مسن‌ترین داوطلب کنکور ارشد 93 (+عکس)



اخبار ,اخبار دانشگاه ,مسن‌ترین داوطلب کنکور ارشد 93

 

اخبار دانشگاه - مسن‌ترین داوطلب کنکور ارشد 93 (+عکس)

میرقنبرحیدری شیشوانی 83 ساله متولد ۱۳09 از شهرستان عجبشیر داوطلب انتحابات ریاست جمهوری و مجلس از حوزه انتخابیه مراغه و عجب‌شیر در کنکور کارشناسی ارشد سراسری سال 93 شرکت کرد.

 مسن‌ترین کنکوری کارشناسی ارشد 93 در رشته علوم اجتماعی دانشگاه مراغه با دیگر شرکت کنندگان این رشته به رقابت پرداخت.
 
میر قنبر حیدری شیشوانی، کارشناسی خود را در رشته علوم اجتماعی سال 91 به پایان رسانده و امسال نیز در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده است.
 
وی هدف از تحصیل با سن بالا را، عمل به وصیت رسول خدا(ص) برای فراگیری علم و دانش بیان کرد.
 
فارس نوشت: حیدری شیشوانی با بیان اینکه دوست دارد تحصیلات خود را تا دکتری ادامه دهد از جوانان خواست برای تحصیل و فراگیری علم و دانش بیشتر تلاش کنند.
 
حیدری شیشوانی دیپلم خود را 1355 از دبیرستان خواجه نصیر مراغه اخذ کرده و تا سال 1380 همیشه پشت کنکور بوده است.
 
این پیرمرد روستایی، کارمند بازنشسته بخشداری عجبشیر بوده و هم اکنون در روستای شیشوان با همسر خود زندگی می‌کند.
 
وی بارها در انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه‌های انتخابیه مراغه و عجبشیر و ریاست جمهوری ثبت نام کرده است.
 
میرقنبر حیدری شیشوانی دیپلم خود را در سال 1355 گرفته است.
 
وی که در سال 1309 متولد شده و در دبیرخانه فرمانداری عجب شیر کار می‌کرد و مسئولیت شورای آرد و نان کمیته ایثارگران را بر عهده داشت و در سال 1360 بازنشسته شده است.
 
«میرقنبر حیدری» 31 سال پیش وقتی مرز 50 سالگی را پشت سر می‌گذاشت، صدور حکم بازنشستگی‌اش از فرمانداری شهرستان «عجب شیر» نه تنها او را خانه‌نشین نکرد که عشق رفتن به دانشگاه را در دلش انداخت و بازنشستگی، بهترین فصل برای عاشقی کردنش بود.
 
پیرمرد اهل روستای «شیشوان» شهرستان «عجب شیر» جایی در 130 کیلومتری «تبریز» است. «میرقنبر» عدد مسافت را خوب می‌داند چون 11 سال تمام، روزهایش به این مسیر و پاهایش به این مسافت عادتی شده بود.
 
گذر عمر چنان سریع بر او گذشت که هنوز هم دبیرستان «لقمان» تبریز را در سال 1329 به خاطر دارد؛ جایی که سوم متوسطه را آنجا گذراند و پس از آن بلافاصله آموزگاری را تجربه کرد.
 
چند سالی روزهای خوشی با دانش‌آموزان داشت و پس از آن راهی فرمانداری شهرستان «عجب شیر» شد تا به مشکلات مردم رسیدگی کند، اما وسوسه درس و دانشگاه رهایش نمی‌کرد.
 
سال 1347 امتحان متفرقه داد و در سال 1355 هم دیپلم ادبی گرفت، اما ماجرای ادامه تحصیل او به همین‌جا ختم نشد؛ به قول حافظ که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکل‌ها.
 
عشق رفتن به دانشگاه، «میرقنبر» را 25 سال پشت سد کنکور دانشگاه دولتی گذاشت، دقیقاً از سال 1355 تا 1380! تا اینکه به پیشنهاد یک مشاور، در کنکور دانشگاه آزاد شرکت کرد و توانست در رشته امور اجتماعی و برنامه‌ریزی وارد دانشگاه شود.
 
میر قنبر در زمان تحصیل حرف‌های استادان را سرکلاس، یا می‌نوشت یا ضبط می‌کرد. می‌آمد خانه و چندین بار، خلاصه درس‌ها را روخوانی می‌کرد و گوش می‌داد. با این شکل درس‌خواندن حتی صدای «طلعت» خانوم هم که زن صبوری بود، درآمد که چه می‌کنی مرد!
 
«طلعت» خانوم که پیرزنی 80 ساله است و چهار کلاس سواد دارد، چشمانش آب مروارید آورده و خوب نمی‌بیند؛ او خیلی با اوضاع مردش کنار آمد؛ «میرقنبر» چهار روز در هفته را صبح تا ظهر می‌باید به دانشگاه تبریز می‌رفت.
 
با اینکه دوره چهار ساله لیسانسش 11 سال طول کشیده، 3 ترم مشروط شده، با درس زبان انگلیسی همچون بسیاری از دانشجویان، مشکل اساسی در یادگیری داشته، چند میلیون خرج تحصیلش کرده، ورم پاهایش به طی مسافت 130 کیلومتری روستا تا شهر در این سال‌ها عادت کرده، چشمانش کم سوتر شده، گوشش از حرف‌ها و نیش زبان‌های پیرمردهای بی‌حوصله روستاشان پر شده، اما هنوز این پیرمرد خوش فکر که دلی جوان دارد می‌گوید آرزو بر جوانان عیب نیست.
 
تا اینکه «میرقنبر» پیرترین دانشجوی ایرانی ورودی مهرماه سال 81 دانشگاه آزاد تبریز است که سال گذشته با حسابداری دانشگاه تسویه کرده و مدرک لیسانسش را گرفته است.
 
نکته جالب در زندگی این مرد 83 ساله کاندیدا شدن وی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی از دور اول تا دوره پنجم مجلس از حوزه انتخابیه مراغه و عجب‌شیر است که خود می‌گوید: به علت عدم توان مالی، ستاد انتخاباتی نداشتم در مجموع این پنج دوره فقط یک هزار و 406 رای بدست آوردم.
 
حیدری شیشوانی اضافه می‌کند: در چهار دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده‌ام که در هر یک از دوره‌ها از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌ام که کم لطفی به پیرمردی مثل من است.
 
*مستند « رئیس جمهور میر قنبر»
 
از این پیرمردخوش سیما که کلاه کوچک سبز رنگی نیز پشت سرش می گذارد و بسیار مودبانه و شمرده حرف می‌زند فیلم مستندی نیز توسط « محمدحسین شیروانی» ساخته شده که به نام « رئیس جمهور میر قنبر» و با حضور خودش در لوکارنو سوئیس و یوکوهامای ژاپن اکران شده و در کشور ژاپن حتی جایزه کسب کرده است.
 
موضوع این فیلم انتخاباتی تلاش و اراده وی برای رئیس جمهور شدن است که سوار بر دوچرخه وارد شهر می شود و ... این فیلم مستند محصول سال 1384 است که تاکنون با 30 حضور بین‌المللی در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم مستند جشن خانه سینما در سال 1385 را به خود اختصاص داده است.
 
فیلم 65 دقیقه‌ای «رییس جمهور میرقنبر» روایت پیرمردی روستایی است که سالیان سال سودای رییس جمهور شدن را در سر می‌پروراند. 

اخبار دانشگاه - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------