حاشیه و متن مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه علامه/شریعتی غایب بزرگ مراسم



مراسم معارفه سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی , دانشگاه علامه طباطبایی

 حاشیه و متن مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه علامه/شریعتی غایب بزرگ مراسم

مراسم معارفه سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی در غیاب شریعتی رییس سابق این دانشگاه علی‌رغم دعوتی که از وی شده بود، برگزار شد.

 این مراسم که با حضور سرپرست وزارت علوم، سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی، کواکبیان و جمعی از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علامه طباطبایی همراه بود، از ساعت 14:30 امروز (چهارشنبه 27 شهریور ماه) در دانشگاه حقوق دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در این مراسم تعداد زیادی از دانشگاهیان دانشگاه شرکت کرده بودند، به طوری که تالار شهید بهشتی دانشکده حقوق به طور کامل پر شده بود و تعداد زیادی از افراد حاضر به طور ایستاده این مراسم را دنبال می‌کردند.

در ابتدای این برنامه محمدرضا ضیایی بیگدل، یکی از اساتید بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی ضمن ابراز خوشحالی از انتصاب سرپرست جدید دانشگاه علامه، گفت: در دوره آقای شریعتی من را به اجبار مفتخر به بازنشستگی و تدریسم را قطع کردند و دستور دادند در حریم مقدس دانشگاه و دانشکده خودم که خانه دوم من است، پا نگذارم و اگر هم بخواهم وارد دانشگاه شوم، با هماهنگی برخی نهادها باشد.

وی افزود: با این برخوردها شاید قضاوت من در مورد دکتر شریعتی عادلانه و منصفانه نباشد، اما اجازه این سئوال را به خودم می‌دهم که آیا مدیریت آقای شریعتی منطبق با مدیریتی موفق در یک دانشگاه سرآمد بود.

بیگدل با بیان اینکه دکتر سلیمی پیش از استخدام در دانشگاه، از مدیران اجرایی فعال و متعهد در دستگاه‌های مختلف از جمله صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، تصریح کرد: آشنایی من با او به 20 سال پیش و درخواست استخدام وی می‌گردد. اما این همکاری به آشنایی بیشتر و ارتباط خانوادگی رسید و همین باعث شد تا بیشتر با خصوصیات اخلاقی و معنوی او آشنا شوم و شهادت می‌دهم که دکتر سلیمی مدیری توانمند،‌ متواضع، متدین و باتقواست.

وی خاطر نشان کرد: انتخاب سلیمی را که معرفی شده از سوی پیشکسوتان دانشگاه علامه بود، به خانواده این دانشگاه تبریک می‌گویم.

بیگدل همچنین از سلیمی و توفیقی درخواست کرد تا تمهیدات لازم برای فراهم ساختن استقلال از دست رفته دانشگاه‌ها را بیندیشند و در مدیریت دانشگاه‌هایی که کارنامه درخشانی در دوران مدیریتی خود ندارند، تغییر ایجاد کنند.

وی ارج نهادن بیشتر به انجمن‌های علمی کشور و حمایت همه جانبه از آنها را یکی دیگر از خواسته‌های خود مطرح و اظهارکرد: از مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که در سال‌های پس از 84 با کارشکنی مدیران متوقف شد، حمایت شود.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه علامه، گفت: قاطبه دانشگاهیان از هر طریق که باشد،‌ از طرح کاندیداتوری دکتر توفیقی به عنوان وزیر علوم حمایت خواهد کرد.

در این جلسه دانشجویان و افراد حاضر در مراسم شعار «توفیقی حمایت حمایت» سر دادند.

همچنین دبیر مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه، توفیقی را وزیر خطاب کرد و افزود: من توفیقی را شایسته‌ترین فرد برای وزارت علوم می‌دانم، به همین دلیل می‌خواهم او را وزیر خطاب کنم.

همچنین زمانی که دکتر سلیمی، سرپرست جدید دانشگاه برای سخنرانی دعوت شد، لحظات حضور او بر روی سن با تشویق شدید افراد حاضر در مراسم همراه بود و حضار شعار «روحانی متشکریم» سردادند.

در ادامه برنامه نیز که دکتر توفیقی برای سخنرانی دعوت می‌شد،‌ افراد حاضر در سالن با شعار «توفیقی توفیقی حمایتت می‌کنیم» و «توفیقی دوستت داریم»‌ از سرپرست وزارت علوم حمایت کردند.

توفیقی نیز در ابتدای سخنرانی خود ضمن تشکر از افراد حاضر، از فشردگی سالن و سر پا ایستادن برخی افراد حاضر ابراز ناراحتی کرد.

همچنین در زمان خروج توفیقی از مراسم، یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه یک شاخه گل به او اهدا کرد.

حضور کواکبیان، نماینده مجلس و دانشیار دانشگاه علامه نیز از نکات شاخص این برنامه بود.

سرپرست وزارت علوم:‌ مدیریت سیاسی در دانشگاه‌ها، مدیریتی شکست خورده است
دکتر جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر مدیریت اخلاق و عقلانیت در دانشگاه‌ها، گفت: مدیریت سیاسی در دانشگاه‌ها، مدیریتی شکست‌خورده است.

وی با بیان اینکه باید گرایش‌های سیاسی را در مسئولیت‌های دانشگاهی کنار بگذاریم، اظهار کرد: مدیریت سیاسی، آفت توسعه علمی است و به خصوص افرادی که در دانشگاه مسئولیت می‌گیرند، باید گرایش‌های سیاسی خود را کنار بگذارند.

وی همچنین با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که دانشگاه را مبدا همه تحولات خوانده است و با آرزوی طول عمر برای رهبر معظم انقلاب، گفت: مقام معظم رهبری گفتمان علمی را به گفتمان مسلط در جامعه تبدیل کرده و علم را اولویت اصلی جامعه و مایه اقتدار ملی عنوان کرده‌اند.

سرپرست وزارت علوم همچنین با تشکر از خدمات رییس سابق دانشگاه علامه در عین حال از دکتر سلیمی سرپرست دانشگاه نیز تشکر کرد که «قبول زحمت کرد.»

توفیقی خاطرنشان کرد: همه شما شرایط من را برای تصمیم‌گیری‌ها می‌دانید؛ بنابراین خدا را شکر می‌کنم ما را به سمت این تصمیم هدایت کرد و این تصمیم نیز مورد استقبال دانشگاهیان دانشگاه علامه قرار گرفت؛ بنابراین به آقای سلیمی توصیه می‌کنم قدر حمایت شما را بداند.

وی بزرگترین وظیفه سلیمی، سرپرست دانشگاه علامه را حفظ پشتیبانی دانشگاهیان این دانشگاه و افزایش آن دانست و گفت: انتخاباتی که در 24 خرداد 92 برگزار شد که پیامش تدبیر، امید و اعتدال بود و اولین وظیفه هر مدیری در این دوره این است که پیام انتخابات را درک و متناسب با شرایط جدید، دانشگاه را مدیریت کند.

سرپرست وزارت علوم در ادامه با بیان اینکه یکی از پیام‌های انتخابات این بود که مردم با برخی شیوه‌های مدیریت در هشت سال گذشته موافق نبودند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند نقاط قوت دولت‌های قبلی را شناسایی کرده و ادامه دهید و نقاط ضعف را نیز برطرف کنید؛ بنابراین اولین درخواستمان این است که از این پس با پیام انتخابات 24 خرداد مدیریت کنید.

به گفته توفیقی، یکی دیگر از پیام‌های این انتخابات، پیام اخلاق و عقلانیت است که دانشگاه‌ها امروز به آن نیاز دارند.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه با اخلاق می‌توان در قلب مردم نفوذ کرد و ماند، گفت: این بزرگترین سرمایه است و در کنار آن می‌توان با عقلانیت درست تصمیم گرفت؛ چرا که مدیریت همگام با مشورت، مشارکت و عقلانیت می‌تواند به مدیریتی موفق تبدیل شود.

توفیقی همچنین با بیان اینکه در نظام مدیریت باید نظام مشارکت دانشگاهیان را فراهم کرد، اظهار کرد: این کار مسئولیت‌پذیری دانشجویان در اجرای تصمیمات را افزایش می‌دهد. تجربه ثابت کرده تصمیماتی که پشت درهای بسته گرفته می‌شود، ضمانت اجرایی ندارد، به مقصد نمی‌رسد و دستاوردی نخواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به تفاوت دیدگاه نظام جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و ... با دنیای غرب، تاکید کرد: زمانی که می‌گوییم نظام غرب را قبول نداریم و بنا داریم نظام جدیدی را مطابق با ارزش‌های خود در کشور حاکم کنیم، این توسعه نیازمند نظریه‌های بنیادین و کاربردی است که طراحی آنها، کار علوم انسانی است و وظیفه دانشگاه علامه به عنوان برترین دانشگاه علوم انسانی در کشور است.

سرپرست وزارت علوم در ادامه با تاکید بر اینکه باید دانشمندان و دانشجویان این دانشگاه (علامه) را حمایت کنیم، تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری این است که چگونه می‌توان جایگاه علوم انسانی را متحول کرد و به نظر من جایگاه اول در تحول علوم انسانی، دانشگاه علامه است که باید در این عرصه قدم بردارد. از سوی دیگر باید شرایطی ایجاد کنیم که بهترین استعدادهای کشور به سمت رشته‌های علوم انسانی بیاید.

توفیقی افزود: در حال حاضر عمده توجه دانشجویان ما به رشته‌های فنی، پزشکی و پیراپزشکی‌های تراز اول علوم انسانی است؛ بنابراین باید کاری کنیم تا علوم انسانی برای مردم بیشتر شناخته شود، چرا که در حال حاضر مردم حسی که نسبت به علوم پزشکی دارند، به علوم انسانی ندارند و ارزش آن را در زندگی خود نمی‌دانند؛ بنابراین باید به سمت کاربردی کردن این علوم پیش برویم، به طوری که در زندگی مردم تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبایی باید به داخل مردم برود و پاسخگوی مردم باشد، گفت: این دانشگاه باید در قبال امکاناتی که مصرف می‌کنند، پاسخگو باشد و مردم باید حضور دانشگاه و یا نبودش را در بین خود حس کنند.

سرپرست وزارت علوم همچنین با تاکید بر اینکه دانشگاه باید سرشار از نواندیشی، تولید فکر و ایده باشد، گفت: در سند دانشگاه اسلامی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است نیز این سیاست‌ها آمده و حمایت از روحیه پرسشگری و فضای باز سیاسی در آن تاکید شده است.

توفیقی تاکید کرد: دانشجویان باید در فضای امن و بدون اضطراب، تفکر انتقادی خود را مطرح کنند و فضای دانشگاه، فضایی با نشاط باشد؛ چرا که خلاقیت و نوآوری از دل همین فضا به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه آرامش در دانشگاه‌ها خوب است، افزود: آرامش باید همراه با نشاط باشد، نه آرامشی همراه با سکوت، رکود و حاشیه‌نشینی.

سرپرست وزارت علوم در ادامه با بیان اینکه امروز نسل جدید دانشگاه‌ها در دنیا، دانشگاه‌های کارآفرین هستند، گفت: این کارکرد مختص دانشگاه‌های فنی نیست و دانشگاه‌های علوم انسانی خود را از حوزه کاربردی کنار نکشند.

توفیقی، دانشگاه کارآفرین را دانشگاه ماموریت‌گرا و در خدمت جامعه و حل نیازهای مردم دانست و تصریح کرد: بحث کارآفرینی در کشور ما بسیار رشد کرده و شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرفت خوبی کرده‌اند. این موضوع می‌تواند در حوزه علوم انسانی نیز گسترش یابد و دانشجویان بیشتر درگیر آن شوند.

وی گفت: یکی از دلایل بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی می‌تواند این باشد که در حوزه نظریه‌های بنیادین خیلی کار نکرده‌ایم.

اظهارات توفیقی درباره جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد
سرپرست وزارت علوم و عضو هیات امنای دانشگاه آزاد پیش از جلسه هیات، مباحثی را درباره این جلسه مطرح کرد.

وی پیش از جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد درباره فرهاد دانشجو گفت: ارتباط نزدیکی با ایشان ندارم. ان‌شاء‌الله در جلسه هیات امنا شرکت می‌کنم تا ببینیم نتیجه چه می‌شود.

وی درباره رای خود در صورت احتمال مطرح‌شدن موضوع عزل فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد، اظهارکرد: اگر چنین موضوعی مطرح شود، باید در جلسه بحث، بررسی و استماع شود و هر تصمیمی که لازم باشد گرفته می‌شود.

سرپرست وزارت علوم درباره عملکرد فرهاد دانشجو نیز تصریح کرد: چون اولین جلسه‌ای است که در هیات امنا شرکت می‌کنم، باید گزارش‌های مربوطه را مطالعه کنم، در جریان قرار بگیرم و بعد نظر خود را اعلام کنم.

توفیقی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا عزل رییس دانشگاه آزاد امروز صورت می‌گیرد یا خیر؟ گفت: اطلاعی ندارم. دستور جلسه‌ای به ما اعلام نشده که بر اساس آن در جلسه شرکت می‌کنیم.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی وعده داد: بازگشت استادان بازنشسته با توان علمی بالا به دانشگاه علامه
سلیمی سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برنامه‌های زیادی را برای دانشگاه علامه در نظر گرفته‌ام و نمی‌توانم آنها را به ترتیب اولویت نام برد زیرا هدف دانشگاه این است که چندین کار را با اولویت یکسان انجام دهد.

وی تصریح کرد: هدف اصلی دانشگاه، انجام فعالیت‌های عمرانی دانشگاه است و دانشگاه قصد دارد دانشکده‌های مختلف را در یک جا تجمیع و به مشکلات آنان رسیدگی کند.

وی با اشاره به اهمیت کارهای پژوهشی در دانشگاه علامه، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف من در دانشگاه علامه، انجام کارهای پژوهشی مهم و برقراری ارتباط نزدیک با دستگاه‌های اجرایی کشور برای کمک به حل مشکلات است.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر ارتقای علمی دانشگاه، تصریح کرد: بالابردن سطح علمی دانشگاه و زمینه‌سازی برای ایجاد نظریه‌پردازی براساس اندیشه‌های اسلامی و ایرانی جزو برنامه‌های اساسی بنده در این دانشگاه است.

سلیمی با بیان اینکه حدود 35 نفر از اساتید در سال‌های گذشته علی‌رغم نظر خودشان بازنشسته شده‌اند، به ایسنا گفت: در حال حاضر حدود سه - چهار نفر از اساتید اخراج شده به هر دانشکده بازگشتند و فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: افرادی که خارج از هر گونه مشکلات سیاسی و عقیدتی، بازنشسته شده‌اند و توانایی علمی بالایی را دارند، به دانشگاه برمی‌گردند.

وی در پاسخ به سئوال وضعیت 120 استادی که به طور نادرست در دانشگاه علامه استخدام شده‌اند، گفت: 102 نفر از این افراد از وزارت علوم مجوز داشتند، اما حدود 30 نفر از آنها اصلا مراجعه نکرده بودند.

سلیمی افزود: می‌توان گفت حدود 70 نفر از افرادی که جدیدا استخدام شده‌اند، مشکلی برای ادامه کار ندارند. چرا که آنها مدارک دکتری دارند و می‌توانند کار خود را ادامه دهند؛ اما تعدادی از این اساتید به دلیل اینکه هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند، نمی‌توانند فعالیت رسمی خود را آغاز کنند و باید منتظر ماند تا مدرک خود را بگیرند و درباره استخدام آنها تصمیم‌گیری شود.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی درباره مسئله تفکیک جنسیتی در این دانشگاه نیز خاطر نشان کرد: موضوع تفکیک موضوعی نیست که دانشگاه علامه بتواند شخصا راجع به آن نظری بدهد. چرا که باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره تصمیم گرفته شود و هر تصمیمی را که به دانشگاه ابلاغ کنند، دانشگاه تابع آن تصمیم است.

وی با بیان اینکه تاکنون برنامه‌های دانشگاه مانند شیوه پذیرش دانشجو و مواردی از این قبیل طبق روال سابق صورت گرفته است، گفت: از این پس نیز دانشگاه علامه مطابق تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش می‌رود.

سلیمی در پاسخ به سئوال چرایی عدم حضور شریعتی در مراسم تودیع و معارفه به خبرنگاران گفت: دکتر شریعتی در این برنامه دعوت شده بودند و دانشگاه هدیه‌ای را نیز برای ایشان در نظر گرفته بود که انشاءالله در جای دیگر تقدیمشان خواهیم کرد.

دبیر انجمن صنفی هیات علمی دانشگاه علامه:تعبیرات نادرست از دانشگاه اسلامی ظلم به دانشگاه است

مهدی زاهدی اصل دبیر انجمن صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: من به عنوان یکی از مسئولین دانشگاه علامه در ماه‌های پایانی دولت چهاردهم و به نمایندگی از اعضای هرم هیات علمی با کسب اجازه از پیشکسوتان و با ابراز خرسندی از این انتخاب شایسته از دکتر توفیقی سپاسگذارم چرا که دکتر توفیقی به دور از هرگونه بازی سیاسی شایسته‌ترین فرد برای این سمت هستند.

وی تصریح کرد: دکتر توفیقی شخصی است با کوله باری از تجربیات، تدبیر و تلاش در تحقق دانشگاه مورد نظر امام راحل موفق خواهد بود.

وی با بیان اینکه بنده به عنوان نماینده مجمع صنفی اساتید علامه در اینجا حاضر شدم تا برخی از مطالبات اساتید را مطرح کنم،‌ افزود: پس از اینکه مطالبات را بررسی کردم این سوال برایم پیش آمد که آیا این مطالبات آن هم از اعضای هیات علمی با محدودیت‌هایی که وجود دارد منطقی است یا نه؟ و پاسخی که به این سوال دادم پاسخی منفی بود، چرا که این مطالبات باید از میان خود دانشگاهیان باشد.

وی با اشاره به سخن امام (ره) که دانشگاه باید مبدا تحولات باشد، اظهارکرد: انتظار و خواسته اصلی ما از خودمان و از کسی که برای اداره دانشگاه انتخاب کرده‌ایم است و خواسته‌های ما خواسته‌هایی علمی و بنیادی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید اسلامی باشد، تصریح کرد: تعبیرات نادرست از دانشگاه اسلامی و اقدامات نادرست هم ظلم به دانشگاه و هم ظلم به اسلام است.

زاهدی اصل با بیان اینکه دانشگاه اسلامی دانشگاهی شکوفا و پرنشاط است و دانشگاهی است که در آن کرامت استاد و احترام دانشجو حفظ می‌شود، اظهارکرد: دانشگاه اسلامی که در آن فضایی بانشاط حاکم است، مکانی است که حرمت استاد حفظ شود و دانشجوی طالب علم مبارک خوانده شود.

دبیر انجمن صنفی هیات علمی دانشگاه علامه گفت: نشاط علمی، حاکمیت اخلاق، دوری از سیاست، تعهد حرفه‌ای، فضای لازم برای تجارب آرا و نظرات، فراهم بودن بسترهای لازم برای اداره امور کشور و استفاده از شایسته سالاری از و یژگی‌های دانشگاه اسلامی است که قطعا با همکاری دانشگاهیان محقق می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ تلاش ما باید تلاشی در راستای بازگشت دانشگاه علامه به 20 دانشگاه برتر کشور باشد. /ايسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------