سرنوشت مبهم بورسیه‌های تحصیلی!



اخبار,اخبار دانشگاه,بورسیه‌های تحصیلی

 

اخبار دانشگاه - سرنوشت مبهم بورسیه‌های تحصیلی!

بنابر نتایج یک مطالعه بین‌المللی،‌ نظارت بر تاثیر و کارایی بورسیه‌های تحصیلی در بسیاری از کشورهای جهان بسیار اندک است.

در حال حاضر در سراسر جهان حدود 183 برنامه مختلف اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان جویای تحصیل در خارج از کشور اجرا می‌شوند که 102 کشور جهان دست‌کم یکی از این بورسیه‌ها را ارائه می‌دهند با این حال بنابر نتایج مطالعات جدیدی که در کنفرانس «به سوی جهانی‌شدن» در شهر میامیِ آمریکا اعلام شد، سنجش میزان تاثیرگذاری این برنامه‌های بورسیه‌ای از سوی کشورها به ندرت انجام می‌شود.

گزارشی که با عنوان «منطق حمایت مالی از دانشجویان جویای تحصیلات بین‌المللی: ارزیابی برنامه‌های ملی بورسیه‌های تحصیلی دانشجویان» در همین زمینه منتشر شده نشان می‌دهد دولت‌ها همچنین در حمایت از دانشجویان برای بازگشت به موطن خود ناتوانند. این مسئله درست بر خلاف این واقعیت است که دولت‌ها سالانه با پرداخت رقمی بالغ بر 35 هزار دلار به ازای هر دانشجو، هزینه تحصیلات خارجی دانشجویان را تامین می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلدنیوز، این گزارش بر اساس یافته‌های موجود در نظرسنجی‌های انجام شده از اجرای برنامه‌های اعطای بورسیه تحصیلی در 11 کشور جهان شامل برزیل، چین، مصر، هند، اندونزی، قزاقستان، مکزیک، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی و ویتنام منتشر شده است. نتایج این مطالعه نشان داد، موسسات آموزش عالی ارائه دهنده بورسیه‌های تحصیلی نه تنها از تعداد بازگشت فارغ التحصیلان بورسیه‌ای به دانشگاه‌های مبدا خود بی‌خبرند بلکه از میزان اثربخشی این بورسیه‌ها نیز اطلاعات کافی ندارند.

«میشل پیک»، مدیر مرکز تحقیقات آموزشی شورای فرهنگی آموزش انگلیس می‌گوید: تمام فعالیت‌های حمایتی از دانشجویان برای تحصیلات خارجی تنها زمانی برای دانشگاه‌ها و افراد مفید و باارزش خواهند بود که از این دانش و تجربیات کسب شده بتوانند در کشورهای خود استفاده کنند. اما نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از کشورها از این فرصت بی‌بهره بوده‌اند چراکه بسیاری از آنها با وجودی که برای تحصیلات بین‌المللی دانشجویان خود سرمایه‌گذاری می‌کنند اما برای بازگشت آنها به کشور و بهره‌مندی از تخصص‌های این افراد برای بهبود اجتماع خود در زمینه‌های مختلف تلاشی از خود نشان نمی‌دهند. 

اخبار دانشگاه - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------