استیضاح وزیر علوم کدام پرونده را به حاشیه می‌برد؟



اخبار,اخبار دانشگاه , استیضاح وزیر علوم

 

اخبار دانشگاه - استیضاح وزیر علوم کدام پرونده را به حاشیه می‌برد؟

حدود دو ماه پیش کمیته‌ای برای رسیدگی به پرونده تخلف بورسیه سه هزار دانشجو در مجلس تشکیل و قرار شد که طی 10 روز نتیجه را اعلام کند. اما ...

پس از گذشت حدود سه ماه از انتشار خبر بورسیه تخلف 3000 دانشجو، هنوز این پرونده تعیین تکلیف نشده است.

به گزارش ایسنا، زمانی که این آمار از سوی وزارت علوم اعلام شد، کامران دانشجو وزیر وقت دولت احمدی نژاد در واکنشی به این پرونده ضمن طفره رفتن از پاسخگویی درباره پرونده این 3000 دانشجو اظهار کرد: «ما وقتی آمدیم، کارنامه دولت‌های قبلی را بررسی نکرده و غلط‌گیری نکردیم. ما 140 هزار مقاله تولید کردیم در حالی که در دولت اصلاحات 9000 مقاله ارائه شد.»

حال جای این سوال است که صرف غلط گیری نکردن از دولت‌های قبلی می‌تواند توجیهی منطقی برای پاسخ ندادن درباره تخلفات احتمالی در این زمینه باشد یا خیر؟

رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم نیز با تشریح گزارش بورسیه‌ها، اظهار کرد که کار اعزام دانشجو به خارج از کشور بر اساس قانون مصوب سال 64 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن انجام شد که در این مسیر آزمون هم برگزار می‌شد و در همان سال‌های قدیم شرایط دیگری از جمله شرایط علمی، امتیازات و شرط سنی هم به موارد قبلی اضافه شد.

سپس طی دستورالعمل سال 85 رتبه‌های ممتاز و دانشجویان المپیادی واجد شرایط هم می‌توانستند از طریق فراخوان متقاضی اعزام شوند که این دستورالعمل به تأیید وزیر وقت علوم نیز رسید.

رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین اعلام کرد که در سال‌های 85 تا 92، 729 نفر به خارج از کشور اعزام شده‌اند که برخی از آنها شرایط فراخوان را نداشته‌اند. این در حالی است که برای بورس خارج حدود 600 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه می‌شود.

بنابراین پس از انتشار رسمی این خبر از سوی مسئولان وزارت علوم، مجلس و به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فن‌آوری پیگیر شده و کمیته‌ای متشکل از 5 نفر از اعضای کمیسیون آموزش جهت بررسی پرونده تخلف 3000 دانشجو تشکیل شد.

این در حالی است که این کمیته تا به حال نظر قطعی خود را اعلام نکرده اما نشانه‌ها حاکی است در این خصوص هم میان نمایندگان عضو کمیته اختلاف نظر وجود داشته باشد.

از سوی دیگر رییس کمیسیون آموزش مجلس در این باره ابراز عقیده کرد آن چه از سوی وزارت علوم اعلام شده ادعا بوده و حداکثر بورسیه 200 نفر مشکل دارد.

براساس این گزارش،‌ جواد هروی، رییس کمیته آموزش عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش و عضو کمیته پنج نفره بررسی کننده این پرونده از آن به عنوان فاجعه علمی یاد و بر این نکته تأکید کرد که در پرونده 3000 دانشجوی بورسیه تخلف صورت گرفته است و مسئولان آن زمان امروز باید پاسخگو باشند و به صراحت در این‌باره به ملت پاسخ دهند.

در همین راستا، واکنش‌های جامعه دانشگاهی به این مسأله شدت گرفت تا جایی که فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری بر آن شد در گفت‌وگویی اظهار کند که با هر تخلفی قاطعانه برخورد می‌کند.

با همه آنچه که مسئولان مرتبط با پرونده تخلف بورسیه‌ها مطرح کرده‌اند معاون اول رئیس جمهور نیز در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه کشور در سال 92 از وزارت علوم درخواست کرده که با جریان سوئی که در این ارتباط به وجود آمده برخورد کند به نحوی که اعتماد به دانشگاه و دانشگاهیان برگردد.

عده‌ای نیز با استناد به اسناد منتشر شده درباره این پرونده در سایت‌ها بعید می‌دانند که به خاطر سطح گسترده ارتباط مسئولان در این پرونده موضوع این پرونده به نتیجه و شفاف سازی برسد.

اکنون برای جامعه علمی و دانشگاهی مساله استیضاح و روشن شدن سرنوشت بورسیه‌ها به یک اندازه مهم است. 

اخبار دانشگاه - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------