پیام نور رکورددار پذیرش دانشجو در همه کنکورهای 90



 

 

 

پیام نور رکورددار پذیرش دانشجو در همه کنکورهای 90

 

در اقدامی که اعضای کمیسیون آموزش مجلس، آن را مغایر با همه قول‌های رئیس دانشگاه پیام‌نور می‌خوانند، این دانشگاه 60 درصد از پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری را در خود جای داده است. این موضوع باعث شده تا دوباره دانشگاه پیام نور خبرساز شود. چندی پیش هم این دانشگاه با حاشیه‌هایی از جمله «احتمال معادل شدن مدارک» این دانشگاه خبرساز شده بود.

بررسی نتایج نهایی کنکورسراسری و کارشناسی ارشد امسال، آماری از میزان پذیرش کنکوری‌ها در دانشگاه‌ها را مشخص می‌کند که تحلیل آن نشان می‌دهد دانشگاه پیام نور با رقم357788 نفر، میزبان بیشترین قبولی‌های کنکور سراسری است. امسال همزمان با اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری و کارشناسی ارشد، آمار دیگری نیز منشر شده است.

آمار نهایی پذیرش داوطلبان! که نشان می‌دهد دانشگاه پیام نور رکورد‌دار پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری است. از سوی دیگر این دانشگاه در جدول آماری پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد نیز با رقم 17 هزار نفر، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. به گفته سعدالله نصیری قیداری سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس،«دانشگاه پیام نور تاسیس شد تا آموزش از راه دور را عملی سازد. اما امروز اگرچه این دانشگاه در این زمینه فعال است اما پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری سبب شد تا رسالت اصلی این دانشگاه به حاشیه برود.»

افزایش ظرفیت کاهش کیفیت

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این‌باره می‌گوید:«رسالت این دانشگاه آموزش مجازی از طریق دوره‌های فراگیر است. این دانشگاه برای دانشجویان بومی که امکان تحصیل در سایر دانشگاه‌ها از طریق کنکور را نداشتند و همچنین کارمندان و افرادی که شرایط ویژه‌ای داشته و امکان حضور در دانشگاه را نداشتند، تاسیس شد نه برای پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری!»

سعدالله نصیری معتقد است:«این اقدام مغایر با برنامه‌های اعلام شده و اساسنامه دانشگاه بوده و علاوه بر آن در جهت خلاف با قول‌های رئیس این دانشگاه به مجلس است!رقابت‌هایی در زمینه‌های آموزشی در کشور وجود دارد که بعضا مفید یا مضر هستند. بر اساس برنامه چهارم توسعه، پیام نور باید 450 هزار نفر دانشجو داشته باشد. اگر این رقابت بین دانشگاه آزاد و پیام نور نبود رغبتی وجود نداشت که امروز دانشگاه پیام نور یک میلیون دانشجو داشته باشد.

شاید خلأ این رقابت سبب می‌شد تعداد دانشجویان 50 هزار نفر باقی بماند. اما به هر حال افراط و تفریط‌هایی وجود دارد. ما در بسیاری جهات از برنامه چهارم عقب هستیم اما یکدفعه دانشگاه پیام نور آمده است و با پذیرش این میزان دانشجو به میزان دو برابر برنامه چهارم جلو رفته است. این به کیفیت آموزشی، برنامه‌ریزی‌ها و به اعتماد عمومی ضربه می‌زند.»

او در ادامه می‌گوید:«اگر آمار پذیرش 60 درصدی پیام نور در کنکور سراسری، آمار مستندی باشد دلیلی بر آن است که رئیس دانشگاه پیام نور به هیچ یک از قول‌هایی که به کمیسیون آموزش داده عمل نکرده است. کمیسیون آموزش پیش از این نسبت به توسعه کیفی این دانشگاه هشدار داده و جلساتی برگزار کرده بود. دکتر زیاری هم در روز نخست مسئولیتش و هم در جلسه کمیسیون رسما اعلام کرد که از این پس به کیفیت آموزشی می‌پردازد اما این آمار مغایر با صحبت‌ها و برنامه‌های اعلام شده است.».../تحلیل:عصرایران

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------