چه کسانی بورسیه 3000 نفر را امضا کردند



اخبار ,اخبار دانشگاه , بورسیه 3000 نفر

 

اخبار دانشگاه - چه کسانی بورسیه 3000 نفر را امضا کردند

این روزها حدود 3000 بورسیه شده های دانشگاه ها در دولت احمدی نژاد در مضان اتهام هستند اما چه کسانی بورسیه ها را تایید کرده اند؟ شورای مرکزی بورس و کمیته ی سه نفره ی تبدیل بورس خارج به داخل چه مسوولیتی در این باره داشته اند؟

به گزارش انصاف نیوز، طبق تصمیم اعضای این شوراها که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، در سال 89 کلا 130 نفر، در سال 90 حدود 310 نفر و مابقی آن 3000 بورسه ی معروف در سال های 91 و 92 بورس شده اند.

فراخوان بورس دکتری داخل و خارج از کشور همه ساله در 15 آبان ماه شروع می شد و تا 30 آذرماه ادامه می یافت که این موضوع در تلویزیون، خبرگزاری ها و روزنامه های رسمی کشور به اطلاع عموم مردم و دانشجویان در دانشگاه می رسید. اما پس از طرح موضوع غیرقانونی بودن حدود 3000 بورسیه، برداشت عمومی این است که گویا این اتفاق پشت درهای بسته انجام می گرفت.

در فراخوان بورس یک سری شرایط برای متقاضیان تعیین می شد، از جمله معدل کارشناسی 14 و ارشد 16، قرار گرفتن در میان دانشجویان اول تا سوم دوره ی خود، ارایه ی مقاله، کتاب، اختراع، نفرات اول تا سوم دوره کارشناسی ارشد و ... که تمام این شرایط را وزارت علوم تعیین می کرد، یعنی می توانستند می توانستند با داشتن این شرایط در این فراخوان شرکت کنند.

فرمولی معدلهای کم
در باره ی شرایط معدل، وزارت علوم یک فرمول مهم هم داشت برای:
 بورس داخل بیش از 70=2*کارشناسی ارشد + 3* معدل کارشناسی
بورس خارج  بیش از 75=2*کارشناسی ارشد + 3* معدل کارشناسی

این فرمول معدل برای کسانی لحاظ می شد که به لحاظ سایر شرایط ها یعنی کتاب، مقاله و ... دارای امتیازات خوبی بودند و صرفاً به علت اینکه معدل شان کم بود نمی توانستند شرکت کنند و این را لحاظ می کردند.

روند درخواست و تایید متقاضی بورس
متقاضی ها برای ثبت نام در فراخوان بورس می بایست به سایت سازمان دانشجویان (معاونت دانشجویی) در قسمت ارایه ی رزومه ثبت نام می کردند و تمام مدارک و مستندات خود را در آنجا قرار می دادند، از جمله معدل و سایر شرایط، یعنی اینکه مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد با ذکر معدل و ریز نمرات و غیره. وزارت علوم طی یک مرحله ی بررسی که انجام می داد، متقاضی را واجد شرایط مصاحبه می دانست و از این متقاضی برای مصاحبه در تاریخ های معین دعوت می کرد و بعد از انجام مصاحبه، در تیرماه این وزارت علوم بود که متقاضی را حائز شرایط پذیرفته شدن در بورس دکتری می دانست.

طبق این قاعده، «خود متقاضی» هیچ گونه دخالتی در پذیرفته شدن در بورس نداشت. در مصاحبه هم شرایط افراد توسط کسانی دیگر بررسی می شد، از جمله مسایل آموزشی، پژوهشی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی و ... و تمام این آیتم ها امتیازات ویژه ای داشت که توسط مصاحبه گرها که از اساتید دانشگاه های کشور بودند لحاظ و تایید می شد.

پس به نظر می رسد که متقاضی در فراخوان بورس در هیچ کدام از مراحل دخالت ندارند و این وزات علوم بوده که طی جلسات شورای مرکزی بورس و شورای منتخب پرونده ی افراد را بررسی می کرده است و کسانی را که حائز شرایط بورس می دانستند اعلام می کرده اند.

افراد موثر در تایید بورسیه ها
این افراد چه کسانی بوده اند که بورسیه ها را تأیید می کردند؟
کامران دانشجو وزیر علوم
کامران ملاباشی رییس جلسه
مسلمی     مدیرکل بورس دبیر جلسه
ساداتی نژاد معاون وزیر عضو جلسه
متکان معاون وزیر عضو جلسه
مهدی نژاد معاون وزیر عضو جلسه
خواجه سروی معاون وزیر عضو جلسه
صدرالدین شریعتی رییس دانشگاه علامه       عضو جلسه
جبل عاملی رییس علم و صنعت عضو جلسه
بیژن رنجبر رییس تربیت مدرس عضو جلسه


کمیته ی سه نفره ی تبدیل بورسیه های خارج به داخل را این افراد تشکیل می دادند:
- ملاباشی، رییس
- مسلمی نائینی، دبیر
- ساداتی (معاون حقوقی وزارت)، عضو

نظر یکی از 3000 بورسیه
یکی از کسانی که جزو 3000 بورسیه ی مشهور است، به انصاف نیوز می گوید: «این دانشجویان بورسیه که امروز در همه جا از آنان صحبت می شود و آنها را متهم به دزدی، سرقت علمی و هزاران حرف دیگر می کنید چرا باید اینگونه مظلوم بمانند؟ مگر جرمی مرتکب شده اند که امروز اساتید دانشگاهها به آنها تهمت بی سوادی و ننگ جامعه می زنند؟ مگر آنها به وزات علوم گفته بوده اند که آنها را بپذیرند؟ ما نمی گوییم که تخلفی صورت نگرفته، ما نیز وقتی می شنویم افراد با معدل 12 بورس شده اند ناراحت می شویم، اما آیا دانشجو مقصر است که پذیرفته شده؟

 

مگر وزات علوم بازرسی و حراست نداشت که به این موضوع رسیدگی کند؟ متأسفانه کشور به صورت سلیقه ای اداره می شود، به ویژه وزارت علوم که این افراد در دولت قبل کاملاً قانونی بورس شده اند اما در این دولت «غیرقانونی» خوانده می شوند. علت چیست؟ خلع قانونی کجاست؟ چرا قانون به صورت شفاف نوشته نمی شود که این گونه تفسیرهای متفاوت از آن می شود و همه را به جان هم می اندازند و امروز این برادر کشی را در دانشگاه ها به راه می اندازد به گونه ای که دانشجویان دکتری را در مقابل هم قرار می دهد که به یکدیگر تهمت می زنند. چرا از کسانی که پای بورسیه های ما را امضا کرده اند، نمی پرسند که چرا پاسخگو نیستند؟»
اخبار دانشگاه - انصاف نیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------