10 توصیه برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور ۹۲



داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور ۹۲,توصیه به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور ۹۲

10 توصیه برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور ۹۲

‌ توصیه می‌شود 20 درصد انتخاب‌های اول را برای رشته‌های ایده آل و مورد علاقه‌تان بگذارید؛ 60 تا 65 درصد را واقع گرایانه انتخاب کنید که با توجه به تراز و مشاوره‌ها ارائه می‌شود و 15 یا 20 درصد انتخاب‌های پایانی را هم برای رشته‌هایی بگذارید که مطمئن هستید در آنها قبول می‌شوید.

توصیه می‌شود 20 درصد انتخاب‌های اول را برای رشته‌های ایده‌آل و مورد علاقه تان بگذارید و دقت کنید که عجولانه، احساسی و از روی اجبار انتخاب رشته نکنید.
به گزارش فارس، گروه آموزش متوسطه و اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش مازندران، 10 توصیه را برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری 92 ارائه کرده است:

1-مراقب اشتباهات خود باشید: توجه کنید که انتخاب امروز شما، شغل و درآمد و قسمتی از آینده شما را تعیین می‌کند، بنابراین باید مراقب اشتباهات خودتان باشید چرا که گاهی برخی اشتباهات قابل جبران نیست؛ دقت کنید که عجولانه، احساسی و از روی اجبار انتخاب رشته نکنید؛ حتما می‌دانید بیشترین افت تحصیلی را دانشجویانی داشته‌اند که رشته دانشگاهی‌شان را بر اساس اجبار و از روی احساس انتخاب کرده‌اند.

2-به انتخاب خود آگاه باشید: شما باید از قبل با برخی اطلاعات و جزئیات کارنامه خود آشنا باشید؛ اگر بدون آگاهی وارد انتخاب رشته شوید موفق نخواهید بود؛ این وظیفه داوطلب است که نسبت به رشته‌های مختلف و شرایط انتخاب واحد اطلاع کسب کند، بنابراین با استفاده از سایت سنجش و دیگر پایگاه‌های اطلاع رسانی معتبر در حوزه کنکور می‌توانید نسبت به رشته‌هایی که می‌خواهید انتخاب کنید و جزئیات انتخاب رشته آگاه شوید؛ در این زمینه توجه کنید که حتما اطلاعیه‌های سازمان سنجش را رصد کنید تا از اصلاحیه‌هایی که در دفترچه انتخاب رشته انجام می‌شود، مطلع شوید.

3-مراقب مراکز غیرمعتبر انتخاب رشته باشید: مطمئن شوید پایگاه‌ها و مراکزی که برای انتخاب رشته و مشاوره انتخاب می‌کنید معتبر است؛ متأسفانه این روزها مراکز مشاوره انتخاب رشته مثل قارچ رشد می‌کند و زیاد می‌شود و افرادی در آن به ارائه مشاوره می‌پردازند که حتی متخصص هم نیستند؛ بنابراین سعی کنید به مشاوران آموزش و پرورش و یا مراکز معتبر مشاوره انتخاب رشته مراجعه کنید.

4-مشورت کنید: توصیه می‌کنیم که حتماً با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید؛ این که بگویید دوستانم کدام رشته را انتخاب کرده‌اند، من هم همان را انتخاب می‌کنم، اشتباه است؛ تا می‌توانید مشورت کنید به خصوص با اعضای خانواده، چون اگر خانواده‌ها پشتیبان فرزندشان باشند، آنها در ادامه تحصیل شان موفقیت بیشتری خواهند داشت.

5-از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنید: برخی‌ها اشتباه می‌کنند و می‌گویند ما فقط رشته پزشکی می‌خواهیم و فقط کد رشته‌های پزشکی را انتخاب و خود را از بقیه انتخاب‌ها محروم می‌کنند؛ سازمان سنجش اجازه انتخاب 150 کد رشته را به داوطلبان داده است که باید از تمام این ظرفیت ها استفاده کرد و انتخاب‌ها را به 10، 20 و یا 30 رشته محدود نکرد؛ البته نکته‌ای که در این بین باید مورد توجه شما قرار گیرد این است که اگر رشته‌های روزانه را انتخاب کنید و قبول شوید اما در آن رشته ثبت‌نام نکنید، یک سال از شرکت در کنکور محروم می‌شوید، بنابراین باید دقت کنید که رشته‌های روزانه‌ای که می‌دانید اگر قبول شوید، نمی‌روید را انتخاب نکنید.

6-رشته های مورد علاقه‌تان را فراموش نکنید: سعی کنید در انتخاب‌هایتان برای رشته‌های مورد علاقه و ایده‌آل هم جایی بگذارید؛ توصیه می‌شود 20 درصد انتخاب‌های اول را برای رشته‌های ایده آل و مورد علاقه‌تان بگذارید؛ 60 تا 65 درصد را واقع گرایانه انتخاب کنید که با توجه به تراز و مشاوره‌ها ارائه می‌شود و 15 یا 20 درصد انتخاب‌های پایانی را هم برای رشته‌هایی بگذارید که مطمئن هستید در آنها قبول می‌شوید.

7-اولویت بندی کنید: اگر سازمان سنجش بر اساس نمره و تراز، شما را در انتخاب دوازدهم قبول کرد، افسوس انتخاب سیزدهم‌تان را نخورید؛ یعنی اگر قرار است افسوس آن کد انتخابی سیزدهم خود را بخورید، آن را در انتخاب‌های بالاتر قرار دهید.

8-به جزئیات توجه کنید: برخی رشته‌ها دارای جزئیات خاصی است که باید با مراجعه به دفترچه انتخاب رشته از آن آگاه شوید، مثل رشته‌های نیمه متمرکز که شرایط ویژه‌ای دارد چرا که علاوه بر نمره عملی به انجام مصاحبه هم نیاز دارد.

9-از دانشگاه فرهنگیان غافل نشوید: داوطلبان گرامی، از دانشگاه فرهنگیان غافل نشوید؛ اگر معلمی را دوست دارید، این گزینه را انتخاب کنید.

10-دانشگاه‌‌های غیرانتفاعی: نکته آخر هم این که دانشگاه های غیرانتفاعی را هم در انتخاب‌تان جای دهید، اگر رتبه‌تان طوری است که در رشته مورد علاقه‌تان در دانشگاه روزانه قبول نمی‌شوید اما در دانشگاه‌های غیر انتفاعی در همان رشته قبول خواهید شد و شرایطش را نیز دارید، آن را انتخاب کنید.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------