سوال 1850 تومانی کنکور کارشناسی ارشد وزیر را زمین گیر می‌کند؟



اخبار ,اخبار دانشگاه ,کنکور کارشناسی ارشد

 

اخبار دانشگاه - سوال 1850 تومانی کنکور کارشناسی ارشد وزیر را زمین گیر می‌کند؟

این انگیزه زمانی پررنگ می‌شود که می‌توان نسبت به عملکرد وزیر کنونی به ویژه در عزل و نصب‌ها توجه کرد و به واقع این مسئله به خوبی می‌تواند وزیر را در موضع ضعف قرار دهد، هرچند حتی طراحی این اقدام برای ضربه به وزیر، نافی مسئولیت مدیران ارشد این نهاد در خصوص انتشار این پرسش‌ها نیست

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روزهای اخیر با چالشی جدی مواجه شده و آن هم وضعیت عجیب لو رفتن سوالات کنکور و فروش بسیار ارزان قیمتش از طریق اینترنت است؛ اتفاقی که اگر صحتش تایید شود، می‌تواند وزیر را زمین گیر کند و حاشیه‌های فراوانی برای وزارتخانه‌ای داشته باشد که چندان باب میل گروهی عمل نکرده است.

به گزارش «تابناک»، پیش از این رخ داده و بنابراین هیچ کس از خبرش شگفت زده نشد و کاملاً باورپذیر بود و حتی اگر مشخص شود واقعیت نداشته، باز هم سایه اش دست از سر آزمون‌های آموزش عالی بر نمی‌دارد. فروش سوالات کنکور کارشناسی ارشد چنین وضعیتی دارد و به واسطه سوابقی که در خصوص لو رفتن سوالات آزمون‌های آموزش عالی بود، این اتفاق تا حدودی باورپذیر نمود.

ابراهيم خدايي، رييس سازمان سنجش در نخستين ساعات انتشار اين خبر گفته بود: ما با اين اقدامات بيگانه نيستيم. اين وبلاگ‌ها و سايت‌ها كلاهبردار هستند كه سال‌ها پيش هم سعي كردند به نحوي اختلال ايجاد و كلاهبرداري كنند. خدايي تاكيد دارد انتشار سوالات بعد از پايان برگزاري كنكور صورت گرفته و اين موضوع عادي است چون عده‌يي فقط به قصد خروج دفترچه آزمون سر جلسه كنكور حاضر مي‌شوند.

با اين وجود آن گونه که روزنامه اعتماد مدعی شده بود، داوطلبانی در تماس با این اعتماد تاكيد کرده بودند که فايل‌هاي پي دي اف شده سوالات قبل از روز 25 بهمن ماه يعني آخرين روز برگزاری كنكور براي آنها ارسال شده و پس از حضور در جلسات آزمون دریافته اند که همان سوالات اصلی را خریداری کرده‌اند که البته اعتماد، هویت این داوطلبان کارشناسی ارشد را منتشر نکرده است.

در این میان مسئله‌ای که این اتفاق را به چالش می‌کشد، فروش سوالات به صورت آنلاین و علنی و آن هم به قیمت تنها 1850 تومان و آن هم از طریق حساب بانکی است که پیگیری و شناسایی‌اش را کاملاً ساده می‌سازد و فیلتر وبلاگ ارائه دهنده این سوالات و پیگیری توسط نهادهای اطلاعاتی، کاملاً می‌تواند عقبه این رویداد را مشخص سازد و با این اوصاف چه شخصی بدون توجه به این بدیهیات از پیش معلوم، چنین اقدام عجیبی را انجام داده است؟

مسلماً این اقدام نمی‌تواند در راستای تامین منافع مالی باشد چرا که فروشنده این سوالات حتی در صورت فروش چند هزار نسخه از این سوالات در چند روزی که ارائه شده، رقم آنچنان بالایی را در بر نمی‌گیرد که ریسک عرضه اش را پذیرفت و منطقی بود که این پرسش‌ها یا به صورت غیرعلنی و چهره به چهره و با رقم های کلانی فروخته می‌‌شد و یا در صورت فروش آنلاین، رقم فروش سوالات ده ها برابر این عدد می بود.

آنچه منطقی به نظر می رسد، وجود انگیزه‌های دیگری برای انتشار این پرسش‌ها -در صورت صحت لو رفتن این سوالات- است و چنین تصور می‌شود که بتوان با این اقدام وزیر علوم تحقیقات و فناوری را زمین گیر کرد و وزیر را تا آستانه استیضاح شد.

این انگیزه زمانی پررنگ می‌شود که نسبت به عملکرد وزیر کنونی به ویژه در عزل و نصب‌ها توجه کرد و به واقع این مسئله به خوبی می‌تواند وزیر را در موضع ضعف قرار دهد، هرچند حتی طراحی این اقدام برای ضربه به وزیر، نافی مسئولیت مدیران ارشد این نهاد در خصوص انتشار این پرسش‌ها نیست؛ هرچند باید صبر کرد و منتظر مشخص شدن صحت یا عدم وقوع صحت این اتفاق بود.

اخبار دانشگاه - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------