لغو مجوز دانشگاه ایرانیان



اخبار ,اخبار دانشگاه ,دانشگاه ایرانیان

 

اخبار دانشگاه - لغو مجوز دانشگاه ایرانیان

مجوز دانشگاه محمود احمدی‌نژاد از سوی شورای‌‌عالی انقلاب فرهنگی باطل شد. این خبری بود که دیروز از سوي سیدحسین حسینی، مدیرکل دفتر شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد.

به گفته حسینی، در مصوبه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه احمدی‌نژاد آمده است که مصوبه قبلی درباره اين دانشگاه بلااثر و فاقد موضوع است. او افزود: «دفتر گسترش وزارت علوم نیز برای این دانشگاه مجوزی را صادر نکرده است. بنابراین دانشگاه آقای احمدی‌نژاد هیچ مجوزی برای ادامه فعالیت ندارد.»

از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت
سید حسین حسینی، مدیرکل دفتر شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم دیروز اعلام کرد که با توجه به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجوز دانشگاه ایرانیان که محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهوری سابق قصد تاسیس آن را داشت، باطل شده است.

زمزمه تاسیس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان در سال‌های پایانی دولت دهم شنیده شد. محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش در سال‌های پایانی دولت خود تصمیم گرفتند تا دانشگاهی غیر‌انتفاعی و غیر‌دولتی در تهران تاسیس کنند. محمد شریف ملک‌زاده دبیر شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور نخستین کسی بود که در مراسم افتتاح مرکز رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و در حضور اسفندیار رحیم‌مشایی جانشین محمود احمدی‌نژاد در شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور خبر از تاسیس «بزرگترین دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان مقیم خارج» داد.


پس از آن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت احمدی‌نژاد اعلام کرد که این دانشگاه موفق به اخذ موافقت اصولی از شورای گسترش آموزش عالی شده است. قراربود این دانشگاه درصورت تصویب اساسنامه آن و تاسیس شدن، بدون کنکور در همه مقاطع تحصیلی از جمله دکترا دانشجو بپذیرد و این همان نکته‌ای بود که از ابتدا مورد انتقاد بود.
با این همه، محمود احمدی‌نژاد در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش که در آخرین شب فعالیت دولت دهم اجرا شد، به معرفی دانشگاه ایرانیان پرداخت و بنیان‌گذاری این دانشگاه را اصلی‌ترین برنامه کاری خود پس از اتمام دوره ریاست‌جمهوری‌اش اعلام کرد.او حتی پا را فراتر گذاشت و با اعلام شماره حسابی که به نام خود او بود، از مردم درخواست کرد با واریز داوطلبانه پول به حساب بانکی‌اش، در این دانشگاه سرمایه‌گذاری کنند. اما با پایان کار دولت دهم، مباحث تازه‌ای در باب این دانشگاه آغاز شد.


در اولین روز بعد از پایان کار دولت دهم، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تاسیس چنین دانشگاهی مخالفت کرد. این شورا حضور اسامی فاقد صلاحیتی همچون اسفندیار رحیم مشایی و حمیدرضا بقایی را موجب این مخالفت اعلام کرد. البته مخالفت با تاسیس این دانشگاه پیش از آن هم صورت گرفته بود.


جرقه‌های مخالفت با این دانشگاه در مجلس شورای اسلامی در سال 90 زده شد و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد برای رسیدگی به وضعیت این دانشگاه، کامران دانشجو (وزیر علوم) را به مجلس فرا خوانده‌است.


 با این همه، مخالفت‌ها هیچ گاه تا ابطال مجوز این دانشگاه پیش نرفت. با پایان دولت دهم و استقرار دولت یازدهم در پاستور خبرهایی مبنی بر واریز مبلغ ۱۶۰ میلیارد ریال از ذی‌حسابی نهاد ریاست‌جمهوری به حساب کوتاه‌مدت بانک ملت به نام دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی جامع بین‌المللی ایرانیان(یعنی همان حسابی که شماره آن برای اطلاع عمومی منتشر شده بود) اعلام شد.


خبری که تا مدت‌ها به اختلاف دولتمردان دهم و یازدهم و پاسخ‌ها و نامه‌نگاری‌های پی‌در‌پی آنها باهم بدل شد. براساس گزارش‌ها انتقال این مبلغ در روز تحلیف ریاست‌جمهوری صورت گرفته بود.


 این موضوع تا آنجا پیش رفت که روابط عمومی دانشگاه ایرانیان اعلام کرد که این مبلغ را پس داده است؛ اما این تنها خبر منتشرشده در مورد استفاده دولت دهم از منابع دولتی برای تاسیس دانشگاه رئیس‌جمهوری سابق نبود.


اعلام خبر واگذاری ساختمانی در منطقه آزاد قشم برای دانشگاه احمدی‌نژاد از سوی اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهوری اختلافات دو دولت را به اوج رساند. با این حال محمود احمدی‌نژاد به کار خود ادامه داد. پایگاه اطلاع رسانی دانشگاهش را افتتاح کرد از آرم دانشگاهش پرده‌برداری کرد و حتی در خیابان کریم‌خان آموزشگاه زبانی را با نام دانشگاه ایرانیان راه‌اندازی کرد. هرچند که در همان مرحله ثبت‌نام باقی ماند. همه اینها نشان می‌داد که رئیس دولت‌های نهم و دهم به آینده دانشگاهش امیدوار بود؛ اما در شرایطی که طبق وعده مسوولان آن قرار بود این دانشگاه از ابتدای ترم مهر‌ماه اقدام به پذیرش دانشجو کند، اواسط سال گذشته سیدحسین حسینی، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم به‌طور رسمی غیر‌قانونی بودن دانشگاه احمدی‌نژاد را اعلام کرد.


پس از آن بود که وزارت علوم دولت یازدهم وارد عمل شد و پرونده دانشگاه ایرانیان محمود احمدی‌نژاد روی میز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و سرانجام دیروز ابطال مجوز این دانشگاه از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اعلام شد.

  دانشگاه ایرانیان نمی‌تواند فعالیت کند
مدیرکل دفتر شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرد: با توجه به مصوبه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه محمود احمدی‌نژاد، این دانشگاه به‌طور عملی منحل شده و دیگر نمی‌تواند ادامه فعالیت دهد.


سیدحسین حسینی توضیح داد: «در مصوبه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آقای محمود احمدی‌نژاد آمده است که مصوبه قبلی آن در تاریخ اول مردادماه سال 1392، بلااثر و فاقد موضوع است.»


وی افزود: «دفتر گسترش وزارت علوم برای این دانشگاه مجوزی را صادر نکرده است؛ بنابراین دانشگاه آقای احمدی‌نژاد هیچ مجوزی برای ادامه فعالیت ندارد.»
براساس قانون، دفتر شورای گسترش وزارت علوم نمی‌تواند مجوزی برای تاسیس دانشگاه در شهر تهران صادر کند و اعطای چنین مجوزی از جمله اختیارات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.


وی در تشریح روند ابطال مجوز دانشگاه احمدی‌نژاد گفت: در تاریخ 27 شهریورماه سال 1389، محمدشریف ملک‌زاده دبیر وقت شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور درخواست مجوز تاسیس یک واحد دانشگاهی غیردولتی غیرانتفاعی در کشور امارات‌متحده عربی را از دفتر شورای گسترش اخذ کرده است و به واسطه همین مجوز می‌تواند در خارج از تهران شعبه‌ای دایر کند.


حسینی با بیان اینکه سابقه درخواست مجوز دانشگاه در امارات به نام ملک‌زاده صادر شده است، افزود: آن موافقت اصولی با موافقت اصولی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای تاسیس دانشگاهی بین‌المللی در شهر تهران، کاملا متفاوت است و هر دو دانشگاه دارای ترکیب هیات موسس متفاوتی نیز هستند.


 مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم خاطرنشان کرد آنچه تا پیش از این روی پایگاه اینترنتی دانشگاه جامع ایرانیان خارج از کشور قرار داشت، این مجوز بوده است.
حسینی درباره مجوز دیگری که در روزهای پایانی دولت گذشته شخص احمدی‌نژاد از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای تاسیس شعبه‌ای در تهران اخذ کرد، توضیح داد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با این فرض که دفتر شورای گسترش وزارت علوم با ایجاد این دانشگاه موافق است، موافقت اصولی خود را با این مساله اعلام کرد؛ اما حتی نام این دانشگاه را تایید نکرد.


 وی ادامه داد: شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم به طورعملی هیچ مجوزی را برای دانشگاهی که به نام آقای احمدی‌نژاد ایجاد شده، صادر نکرده است.


مدیرکل دفتر شورای گسترش وزارت علوم با بیان اینکه موافقت اصولی با تاسیس دانشگاهی غیرانتفاعی در کشور امارات نمی‌تواند در راستای موافقت اصولی با تاسیس دانشگاه آقای احمدی‌نژاد ارزیابی شود، تصریح کرد: از نظر وزارت علوم مصوبه موافقت اصولی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای تاسیس دانشگاه احمدی‌نژاد با مصوبه قبلی دفتر شورای گسترش برای تاسیس دانشگاهی در امارات کاملا با یکدیگر متفاوت است.


حسینی تاکید کرد: براساس مصوبه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه قبلی این شورا در تاریخ اول مردادماه سال گذشته برای تاسیس دانشگاه آقای احمدی‌نژاد در شهر تهران «بلااثر و فاقد موضوع» است و شورای گسترش نیز مجوزی برای فعالیت این دانشگاه صادر نکرده است. او تاكيد کرد اگر بار دیگر رئیس‌جمهوری سابق به‌دنبال دریافت مجوز برای ایجاد دانشگاه خود باشد، باید موافقت اصولی دفتر شورای گسترش آموزش عالی را دریافت کند.


حالا باید دید که محمود احمدی‌نژاد به ماجرای لغو مجوز دانشگاهش چه واکنشی نشان خواهد داد؟

اخباردانشگاه - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------