وزیر بهداشت: دانشگاه باید سیاسی باشد/نباید از دانشگاه بهره‌وری سیاسی شود



وزیر بهداشت , حسن قاضی‌زاده هاشمی

وزیر بهداشت: دانشگاه باید سیاسی باشد/نباید از دانشگاه بهره‌وری سیاسی شود

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم شکل‌گیری کرسی‌های آزاد اندیشی به معنای واقعی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: هرچند دانشگاه باید سیاسی باشد، اما نباید از دانشگاه بهره‌وری سیاسی شود.

 دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم تکریم و معارفه روسای سابق و جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دفاع مقدس و همچنین تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: معتقدم فراگرفتن علم و دانش در ردیف با ارزش ترین عبادت‌ها است. اهمیت این مسئله از آنجاست که اولین آیه‌ای که به پیامبر نازل شد چیزی جز امر به خواندن نبود. هرچه بر دانش و ادب ما افزوده شود، ارزش ما نزد دیگران بیشتر خواهد بود. به همین دلیل نیز اسلام بر آموختن سفارش می‌کند.

وی افزود: جامعه‌ای توانمند است که در آن علم مورد احترام باشد. تاریخ علم از نگاه برخی مورخین به دو مقطع تقسیم می‌شود. مقطع اول عصر ایمانی است که مربوط به هزاره قرون وسطی می‌شود. این عصر تقریبا با اوج افتخارات اسلامی مصادف است. آموزش علم در این دوره بیشتر بر آموزه‌های دینی مبتنی بود، البته در این عصر به تدریج خرافه بر تعلق غلبه یافت و تحجرگرایی و افراط گرایی رونق یافت.

هاشمی افزود: مقطع دوم تاریخ علم از رنسانس به بعد را شامل می‌شود که تا امروز هم ادامه دارد. در این دوره نظام دانشگاهی را شاهد هستیم، البته در مقطعی از این زمان بی‌طرفی نسبت به آموزش‌های دینی را شاهدیم که حاصل آن استیلا بر طبیعت و انحطاط اخلاق و آنچه که امروز شاهد آن هستیم، است.

وزیر بهداشت افزود: بی‌تردید نظام آموزشی آینده همراه با دین، عقل و علم بشری است، چرا که در دو دوره مذکور انتظارات بشر برآورده نشد، اگر بخواهیم در مسیر علم باقی بمانیم، باید به دنبال نظام جامعی باشیم که بر دین محوری و عقل گرایی مبتنی باشد، اینکه در چند دهه اخیر در کجای این واقعیت قرار داریم قضاوتش بر عهده جمع و مردم باشد.

وی در این باره افزود: معتقدم با وجود تمام ابزارهایی که در اختیار داشتیم فرصت‌های زیادی را از دست دادیم، متاسفانه به ویژه در سال‌های اخیر به فرهنگ و اخلاق تاخته‌ایم. این وضعیت در شان یک کشور فرهنگی و اخلاق مدار نیست؛ انقلابی که بر مدار فرهنگ و اخلاق شکل گرفت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه معتقدم باید بخش عمده‌ای از راه آمده را برگشت و فرصت نقد و اندیشه را فراهم کرد، تصریح کرد: دانشگاه مهد اندیشه است، بنابراین باید محیط نقد در دانشگاه زنده شود.

معتقدم تاکنون برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بیشتر «شکلی» بوده تا محتوایی
وی افزود: دانشگاه‌ باید سیاسی باشد، دانشگاه باید زنده باشد. همه امور مردم از مسیر دانشگاه می‌گذرد. هرچند کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها انجام شده اما معتقدم این امر بیشتر «شکلی» بوده است و محتوایی نیست. لازم است که از فرصت حماسه 24 خرداد استفاده شود و دانشگاه بیش از پیش در خدمت آرمانهای انقلاب قرار گیرد.

وی از معاونان آموزشی و دانشجویی وزارت بهداشت و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست که در این مسیر تلاش کنند و افزود: البته باید اعتراف کرد که در مقاطعی هم از فرصت‌های ایجاد شده به صورتی صحیح استفاده نکردیم و دانشگاه به باشگاه‌های سیاسی احزاب و عقبه‌های آنها تبدیل شد و به این ترتیب ناخواسته کارگزار گروه‌ها و جریانات سیاسی شدیم.

وزیر بهداشت افزود: محیط دانشگاه کانون تعلیم و تعلم و مرکز خودباوری است، هرچند باید دانشگاه سیاسی باشد، اما نباید از آن بهره وری سیاسی شود. دانشگاه باید در جهت رفع وابستگی ملت به شرق و غرب تلاش کند و بتواند استعدادهای کشور را به رخ جهانیان بکشاند، امیدوارم دانشگاه‌های ما به سمت علم گرایی توام با دین محوری حرکت کنند.

وی، دکتر منصوری، سرپرست سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران را انسانی با ارزش، والامقام و دارای شخصیتی معتقد خواند و گفت: در دوره‌ای که دکتر منصوری مسئولیت دانشگاه را بر عهده داشته از منافع دانشگاه و استقلال آن دفاع کرده و امور دانشگاه را تا به امروز به سلامت پیش برده است، اگرچه که هیاهوها و مشکلات هم کم نبود؛ مشکلاتی که تقریبا در جریان آن بودم.

دلایل موافقت وزیر بهداشت با استعفای سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی تهران
وی افزود: رابطه من با دکتر منصوری به امروز و دیروز مربوط نمی‌شود، ما با یکدیگر روابط نزدیکی داریم، اما باید درباره اینکه چرا استعفایشان را پذیرفتم بگویم که یکی از سخت‌ترین تصمیم‌هایم مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. باید به منفعت دانشگاه و همچنین درخواست دکتر منصوری توجه می‌کردم. نهایتا تصمیم بر آن شد که دکترجعفریان، استاد جوان و جسور را برای سکانداری دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب کنم.

وی ادامه داد: امیدوارم دکتر جعفریان دهه‌های متمادی اداره این دانشگاه بزرگ را بر عهده داشته باشد و انتظار دارم که از همه ظرفیت‌ها و حضور اساتید برجسته در این دانشگاه استفاده کند.

وضع دانشگاه با آن چیزی که ما انتظار داریم، فاصله زیادی دارد
وزیر بهداشت خطاب به سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: آنچه که من به عنوان یک عضو هیات علمی از شما انتظار دارم آن است که فکر نکنید وضع دانشگاه خوب است، وضع دانشگاه با آن چیزی که ما انتظار داریم، فاصله زیادی دارد. از طرف دیگر ضمن احترام به بزرگان نباید فرصت استفاده از حضور جوانان را از دست بدهید.

وی در ادامه درباره انتخاب‌های خود برای سرپرستی دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی، گفت: فکر کردم باید افرادی سکاندار این دو دانشگاه بزرگ شوند که بتوانند دست به تغییرات اساسی زنند و چهره این دو دانشگاه را با نشاط کنند، چرا که مردم با انتخابشان نشان دادند که متقاضی شرایطی هستند که با قبل تفاوت داشته باشد.

وی به دوران ریاست دکتر محمدباقر لاریجانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: دکتر لاریجانی در آن زمان شرایط خیلی سختی را پشت سر گذاشت، اما امروز روسای دانشگاه‌ها شرایط آن دوران را ندارند، شخصا امید بسته‌ام که روسای دانشگاه‌ها کارهای بزرگی انجام دهند، نباید مانع رشد جوانان شد، همچنین قول می‌دهم ضمن آنکه دخالتی در انتصاب‌های شما نداشته باشیم، اگر خواستید از کسی استفاده کنید و مشکلی وجود داشت، ما برای استفاده از هر نیرویی به شما کمک خواهیم کرد.

هاشمی با اشاره به کمبود منابع مالی و اعتباری افزود: وزارت بهداشت و دانشگاه‌های ما دوره سختی را می‌گذرانند، چرا که سال‌های طلایی فروش نفت را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون دوره سختی است، البته دانشگاه علوم پزشکی تهران تملکات زیادی دارد که می‌توان آنها را تبدیل به احسن کرد و می‌توان ساختمان‌ها را نیز جوان کرد تا در شان مردم و دانشگاه علوم پزشکی تهران باشد. /ايسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------