تشریح جزییات پرونده سه هزار دکترای بورسیه



اخبار ,اخبار دانشگاه ,پرونده سه هزار دکترای بورسیه

 

اخبار دانشگاه - تشریح جزییات پرونده سه هزار دکترای بورسیه

رییس کمیته آموزش عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مسوولان وقت وزارت علوم باید در مورد موضوع 3000 دانشجوی بورسیه شده که گفته می‌شود نیمی از این تعداد غیرقانونی بوده است پاسخگو باشند.

جواد هروی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح جزییات پرونده 3000 دانشجو دکترای بورسیه شده که وزارت علوم اعلام کرده در مورد نیمی از این تعداد دانشجوی بورسیه شده غیرقانونی این کار صورت گرفته است گفت: براساس گزارشی که رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اعلام کرده است، طی سال‌های 85 تا 92، 729 نفر به خارج از کشور اعزام شده‌اند که از این میان بیش از 70 نفر در مقطع کارشناسی بودند که معدل زیر 14 داشتند که این خلاف آیین‌نامه و تمام قواعد و ضوابط است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین 70 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد معدل زیر 16 بودند و 3002 نفر بدون شرکت در آزمون، بورسیه دکترا شدند.

رییس کمیته آموزش عالی و آموزش پزشکی کمیسیون‌ آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: آنچه که دکتر صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان مستند به اسنادی که در سازمان وجود دارد گفته، طبیعتا نمی‌تواند غیر استنادی و غیر موثق باشد.

هروی تاکید کرد: باید مسوولان آن زمان، امروز پاسخگو باشند؛ در شرایطی که این مسئله رخ داده خیانت دیگر به این معنا نیست که بگوییم دست در جیب کسی کردند، لذا اینکه مدیری در یک مقطع زمانی کار خلافی انجام داده باید پاسخگو باشد.

وی افزود: به گفته مسوولان دستگاه امور دانشجویان هر دانشجویی که بورس خارج از کشور می‌شود قریب یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد، ما چطور می‌توانیم یک میلیارد برای کسانی هزینه کنیم که صراحتا بر خلاف آیین‌نامه و دستورالعمل سازمان و یا وزارتخانه‌ای عمل کرده‌اند؟

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته در این آمار حدود 228 نفر مدل کارشناسی زیر 14 و 7 نفر حتی زیر 12 بودند و این خلاف صریح آیین‌نامه و هر قانونی است. بنابراین اگر هر قانونی را ملاک قرار دهید این حق را نمی‌دهد که فردی را بورس از خارج از کشور کنید یا بالعکس که معدلش زیر 12 باشد. در نتیجه این مسئله صراحتا غیرقانونی و زیر پا گذاشتن قانون در وزارت علوم بوده است.

رییس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش مجلس افزود: براساس آمارهایی که ارائه شده است اینگونه به نظر می‌رسد که مدیران وقت مسوولیتی را بر عهده گرفته و نتوانسته‌اند منطبق با قانون عمل کنند و به همین خاطر این آمار شرم‌آور را شاهد هستیم.

هروی ادامه داد: براساس آماری که ارائه شده حتی 235 نفر معدل‌شان اعلام نشده است و یا 325 نفر از افرادی که بورس شده‌اند فاقد شرایط سنی زیر 33 سال بوده و بعضی نیز بدون سپردن سند محضری بودند و نیز بیش از 250 نفر نیز تبدیل به داخل برایشان کار انجام شده که تعدادی نیز به دانشگاه علامه مربوط است؛ بنابراین خلاف آشکار صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: معتقدم در این قضیه باید با توجه به اسنادی که در سازمان امور دانشجویان و معاونت دانشجویی وزارت علوم وجود دارد این مسئله مورد بررسی قرار گیرد و بنده نیز به عنوان رییس کمیته آموزش عالی این موضوع را پیگیری می‌کنم.

رییس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعا کمیسیون آموزش و تحقیقات این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد گفت: اعلام این موضوع تقریبا از هفته گذشته زمانی که مجلس برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه تعدیل شد مطرح شده است که قطعا در دستور کار قرار دارد.

هروی ادامه داد: بالاخره در وزارت علوم یا باید بنیه علمی را بپذیریم یا رانت‌ خواری را. اگر قرار باشد رانت‌خواری را بپذیریم پس چرا دنبال بنیه علمی می‌گردیم؟ متاسفانه در سال‌های گذشته در وزارت علوم رابطه بر ضابطه ارجحیت داده شده است و مسوولین اسبق وزارت علوم به صراحت باید اینها را به ملت پاسخ دهند.
اخبار دانشگاه - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------