بلاتکلیفی ۲۰۰۰ پرونده نقل و انتقالات/ ۸۰۰ تقلب در یک مؤسسه آموزشی ۳ هزار نفره تأسف‌آور است



اخبار,اخبار کنکورودانشگاه,موسسه آموزشی

مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم با بیان اینکه در سامانه نقل و انتقالات دانشجویان ۹ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند، از بلاتکلیف بودن ۲ هزار درخواست به دلیل تعطیلی تابستانی دانشگاه‌ها انتقاد کرد.

به گزارش  فارس، جاماسب نوذری مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم در روز دوم شصت و دومین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور گفت: حمایت از دانشجویان نمونه دانشگاه‌های کشور توسط اداره ویژه این موضوع در وزارت علوم صورت می‌گیرد و از دانشگاه‌ها می‌خواهم که در این زمینه به ما کمک کنند چرا که هرچه تعداد منتخبین جشنواره دانشجویان نمونه بیشتر باشد از این دانشجویان نمونه‌تر خواهند شد.

وی افزود: به دنبال برگزاری جشنواره دانشجویان نمونه در پایان سال تحصیلی هستیم اما فراخوان این موضوع از ۱۰ تا ۲۴ مهر اعلام خواهد شد ضمن اینکه سامانه جشنواره دانشجویی هم براساس همان سیستم و شرایط قبل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی گفت: متقاضیان دانشگاه‌های غیرانتفاعی شرکت کننده در جشنواره دانشجویان نمونه باید براساس نظر دانشگاه‌های مادر اقدام کنند.

مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم گفت: شوراهای صنفی دانشگاه‌ها می‌توانند کمک حال کارها و اقدامات و شرایط دانشگاه‌ها باشند البته شوراهای صنفی در برخی دانشگاه‌ها کمک‌ حال مدیران بوده اما در برخی دانشگاه‌ها مزاحم هستند.

وی تصریح کرد: شوراهای صنفی دانشجویی در حقیقت باید بازوهای دانشگاه‌ها باشند.

وی با بیان اینکه سامانه‌ای برای پیگیری اقدامات کمیسیون موارد خاص در ۳ سطح دانشگاه‌، استان و مرکز ایجاد شده و بر همین اساس فعالیت دارد از دانشگاه‌ها خواست تمامی فعالیت‌های خود را در این سامانه درج کنند.

نوذری گفت: کمیسیون موارد خاص توانایی حل تمامی مشکلات را ندارد و فقط می‌توانیم به پرونده‌هایی که دانشجو مشکل تحصیلی دارد ورود کنیم.

وی با اشاره به مهمترین موضوعات بررسی شده در کمیسوین موارد خاص اشاره کرد و گفت: عمده این پرونده‌ها به مشکلات دانشجویان کارشناسی ارشد و دو ترم مشروطی باز می‌گردد هرچند که این کمیسیون می‌تواند در برخی موارد به موضوعات اساتید، اعضای هیأت علمی، سواد آنها و نوع ارتباطاتشان ورود کند. همچنین موضوع دیگر مطرح شده مربوط به دانشجویان دکتری است که بار سوم آزمون جامع مقطع دکتری است.

وی از معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها خواست به آسیب‌های اجتماعی و روانشناختی دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری هم توجه ویژه‌ای کنند.

نوذری گفت: بازنگری لازم در آئین‌نامه کمیسیون موارد خاص صورت گرفته و برای اینکه مرکز اختیار کمتری داشته باشد بسیاری از اختیارات را به دانشگاه‌ها واگذار کرده‌ایم.

وی از معاونین آموزشی دانشگاه‌ها خواست تا تعامل بیشتری با معاونین دانشجویی داشته باشند چرا که این ارتباط می‌تواند منجر به کمتر شدن مشکلات دانشگاه‌ها شود.

مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم افزود: ۶۸ درصد پرونده‌های ارجاع شده به کمیسیون موارد خاص مرکز با رای موافقت پایان پذیرفته ولی متاسفانه برخی دانشگاه‌ها حتی از ارائه اطلاعات دانشجو که نظیر کارنامه وی به این کمیسیون خودداری می‌کنند در حالیکه برای تعیین تکلیف دانشجویان مشمول در بخش نظام وظیفه زمان اهمیت حیاتی دارد.

وی با اشاره به خطاهای آموزشی کارشناسان دانشگاهی آن را زیاد اعلام کرد و گفت: در یکی از دانشگاه‌ها با آنکه معدل دانشجوی مقطع دکتری پایین بوده اما از وی آزمون جامع گرفته شده و حتی در آستانه دفاع بوده است البته در نهایت مانع این کار شدم.

مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم تصریح کرد: کمیسیون موارد خاص می‌کوشد با سامانه طراحی شده مشکلات مختلف به ویژه در مسائل آموزشی را رفع کند.

نوذری با اشاره به درخواست‌های دانشجویان برای نقل و انتقالات گفت: در سال جاری ۹ هزار نفر در سامانه نقل و انتقالات ثبت نام کرده‌اند که ۴۵۰۰ درخواست با موافقت دانشگاه مبدأ روبرو شده و ۲۵۰۰ درخواست هم با موافقت دانشگاه مقصد روبرو شده است اما متأسفانه ۲ هزار درخواست نقل و انتقال همچنان بلاتکلیف است که در آینده پیگیری این امر و فشارهای آنها به کمیسیون موارد خاص سرازیر خواهد شد.

وی از هیأت امنا و شورای دانشگاه‌ها خواست برای تعطیلات تابستانی دانشگاه‌ها در سال آینده برنامه‌ریزی بهتری را داشته باشند و حداقل چند نفر در دانشگاه‌ها باقی بمانند تا کارها روی زمین باقی نمانند.

وی گفت: سامانه‌ای ویژه جهت تأیید مدارک و ترجمه آنها طراحی شده که به صورت پایلوت هم اکنون در دانشگاه پیام نور در حال اجراست و با این کار می‌کوشیم از مراجعه حضوری دانشجویان به دانشگاه و حتی پست کردن مدارک آنها جلوگیری کنیم.

وی گفت: کمیته انضباطی مرکزی در اداره دانشجویان امور وزارت علوم قرار دارد در حالیکه وقتی با کارشناسان و دبیران اجرایی این کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها صحبت می‌کردم از اینکه توجه لازم به کار آنها وجود ندارد و حجم کارشان زیاد است گلایه داشتند.

نوذری تصریح کرد: ترکیب اعضای شورای انضباطی دانشگاه‌ها می‌تواند مشکلات پرونده‌ها را حل و فصل کند.

مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم با بیان اینکه باید فضای محل امتحانات دانشگاه به صورت ویژه طراحی شود و اساتید شخصاً در جلسات امتحان حضور داشته باشند و مراقب ویژه خانم‌ها برای دانشجویان دختر در نظر گرفته شود، گفت: اینکه در یک موسسه آموزشی دارای ۳ هزار دانشجو ۸۰۰ تقلب گرفته شود، تأسف آور است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------