استیضاح فرجی دانا زیر ذره‌بین دانشجویان



اخبار ,اخبار دانشگاه , استیضاح وزیرعلوم

 

اخبار دانشگاه - فرجی دانا به دنبال آرامش در دانشگاه است نه رخوت و سیاسی‌بازی
استیضاح فرجی دانا زیر ذره‌بین دانشجویان

شاید نمایندگانی که برای استیضاح وزیرعلوم امضا جمع می کردند گمان نمی کردند که فرجی دانا چنین بدنه اجتماعی در بین دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان در طی این مدت کوتاه برای خود اندوخته باشد، چند روز پس از انتشار نامه بیش از یک هزار استاد دانشگاه در حمایت از فرجی دانا، دانشجویان نیز در اقدامی خودجوش در فضای مجازی اقدام به جمع آوری امضا در حمایت از وزیرشان کردند.

 استیضاح وزیرعلوم پس از کش و قوس‌های فراوان موقتا تا یک ماه تعلیق شد اما صرف نظر از انجام استیضاح آنچه اعتراض و حتی تعجب بخش کثیری از جامعه دانشجویی کشور را برانگیخت دلایلی است که نمایندگان اصولگرا به استناد به آن عملکرد فرجی دانا را زیر سوال می برند.

عملکرد وزیرعلوم قابل دفاع است
جواد فومنی دبیرکل سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه تهران با توجه به دلایل مطرح شده وجهه سیاسی این استیضاح را پر رنگ توصیف می کند و می گوید: در بحث انتخاب روسای دانشگاه‌ها هیچ بحثی تا به حال درمورد صلاحیت علمی و توانایی مدیریتی این افراد مطرح نشده و مشخص است که دغدغه استیضاح‌کنندگان صرفا سیاسی است نه علمی و فرهنگی.

وی با تاکید بر این که جای تعجب دارد نمایندگانی که شعار عدالت و مبارزه با فساد می دهند در مقابل ماجرای پرونده سه هزار بورسیه دکتری اینچنین موضع گیری می‌کنند، می افزاید: در دوره گذشته عده‌ای از دانشجویان صرفا به علت گرایش خاص سیاسی شان با وضعیت علمی افتضاح، بورسیه دکتری دریافت کردند و جای تعجب دارد که برخی نمایندگان به جای همراهی وزیر در حل و فصل این مسئله از او گلایه‌مند هستند.

دبیرکل سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه تهران با بیان این که برای ارزیابی عملکرد وزیرعلوم بسیار زود است، می گوید: قدر مسلم مسئله‌ای که بخواهد در آموزش عالی کشور مشکلی ایجاد کند وجود ندارد و عملکرد وی کاملا قابل دفاع است. مدیرانی در گذشته بودند که فضای دانشگاه را برای دانشجویان و اساتید به خاطر عدم استقلال و گوش به فرمان بودن عده‌ای خارج از دانشگاه، به سمتی سوق دادند که این فضا میدان بازی یک عده افراد خارج از دانشگاه باشد. این در حالیست که عملکرد فرجی دانا تا به اینجا نشان داده است که در جهت استقلال دانشگاه گام برداشته تا فضا در اختیار هیچ جریان سیاسی نباشد.

فرجی دانا به دنبال آرامش در دانشگاه است
فومنی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاهی با تاکید بر این که هر چه قدر وزارت علوم و مجموعه‌های زیر نظرش را درگیر مسائل سیاسی کنند، خلاف توصیه‌های رهبری است، می‌گوید: راه حل این که فضای دانشگاه سیاست زده نباشد و تبدیل به باشگاه سیاسی نشود این است که مدیریت دانشگاه نسبت به فعالیت سیاسی دانشجویان بی طرفانه عمل کند. جلوگیری از فعالیت سیاسی نتیجه اش آن چیزی خواهد شد که در دوران گذشته اتفاق افتاد و باعث تحریک و برانگیختن حساسیت و لجاجت دانشجویان می‌شود و ثمره ای نیز نداشت اگر مدیریت دانشگاه بی طرفانه عمل کند فعالیت های سیاسی در دانشگاه بزرگ نمایی نخواهد شد و اکنون بر این عقیده ایم که فرجی دانا همین رویه و منش را در پیش گرفته است و به دنبال آرامش در دانشگاه است.

در حوزه دانشگاهی کشور روابط جای ضوابط را گرفته است
به گزارش ایسنا، موضوع استیضاح وزیر آنقدر برای جامعه دانشجویی مهم و پراهمیت است که دانشجویانی که صرفا مشغول فعالیت های صنفی بوده اند و تا به حال تمایلی به مصاحبه نداشتند این بار به گفته خودشان احساس وظیفه کرند تا نسبت به وضعیت موجود فریاد اعتراض سر دهند . امیر حسین سعادت دبیر شورای صنفی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر این که قبل از آن که نمایندگان به فرجی دانا نقد داشته باشند جامعه دانشجویی به عملکرد وی نقد دارد می گوید: اما این نقد برخلاف جهت نظر نمایندگان است و از جنس دیگری است. قشر دانشجو اتفاقا منتقد این وضعیت است که چرا تغییرات کم و کند بوده است. بهانه‌هایی که نمایندگان مجلس مطرح کرده‌اند نقد به عملکرد وزیرعلوم نیست و بیشتر منازعات و جناح بندی‌های سیاسی است.

سعادت با اشاره به این که در حوزه دانشگاهی در کشور روابط جای ضوابط را گرفته است، می گوید: به عنوان مثال در مسئله بورسیه‌های غیر قانونی حال که کسی پیدا شده است تا با قانون و ضابطه جلوی این مسائل را بگیرد، برخی نمایندگان مجلس کار را به استیضاح و انتقاد از نوع تخریبی می کشانند.

دانشجوی ستاره دار معاند با نظام یا عنصر بیگانه نیست
یکی از دلایلی که نمایندگان استیضاح کننده نسبت به عملکرد فرجی دانا خرده می گیرند بازگرداندن دانشجویان ستاره دار است.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علامه با اشاره به این که برخی از نمایندگان به نحوی نسبت به بازگشت دانشجویان ستاره دار اعتراض دارند که گویی تمام دانشجویان ستاره دار به دانشگاه بازگشته‌اند، می گوید: یکی از نقدهای قشر دانشجو به عملکرد وزارت علوم این بوده که دانشجویانی که معلوم نیست بر اساس چه قانونی و به چه حقی احکام سنگین و غیرقانونی برای آنها صادر شده است، چرا این احکام لغو نمی شود. متاسفانه به گونه ای از واژه دانشجوی ستاره دار استفاده می‌شود که گویی آنها معاند نظام و از عناصر بیگانه بوده‌اند.

با تغییر روسای دانشگاه‌ها آرامش از دانشگاه نمی رود
وی با بیان این که برخی گمان می‌کنند با تغییر روسای دانشگاه‌ها آرامش دانشگاه از بین رفته است، می گوید: طی این مدت فعالیت دانشگاه به هیچ وجه زیاد تر نشده است، چرا که هم خود دانشگاه این اجازه را نداشته است هم بصیرت دانشجویی در شرایط کنونی و با منش اعتدالی که دولت در پیش گرفته است ، اجازه رفتارهای افراطی را نمی دهد. سوال ما اینجاست که چه اتفاق رادیکالی در کدام دانشگاه اتفاق افتاده که نمایندگان نگران برهم خوردن آرامش دانشگاه هستند؟

این فعال دانشجویی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه با تاکید بر اینکه فعالیت سیاسی آرامش در دانشگاه را بر هم نمی زند، می گوید: برخی به دنبال این هستند تا به گونه‌ای فضا را نشان دهند که فعالیت سیاسی لزوما به معنی از بین رفتن آرامش دردانشگاه است در صورتی که به گفته مقام معظم رهبری فعالیت سیاسی باید در دانشگاه باشد؛ اما نباید دانشگاه تبدیل به باشگاه سیاسی شود . فعالیت سیاسی در دانشگاه خط قرمزهایی دارد که آن باز شدن پای جریان‌های سیاسی خارج از دانشگاه به دانشگاه است.

عملکرد فرجی دانا در جهت توسعه علمی دانشگاه بوده است
سعادت در پایان عملکرد فرجی دانا را در راستای توسعه علمی دانشگاه‌ها و مورد تاکید مقام معظم رهبری می داند و می افزاید: توسعه علمی با آرامش در دانشگاه محقق می شود، اما نباید فضای آرام در دانشگاه را با فضای رخوت و ترسی که در دوره گذشته بود یکی دانست و اتفاقا در این دوره است که آرامش به دانشگاه بازگشته است و به سمت توسعه علمی حرکت می کنیم . در دوره فرجی دانا با اختیاراتی که در اختیار گروه‌های آموزشی برای انتخاب اساتید در نظر گرفته شده و سختگیری‌هایی که در زمینه معدل و مشروطی می‌شود کیفیت علمی دانشگاه افزایش پیدا کرده است.

مهلت یک ماهه مجلس به وزیر علوم در حالی تعیین شده است که باید منتظر ماند تا دید فرجی دانا با چه پلتیکی می تواند هم رضایت از عملکردش را در جامعه دانشگاهی حفظ و هم از گزند استیضاح نمایندگان در امان بماند. 

اخبار دانشگاه - ایسنا

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------