تاثیر آزمون و معدل داوطلب در سنجش



اخبار,اخبار دانشگاه,کارشناسی ارشد

نمایندگان مردم در خانه ملت شرایط سنجش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد را بر اساس آزمون متمرکز از دروس تخصصی مقطع کارشناسی و تاثیر معدل داوطلب توسط وزارتین تعیین کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 22 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ماده 4 این طرح را با 116 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 4 این طرح؛ سنجش در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته براساس آزمون متمرکز از دروس تخصصی مقطع کارشناسی و تاثیر معدل داوطلب ( در رشته‌های مرتبط) توسط وزارتین انجام می‌شود.

همچنین نمایندگان با ارجاع ماده 5 طرح مذکور به کمیسیون آموزش و تحقیقات جهت بررسی بیشتر با 124 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 5 ارجاع شده به کمیسیون؛ سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته برحسب هر یک از شیوه‌های آموزشی پژوهشی و پژوهش‌محور به شرح زیر انجام می‌شود:

الف- دکتری آموزشی پژوهشی: سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی و پژوهشی براساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:
1- آزمون های متمرکز (50 درصد)
2- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)
3- مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 درصد)

ب- دکتری پژوهش محور: سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش‌محور براساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:
1- آزمون‌های متمرکز (30 درصد)
2- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)
3- مصاحبه علمی و بخش عملی (30 درصد)
4- تهیه طرح‌واره (20 درصد)

براساس تبصره 1 این ماده؛ برگزاری آزمون‌های متمرکز زیر نظر هر یک از وزارتین و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود.

همچنین در تبصره 2 آمده است؛ توزیع سهم آزمون‌های عمومی و تخصصی، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی توسط شورا انجام می‌شود.

براساس تبصره 3؛ طرح‌واره موضوع بند 4 دکتری پژوهش‌محور باید در جهت رفع یکی از مشکلات ملی باشد و به تصویب دستگاه اجرایی ذی‌ربط رسیده باشد.

تبصره 4 اذعان می‌دارد؛ شورای سنجش و پذیرش دانشجو می‌تواند هر 5 سال یک‌بار نسبت به اضافه نمودن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر 10 درصد معیارهای موجود اقدام نماید. زمان اعمال این تغییرات حداقل یک‌سال پس از اعلام عمومی امکان‌پذیر است.

در تبصره 5 نیز آمده است؛ سهمیه‌های مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی کماکان به قوت خود باقی است.

براساس تبصره 6 ؛ افرادی که براساس قوانین ومقررات جاری از شرکت در آزمون ورودی دوره‌های تحصیلات تکمیلی معاف شده‌اند، از شمول این قانون مستثنی هستند. 

 

اخبار دانشگاه - خانه ملت

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------