بودجه پیام نور دو برابر دانشگاه تهران



اخبار ,اخبار دانشگاه,بودجه دانشگاه پيام نور

 

اخبار دانشگاه - بودجه پیام نور دو برابر دانشگاه تهران

بررسي بودجه دانشگاه‌ها در لايحه بودجه سال 93 و مقايسه آن با بودجه سال گذشته، بيانگر افزايش بين 10 تا 50 درصد بودجه دانشگاه‌هايي است كه بالاترين رقم را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم وزارت علوم از بودجه 783 هزار ميليارد توماني امسال دولت، حدود 11 هزار ميليارد تومان بود. در ميان دانشگاه‌هاي كشور بيشترين ميزان بودجه مشابه سال‌هاي گذشته متعلق به دانشگاه تهران بود. دانشگاه تهران با 551 ميليارد تومان بيشترين ميزان بودجه امسال دانشگاه‌ها و همچنين بيشترين ميزان افزايش بودجه دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته را داشت. درصد افزايش بودجه اين دانشگاه در لايحه بودجه 93 نسبت به سال پيش از آن 52 درصد است. با اين وجود همچنان بودجه بيش از 1000 ميليارد توماني در نظر گرفته شده براي دانشگاه پيام نور بيش از دو برابر بودجه دانشگاه تهران است.

بودجه هزار ميليارد توماني دانشگاه پيام نور
دانشگاه پيام نور يكي از دانشگاه‌هايي است كه طي سال‌هاي گذشته پايين بودن كيفيت آموزشي آن و در مقابل افزايش كمي شعب آن انتقادهاي گسترده‌يي را در پي داشت. با اين وجود امسال نيز بودجه اين دانشگاه مطابق روند سال‌هاي گذشته افزايش رو به رشدي را نشان مي‌دهد.

 

در حالي كه بودجه اين دانشگاه در سال 92، 800 ميليارد تومان بود. اين بودجه امسال به بيش از 1000 ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است. طوري كه در حال حاضر بودجه دانشگاه پيام نور با اختلاف زياد بالاتر از همه دانشگاه‌هاي كشور قرار دارد.

 

افزايش بودجه دانشگاه پيام نور كه سال گذشته نيز با بودجه كمك عمراني 177 ميليارد توماني به بيش از يك هزار ميليارد تومان نزديك شده بود، در حالي است كه بودجه اين دانشگاه در سال 88، 400 ميليارد تومان بود. اما طي هشت سال و با حمايت‌هاي دولت نهم و دهم به بيش از يك هزار ميليارد تومان افزايش يافت. همچنين در راستاي سياست‌هاي دولت گذشته در تقويت اين دانشگاه تعداد رشته‌هاي پيام نور به بيش از شش هزار و 500 رشته محل افزايش يافت.

براساس لايحه بودجه 93 دولت، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشگاه شيراز، دانشگاه تربيت مدرس، دانشگاه شريف دانشگاه صنعتي اميركبير، دانشگاه تبريز، علم وصنعت و شيراز بعد از دانشگاه تهران بيشترين ميزان بودجه را در ميان دانشگاه‌هاي كشور داشتند. بررسي بودجه دانشگاه‌ها همچنين بيانگر اين است كه از ميان 10 دانشگاه اولي كه بيشترين رقم بودجه به آنها اختصاص داده شده، هفت دانشگاه‌ جزو دانشگاه‌هاي برتر پايتخت هستند.

افزايش بودجه صندوق رفاه
بررسي لايحه بودجه 93 دانشگاه‌ها نشان مي‌دهد بودجه صندوق رفاه به 320 ميليارد تومان رسيده است. يعني بيش از 50 درصد افزايش را نشان مي‌دهد بودجه در نظر گرفته براي صندوق رفاه دانشجويان سال پيش از آن 180 ميليارد تومان بود. اما واريز نشدن اين مبلغ باعث شد سال گذشته يكي از چالش‌هاي وزارت علوم بودجه پايين صندوق رفاه دانشجويي بود. كمبود اعتبارات اين صندوق رفاهي منجر به اين شد كه وام دانشجويي صندوق رفاه در بيشتر دانشگاه‌هاي كشور تنها به تعداد معدودي از دانشجويان اختصاص داده شود.

سال گذشته وام شهريه صندوق رفاه نسبت به سال پيش از آن بيش از 70 درصد كاهش يافت. اين در حالي است كه هر سال سهم بيشتري از ظرفيت دانشگاه‌ها به دانشجوياني اختصاص داده مي‌شد كه موظف به پرداخت شهريه هستند.

 

طي چند سال گذشته و از زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، خدمات رفاهي دانشگاه‌ها هر سال كمتر شده و بار اصلي اين هزينه‌ها از هزينه تامين غذا و خوابگاه دانشجويي گرفته تا شهريه‌هاي بالاي دانشگاه‌ها برعهده دانشجويان خواهد بود. با اين وجود و در حالي كه بيش از 90 درصد جمعيت چهار ميليوني دانشگاه‌هاي كشور، موظف به پرداخت شهريه براي ادامه تحصيل هستند، بودجه صندوق رفاه دانشجويان هر ساله با كاهش چشمگير رو به رو مي‌شود.

سال گذشته با ارائه لايحه بودجه 92 دولت به مجلس و اعلام جزييات بودجه دانشگاه‌ها، كاهش 25 درصدي بودجه صندوق رفاه، اعتراض مسوولان صندوق رفاه را به دنبال داشت: بعد از آن نيز بيش از 70 درصد از اعتبار وام شهريه دانشگاه‌ها به فعاليت‌هاي قرآني اختصاص داده شد كه منجر به كاهش بيش از 70 درصدي اين اعتبار نسبت به سال پيش از آن شد.

در اين سال اعتبار وام شهريه كه سال پيش از آن نزديك به 170 ميليارد تومان بود، به 135 ميليارد تومان كاهش پيدا كرد. بعد از آن نيز بدقولي‌هاي دولت در واريز بودجه تصويب شده براي صندوق رفاه دانشجويان زيادي را از ليست پرداختي‌هاي صندوق رفاه و دانشگاه‌ها حذف كرد.

 

نهايتا نيز از كل مبلغ اختصاص داده شده به وام دانشگاه‌ها بيش از 74 ميليارد تومان آن به صندوق رفاه پرداخت نشد و عملا صندوق رفاه ماند و جمعيت بالاي دانشجوياني كه براي وام شهريه ثبت نام كرده بودند. با اين وجود در حال حاضر بررسي بودجه 93 دانشگاه‌ها بيانگر افزايش 52 درصدي بودجه صندوق رفاه دانشجويان است.

اخبار ,اخبار دانشگاه,بودجه دانشگاه پيام نور

اخبار دانشگاه - اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------