سه خط قرمز سرپرست دانشگاه علامه برای ایجاد فضای باز / آبروی افراد حفظ شود



 دانشگاه علامه طباطبایی ,مراسم معارفه سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی

سه خط قرمز سرپرست دانشگاه علامه برای ایجاد فضای باز / آبروی افراد حفظ شود

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سه خط قرمز دانشگاه در زمینه ایجاد فضای باز و پرنشاط، گفت: باید آبروی همه دانشجویان، اساتید و اعضای هیات علمی و حتی مخالفان ما حفظ شود.

 دکتر حسین سلیمی در مراسم تودیع رییس و معارفه سرپرست دانشگاه علامه که در غیاب شریعتی، رییس سابق این دانشگاه برگزار شد، اعضای هیات علمی این دانشگاه را فرهیخته‌ترین و پاک‌ترین اعضای هیات علمی خواند و گفت: افتخار می‌کنم در بین دانشجویانی هستند که پاک‌ترین، پرمطالعه‌ترین، پرشورترین و بهترین دانشجویان مملکت ما هستند.

وی افزود: حضور من در این دانشگاه فرصتی است که کوتاه یا بلند، دوستان، همفکران و همراهان جدید پیدا کنم.

سلیمی با بیان اینکه باید حرمت همه را در این دانشگاه نگه داریم و با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) که ما می‌جنگیم که کسی به روی کسی دیگر آب نبندد، اظهارکرد: ما تلاش می‌کنیم حتی اگر کسی با ما اختلاف عقیده دارد و در شیوه برخورد رفتار با ما متفاوت است، حرمتش را نگه داریم. به همین جهت از زحمات دکتر شریعتی تشکر می‌کنم، هر چند که ممکن است برخی نقدها به مدیریتش وجود داشته باشد.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه دکتر شریعتی نیز خدمات ارزنده‌ای به این دانشگاه داشته‌ است، گفت: احیای برخی از املاک دانشگاه، ارتقای تعداد دوره‌های تحصیلات تکمیلی و نشریات پژوهشی از جمله خدماتی است که دکتر شریعتی در زمان حضورش به این دانشگاه داشته است، بنابراین از دانشگاهیان این دانشگاه نیز تقاضا دارم که حرمت او را نگه دارند، چرا که وی هنوز از اعضای خانواده علامه است.

وی تاکید کرد: ما نیز برای همین مبارزه می‌کنیم که کسی به روی کسی آب نبندد.

سلیمی با بیان اینکه من فکر می‌کنم دانشگاه ما به رغم تمام پیشرفت‌هایی که با حمایت دانشجویان داشته است که به جایگاه واقعی خود نرسیده، اظهار کرد: ما باید دانشگاه را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

 

در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های صنعتی ما در حوزه علم و فناوری فصل‌الخطاب هستند. اما دانشگاه علامه در زمینه علوم انسانی نتوانسته به این جایگاه برسد. چرا که بعضا به اندازه دانشگاه ما دچار حاشیه شده که رسالت و جایگاه خودش را از دست داده است، بنابراین بازگرداندن دانشگاه به جایگاه اصلی خودش از برنامه‌های ما است.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های خود برای اداره دانشگاه، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ما در حوزه عمرانی خواهد بود، چرا که به رغم همه تلاش‌ها، هنوز دانشگاه ما به لحاظ عمرانی یک دانشگاه عقب‌مانده است و ما چیزی به عنوان کتابخانه مرکزی، مسجد و جایی برای مراکز پژوهشی و مطالعاتی و حتی دانشجویی خودمان نداریم، در حالی که در دانشگاه پتانسیل زیادی وجود دارد.

سلیمی خاطرنشان کرد: ما این امکان را داریم که کمپینگ‌های بزرگی را در دانشگاه ایجاد کنیم و مکانی را که به لحاظ کالبد آموزشی، فرهنگی و دانشجویی داشته باشیم که با حضور در این فضا، احساس حضور در یک فضای بانشاط را داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در حوزه علمی در بسیاری از زمینه‌ها به جای دانشگاه تبدیل به آموزشگاه شده‌ایم، گفت: کار ما در برخی زمینه‌ها به جزوه دادن، امتحان گرفتن و در نهایت فرار از دانشگاه محدود شده است. در حالی که باید کاربری و خلاقیت فکری در دانشگاه‌ باشد که هنوز در این زمینه راهی بسیار طولانی داریم.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی ما قابل تقدیر است، اظهارکرد: در عین حال بسیاری از این فعالیت‌ها تبدیل به متونی بی‌استفاده شده، بنابراین ما به لحاظ علمی راهی طولانی برای رساندن دانشگاه به جایگاه واقعی‌ خودش داریم. از سوی دیگر در تحصیلات تکمیلی نیز گسترش کمی خوبی داشته‌ایم، اما این دوره‌ها چه از لحاظ امکانات و چه ساپورت علمی و شرایط دوره‌ها کیفیت لازم را ندارند.

سلیمی افزود: ما بسط تشکیلاتی در دانشگاه داشته‌ایم که بسیاری از آنها بر روی کاغذ بوده است. برای مثال شش دانشکده و پژوهشکده قم را اضافه کردیم، اما اینها نه ساختمان و نه عضو هیات علمی جدیدی دارند، بنابراین باید آن را گسترش دهیم.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه به لحاظ فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیاز به شادابی، ‌آزادی و نشاط دارد، گفت: بدون آزادی و نشاط، اندیشه‌های بومی و تاکیدی و نظریه‌پردازی راهی برای شکوفا شدن ندارد.

وی تاکید کرد: ما نیاز به فضایی داریم که کارمندان،‌ دانشجویان و اساتید احساس امنیت و آرامش کنند و برای هر جمله‌ای که می‌گویند پشت سر خود را نگاه نکنند که آیا کسی است یا خیر؟

سلیمی با بیان اینکه هیچ جامعه‌ای بدون خطوط قرمز نیست، گفت: ما برای ایجاد فضای آرامش و نشاط در دانشگاه‌ها سه محدودیت و خط قرمز داریم که اصل آن نیز در محدودیت‌ها و خط قرمزهای جامعه ما است.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به خط قرمزهای دانشگاه در زمینه آزادی و فضای باز سیاسی، اظهار کرد: خط قرمز اول مباحث دینی،‌ اسلامی و هر چیزی است که برگرفته از احکام دینی باشد، چرا که ما در نظامی دینی زندگی می‌کنیم و باید از احکام، اصول و اندیشه‌های آن پیروی کنیم.

وی افزود: دومین خط قرمز، مبانی و ارکان نظام جمهوری اسلامی، رهنمودهای رهبری و نقش محوری ایشان است.

سلیمی، سومین خط قرمز دانشگاه علامه را فضای اخلاقی عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین محور این فضا، حفظ آبروی انسان‌ها اعم از دانشجو، اساتید و کارکنان است. حتی اگر این افراد به ما ظلم کرده باشند و مخالف ما باشند، به دلیل آموزه‌های اسلامی موظفیم که آبروی آنها را حفظ کنیم.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی از دانشجویان خواست تا دعا کنند که اگر او در این دانشگاه توفیق خدمت داشت، میز ریاست او را نگیرد و از جایگاه تکبر و دید بالا با دوستان سابق خودش رفتار نکند و یادش نرود که زمانی با این جمع دوستی داشته است. /ايسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------