فرجی دانا بیان کرد: دلیل عزل 2 رئیس دانشگاه



اخبار ,اخبار دانشگاه ,وزیر علوم

 

اخبار دانشگاه - فرجی دانا بیان کرد: دلیل عزل 2 رئیس دانشگاه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام دلیل عزل 2 رئیس دانشگاه گفت: حکم 59 درصد روسای دانشگاهها تمام شده است و این تغییرات می تواند خون تازه ای را در دانشگاهها جاری کند.

رضا فرجی‌دانا عصر امروز در نشست هم‌اندیشی دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها که در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، به برخی سوالاتی که از وی پرسیده شد، پاسخ داد.

استاد محوری یکی از نقاط قوت حوزه است
وزیر علوم با بیان اینکه استاد محوری یکی از نقاط قوت حوزه است بر لزوم توجه به اساتید دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: هر چه بیشتر جلو می رویم سلب اختیار از استادان دانشگاه و دادن اختیار به مدیران رده بالای آنان در امور آموزشی و اداری بیشتر می‌شود. بارها در جلساتم با معاونان آموزشی دانشگاه ها تاکید کرده ام که اگر این اختیارات را گرفته‌ایم پیش ما نماند و ممکن است تعبیر به سوءاستفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه هیچ چیزی بالاتر از تایید استاد وجود ندارد، اضافه کرد: به واسطه تایید استاد است که دانشجو دکتر می گیرد و با نمره استاد است که دانشجو درسی را می گذراند.

علت اعزام هیات های نظارت و ارزیابی به دانشگاه ها
نخستین سوالی که از وزیر علوم در این نشست مشترک پرسیده شد، در ارتباط با اعزام هیات های نظارت و ارزیابی به دانشگاه ها بود.

وی در پاسخ به این سوال گفت: برای تغییر رؤسای دانشگاه ها و تصمیم در این باره یک راه وجود داشت؛ می توانستیم انبوه نامه های رسیده را پشت درب های بسته و بدون حضور رسانه ها بررسی کنیم و بدون دخالت دادن نظرات تصمیم به تغییر رؤسای دانشگاه ها بگیریم اما این اقدام صورت نگرفت.

 

زمانیکه برای دفاع از برنامه هایم به کمیسیون آموزش رفتم و از من پرسیده شد چرا از ریاست دانشگاه تهران عزل شدم خطاب به رئیس کمیسیون آموزش گفتم خودم هم نمی دانم چرا عزل شدم و روا نمی دانم وقتی خودم در این موقعیت قرار گرفتم دیگران را هم در دانشگاه ها عزل کنم.

فرجی دانا با اشاره به اساس اعزام هیات ها به دانشگاه ها با بیان اینکه این اقدام بر اساس تعامل صورت می‌گیرد، به قسمتی از احکام صادر شده برای اعضای این هیات اشاره کرد و گفت: تیم اعزامی به دانشگاه ها بدون جهت گیری و موضع گیری سیاسی انتخاب شده اند در این زمینه خودشان هم هیچ جهت گیری ندارند در قسمتی از حکم این افراد تاکید کرده ام که بررسی ها بدون هیچ گونه قضاوتی صورت گیرد و آنان در ارائه گزارش های خود باید امین باشند.

وی ادامه داد: این تیم را خودم از نزدیک می شناختم یا برخی از آنان توسط هیات امنای خودمان معرفی شده و با ما همکاری می کند، تمام هیات های انتخابی به دانشگاه ها اعزام شدند و منتظریم گزارش ها را هر چه زودتر ارائه دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود با تاکید دوباره بر اینکه هدف اعزام این هیات ها به دانشگاه ها تعویض رؤسا نیست، تاکید کرد: بسیاری از هیات ها در خصوص رؤسای دانشگاه ها نظر ابقا دارند، اما تاکید می کنم که مشکلات باید در دانشگاه ها رفع شود.

دلیل عزل 2 رئیس دانشگاه
فرجی‌دانا با اشاره به عزل دو تن از رؤسای دانشگاه ها تصریح کرد: تنها دو مورد بود که پیش از اعزام این هیات ها به دانشگاه ها دو تن از رؤسا با ارسال نامه ای به ما از پذیرش این تیم ممانعت به عمل آوردند که من به آنان گفتم با نظام نمی شود بازی کرد و من چاره ای جز عزل شما ندارم. بجز عزل این دو نفر عزل دیگری در دانشگاه ها صورت نگرفته است.

این مقام مسئول وزارت علوم در ارتباط با اتمام احکام برخی از رؤسای دانشگاه ها خاطر نشان کرد: در این دوره تعدادی از رؤسای دانشگاه ها را شناسایی کرده ایم که به مدت هشت سال رئیس بودند و بر اساس مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی دوره ریاستشان به اتمام رسیده است و در صورتیکه قرار باشد در این سمت باقی بمانند باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز بگیریم همین قانون برای برخی از روسای دانشگاه هایی که مدت چهار ساله ریاستشان نیز به پایان رسیده، وجود دارد.

59 درصد روسای دانشگاهها حکم ریاستشان تمام شده
وزیر علوم در این باره یک خبر هم داد و گفت: 59 درصد از رؤسای دانشگاه ها حکم چهار ساله ریاستشان به اتمام رسیده است. برخی دانشگاه ها نیز از دوره پیش تاکنون سرپرست دارند که هنوز حکمشان به ریاست تبدیل نشده است که احتمال دارد با رأی و نظر دانشگاه به نتیجه تغییر برسیم.

به گفته وی برخی از دانشگاه ها از جمله یکی از دانشگاه های جنوب کشور اعلام کرده است که حضور هیات های نظارت و بازرسی در دانشگاه ها موجب حل اختلاف و تقلیل التهاب شده است. بنابراین برای اینکه خونی تازه جاری شود، گاهی اوقات تغییراتی انجام می شود اما هدفمان بر هم زدن فضای آرامش نیست و اگر گزارشی بدستم برسد که تغییرات موجب برهم زدن آرامش دانشگاه ها می شود با آن برخورد می کند.

برخورد با موسسات غیردولتی و توسعه بی رویه پیام‌نور
فرجی‌دانا در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با برخورد با موسسات غیردولتی و توسعه بی رویه پیام‌نور، اظهار داشت: در یک کار غیرکارشناسی دانشگاه پیام نور بجای آنکه تا پایان برنامه به جمعیت دانشجویی 450 هزار نفر برسد، به یک میلیون و 450 هزار نفر رسیده است در حالیکه ماهیت دانشگاه پیام نور گنجایش پذیرش در رشته های حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری را ندارد. این اقدام در حالی صورت گرفته که حتی حیات اقتصادی دانشگاه های غیردولتی و آزاد را نیز به مخاطره انداخته است.

وزیر علوم ادامه داد: ایجاد تعادل در این زمینه و حرکت در مسیر کیفیت به زودی صورت می گیرد و توزیع دانشجویی را به صورتی انجام می دهیم که غیردولتی ها و دانشگاه آزاد به واسطه توسعه بی رویه پیام نور دچار صدمه نشوند.

اختیارات دانشگاه ها
فرجی دانا در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با افزایش اختیارات دانشگاه ها گفت: در سال های اخیر هیات های امنا لازم بود تمام امور دانشگاه ها را کنترل کنند اما در جاهایی این امر صورت نگرفت.

وی تاکید کرد: رسیدن به دانشگاه پاسخگو جز از طریق دادن اختیار امکان پذیر نیست.

بودجه چهار هزار و 200 میلیارد تومانی دانشگاه ها در سال 93
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه از بودجه چهار هزار و 200 میلیارد تومانی دانشگاه ها در لایحه بودجه 93 خبر داد و تاکید کرد: لازم است دانشگاه ها از جاهای دیگری هم کمک‌هایی دریافت کنند که در همین زمینه طی سال هایی که من در دانشگاه تهران بودم این دانشگاه از برخی بنیادها کمک‌هایی دریافت می کرد.

پیشنهادی در خصوص جداسازی انتظامات از حراست دانشگاه
یکی دیگر از سوالاتی که از وزیر علوم در این نشست پرسیده شد، پیشنهاداتی در خصوص جداسازی انتظامات و حراست در دانشگاه ها به منظور حذف فضای امنیتی بود که عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال گفت: جداسازی انتظامات از حراست پیشنهاد خوبی است و من در دانشگاه تهران می دانم که در این دانشگاه انتظامات و حراست از یکدیگر جدا هستند.

وی تاکید کرد: اگر لازم باشد فضای مناسب تری در دانشگاه ایجاد شود، به این پیشنهادات بیشتر فکر می کنیم.

به داد فنی و حرفه ای برسید
انتقاد برخی از وضعیت دانشگاه فنی و حرفه ای و زیرمجموعه آن یکی دیگر از سوالاتی بود که از وزیر علوم پرسیده شد که وی در این باره با تاکید بر اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای با 173 مرکز یک مجموعه بزرکگ به شمار می رود، خاطر نشان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در جلسات ما مدت ها است مورد بحث و بررسی قرار می گیرد دانشگاه فنی و حرفه ای است که لازم است از قابلیت آنها بیشتر استفاده کرد.

اخبار دانشگاه - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------