چرایی عدم‌حذف کامل کنکور و افزایش سهم سوابق تحصیلی



اخبار,اخبار دانشگاه,کنکور

عضو کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت:‌ با وجود داشتن قانون در زمینه افزایش سهم سوابق تحصیلی و کمرنگ شدن کنکور اما هنوز مسیر قانع‌کننده‌ای را در این زمینه طی نکرده‌ایم.

حجةالاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص سرانجام حذف کنکور اظهار داشت: کنکور سال‌هاست که فضایی ناشناخته برای داوطلبان ورود به دانشگاه‌هاست و معیار مناسبی برای محک زدن افراد در زمینه ورود به دانشگاه نیست. نمی‌توان سرنوشت یک عمر زندگی داوطلب را به چند ساعت جلسه کنکور گره زد.

وی افزود: کنکور آسیب‌های متعددی را نیز به‌همراه دارد، گاهی اوقات برخی افراد به اسم کلاس کنکور، هزینه‌های کلانی را از خانواده‌ها دریافت و جیب مردم را خالی می‌کنند. این موارد باعث شده تا حذف کنکور مطرح شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت:‌ چند سال قبل، قانونی برای حذف تدریجی کنکور تصویب شد، با وجود تصویب قانون در این زمینه و قول وزرای علوم و آموزش و پرورش شاهد اجرای قانون نبودیم و دلایل مختلفی در خصوص عدم اجرای قانون مطرح شد.

حجةالاسلام سلیمی ادامه داد: آماده نبودن زیرساخت‌ها در آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات نهایی در سه سال دوره متوسطه، اعمال سلیقه توسط برخی مدارس برای دادن نمره به دانش‌آموزان و توانایی مالی برخی خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس خاص و کسب نمرات بهتر توسط این دانش‌آموزان به‌دلیل عملکرد مناسب مدرسه از جمله مسائلی است که به‌عنوان دلایل عدم حذف کامل کنکور و جایگزینی سوابق تحصیلی مطرح می‌شود.

وی عنوان کرد: پس از بررسی‌های مختلف در شورای سنجش و پذیرش دانشجو مقرر شد تا مسیر میانه‌ای در بحث حذف کنکور اتخاذ شود به‌گونه‌ای که شاهد حذف کامل کنکور یا برگزاری کنکور به‌طور کامل نباشیم بلکه در یک بازه زمانی مسیری طی شود که منجر به کمرنگ شدن کنکور می‌شود اما با وجود داشتن قانون و بازبودن مسیر برای مجریان امر به نظر می‌رسد هنوز نتوانسته‌ایم مسیر قانع کننده را انتخاب کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد:‌ هم‌اکنون سوابق تحصیلی سهم 25درصدی در پذیرش دانشجویان دارد، همچنین اگر قرار است کنکور کمرنگ شود باید در تمام مقاطع شاهد این موضوع باشیم، هم‌اکنون در مقطع دکترا به‌گونه‌ای عمل می‌شود و در مقطع کارشناسی و کاردانی به‌شیوه‌ای دیگر یعنی دانشگاه‌ها به‌فراخور سلیقه خود عمل می‌کنند به‌گونه‌ای که در دوره دکترا سلیقه گروه‌های علمی در پذیرش نهایی دانشجوی دکترا تأثیرگذار است و این موضوع منشأ نوعی بی‌عدالتی در توزیع فرصت‌های برابر برای افراد داوطلب شده است.

حجةالاسلام سلیمی تصریح کرد:‌ باید توجه داشت که سهم سوابق تحصیلی در کنکور منشأ بی‌عدالتی نشود چرا که دبیرستان‌های مختلف به‌لحاظ سطح علمی متفاوت هستند و گاه معلمان در بحث دادن نمره سلیقه‌ای رفتار می‌کنند.

اخبار دانشگاه - تسنیم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------