دست سودجویان از انتخاب رشته کوتاه می‌شود



اخبار ,اخبار دانشگاه ,انتخاب رشته

اخبار دانشگاه - دست سودجویان از انتخاب رشته کوتاه می‌شود

کسی نمی‌گوید همه می‌توانند به دانشگاه‌های دولتی راه پیدا کنند بلکه گفته می‌شود که همه می‌توانند وارد دانشگاه شوند. در این جمله تمام دانشگاه‌ها اعم از تماما دولتی، آزاد، ‌غیرانتفاعی، پیام‌نور و غیره مدنظر است.

بالاخره روزهای پر اضطراب نزدیک به یک میلیون نفر از کسانی که منتظر بودند تا نتیجه کنکور سرنوشت تحصیلی‌شان را رقم بزند تمام شد. حالا عده‌ای خوشحال و عده‌ای دیگر احتمالا از اینکه بیشتر درس نخوانده‌اند پشیمان هستند اما حالا برای این حرف‌ها دیر است و باید به فکر راهی برای ورود به دانشگاه بود.

فرهیختگان به سراغ  حسین توکلی چهره آشنای کنکور رفتیه همان کسی که همیشه سعی کرده است با چهره‌ای آرام به شرکت‌کنندگان در کنکور آرامش بدهد و با لبخند راهنمایی‌شان کند.

فکر می‌کنید امسال چند صندلی دانشگاهی خالی بماند؟
این را می‌توان از روی اعداد و ارقام حدس زد.خوشبختانه ظرفیت دانشگاه‌ها مجموعا بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر است در حالی که کمی بیشتر از یک میلیون نفر در کنکور شرکت کرده‌اند. از این تعداد هم عده‌ای به دلیل قبول نشدن در رشته دلخواهشان و یا دلایل متعدد دیگر تصمیم می‌گیرند که سال آینده شرکت کنند و یا اصلا وارد دانشگاه نشوند بنابراین احتمال می‌دهیم که با ظرفیت مازاد در برخی رشته‌ها مواجه شویم. البته این در مورد تمام رشته‌ها و دانشگاه‌ها نیست. مثلا حدس می‌زنیم که در رشته‌های زیرمجموعه علوم تجربی با کمبود ظرفیت هم روبه‌رو شویم.
 
سال گذشته تعداد صندلی‌های خالی چقدر بود؟
اگر بخواهیم یک آمار کلی بدهیم باید به رقمی بین 30 تا 40 درصد اشاره کنیم اما بازهم تکرار می‌کنم که صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف بسیار متفاوت است مثلا در دوره روزانه با رقمی نزدیک به صفر روبه‌رو هستیم در حالی که نزدیک به 50 درصد صندلی‌های دانشگاه پیام‌نور خالی می‌مانند به‌ویژه در واحد‌های شهرستان‌های دورافتاده.
  
با توجه به اینکه درصد زیادی از ظرفیت دانشگاه‌ها مربوط به آنهایی است که پولی هستند آیا این جمله که همه می‌توانند در دانشگاه دولتی قبول شوند صحیح است؟
اولا کسی نمی‌گوید همه می‌توانند به دانشگاه‌های دولتی راه پیدا کنند بلکه گفته می‌شود که همه می‌توانند وارد دانشگاه شوند. در این جمله تمام دانشگاه‌ها اعم از تماما دولتی، آزاد، ‌غیرانتفاعی، پیام‌نور و غیره مدنظر است. ثانیا به هر حال منظور خیلی‌ها از دانشگاه دولتی دانشگاه‌هایی است که زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌کنند.
 
قرار بود نتایج اولیه کنکور یکشنبه ظهر اعلام شود اما این اتفاق زودتر افتاد.
بله، با توجه به مشورت‌هایی که با کارشناس‌هایمان در سازمان داشتیم تصمیم گرفتیم نتایج را شنبه‌شب ساعت 22:30 روی درگاه سایت قرار دهیم. انتخاب رشته هم از چهارشنبه، 15 مرداد به مدت یک هفته امکان‌پذیر خواهد بود. توصیه ما این است که داوطلبان در روزهای ابتدایی اقدام به انتخاب رشته کنند و تا جایی که می‌توانند این کار را به تعویق نیندازند.
 
سامانه‌ای که برای کمک به انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش قرار دارد چقدر کمک‌کننده است؟
قبل از پرداختن به این موضوع باید چند توصیه به داوطلبان بکنم. اول اینکه با توجه به احتمال قبولی همه شرکت‌کننده‌ها، کسی ناامید نشود و همه نسبت به پر کردن فرم انتخاب رشته اقدام کنند. ضمنا همه داوطلبان به دقت دفترچه و راهنمای استفاده از آن را مطالعه کنند حتی کسانی که سال‌های گذشته در آزمون شرکت کرده‌اند هم دفترچه را با دقت و موشکافی بررسی کنند چون امکان دارد در مواردی تغییراتی وجود داشته باشد. در مورد سامانه کمک به انتخاب رشته هم باید بگویم که این نرم‌افزار یک پیشنهاد‌دهنده است.

 

به این صورت که با بررسی نمره و رتبه شرکت‌کننده 250 کدرشته که در آنها احتمال قبولی وجود دارد به او پیشنهاد می‌دهد و فرد باید از میان آنها 150 رشته را انتخاب کند. از آنجایی که خیلی از داوطلبان به مشاور خوب برای انتخاب رشته دسترسی ندارند و از طرفی سودجویان از بی‌اطلاعی داوطلبان و خانواده‌ها سوءاستفاده کرده و برای این کار مبالغ بالایی از آنها دریافت می‌کنند تصمیم گرفتیم که با در اختیار گذاشتن این نرم‌افزار هم شرکت‌کننده‌ها را از سردرگمی دربیاوریم و هم تا حد ممکن دست سودجوها را کوتاه کنیم اما تاکید می‌کنم که بهترین فرد برای انتخاب رشته خود داوطلب است که می‌تواند براساس توانایی‌ها و علایقی که دارد برای آینده‌اش تصمیم بگیرد.
اخبار دانشگاه - فرهیختگان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------