تلخ و شیرین دانشگاه ها در سال 92/ چهره هایی که دانشگاه را ترک کردند



اخبار ,اخبار دانشگاه , اتفاقات تلخ و شیرین برای دانشگاهیان

 

اخبار دانشگاه - تلخ و شیرین دانشگاه ها در سال 92/ چهره هایی که دانشگاه را ترک کردند

سال 92 سالی پر از اتفاقات تلخ و شیرین برای دانشگاهیان بود. دانشجویان و استادانی از میان هم دانشگاهیان خود به دیار باقی شتافتند و حوادثی نیز برای برخی از دانشجویان رخ داد اما در این میان در برخی از دانشگاه ها نیز به بهانه های مختلف شیرینی پخش شد.

مرگ تلخ دو دختر دانشجو 

به گزارش مهر، یکی از تلخ ترین اتفاقات سال 93 مرگ دو دختر دانشجو بود. یکی از این دانشجویان در دانشگاه ارومیه و دیگری در دانشگاه علوم پزشکی همدان بود. 

 

جنازه شیدا حاتمی دانشجوی کارشناسی ارشد خاک شناسی و بیولوژی - بیوتکنولوژی دانشگاه ارومیه در اسفندماه جاری در خوابگاه بنت الهدی ارومیه کشف شد، نحوه مرگ وی همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و مراجع قانونی پیگیر این مساله بودند.

 

حبیب زاده آذر مدیرحراست و مشاور رئیس دانشگاه ارومیه یادآور شده بود: تا اعلام رای قطعی مراجع ذی صلاح قانونی در این رابطه نظری ارایه نمی شود. این دانشجو اهل روستای نوی بخش سیلوانا استان آذربایجان غربی بود. 

 

مهرماه 92 یک دانشجوی پرستاری خودکشی کرد. یک دانشجوی پرستاری اهل مریوان در خوابگاه ریحانه دانشگاه علوم پزشکی همدان جان با حلق آويز کردن خود در خوابگاه جان خود را از دست داد. این دانشجوی دختر 19 ساله که پرونده دانشجویی اش نشان می داد مرحوم در ترم دوم رشته پرستاری دانشجوی خوبی بوده است به دلیل موضوعات عاطفي دست به این کار زده بود.

 

پخش شیرینی در دانشگاه به مناسبت مرگ قصاب صبرا و شتیلا 

دانشجویان تهرانی به مناسبت مرگ شارون شیرینی توزیع کردند. این دانشجویان با اجرای یک مراسم نمادین همزمان با شادی و شعف مردم مظلوم فلسطین بدلیل مرگ آریل شارون قصاب صبرا و شتیلا بین مردم شرینی و شربت پخش کردند. تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های  صنعتی شریف، امیرکبیر، خواجه نصیر، تهران در این کار مشارکت کردند. 

 

برق گرفتگی دانشجوی خوابگاهی 

کوروش صوفیه دانشجوی کارشناسی ارشد دام پردیس کشاورزی و منابع طبیعی پردیس کرج دانشگاه تهران در آذرماه 92 در حال رفتن به خوابگاه دانشگاه وقتی قصد رد شدن از بین دو تیر چراغ برق داخل محوطه را داشته با سیم مفتولی که بین دو تیرکشیده شده برخورد کرده و با توجه به قدیمی بودن سیم کشی ها، بارندگی شدید و وجود اتصالی دچار برق گرفتگی شده و فوت کرد.

 

تعلل مسئولین دانشگاه در رسیدگی به این موضوع موجب اعتراضاتی میان دانشجویان شد. محمد جعفری رئیس وقت پردیس کشاورزی دانشگاه تهران از تشکیل کمیته ای برای رسیدگی به این موضوع خبر داده بود. وی  علت وقوع حادثه را قدیمی بودن سیستم سیم کشی عنوان کرده بود. 

 

مرگ یک دانشجو در آزمایشگاه

مهرماه سال 92 دکتر علی خیرالدین رئیس دانشگاه سمنان درباره علت مرگ دانشجوی دانشکده برق این دانشگاه گفت: دانشجو خواب آلودگی داشته و دقت کار وی نیز پایین بوده کاری که انجام داده این بوده که دو دست خود را به دو فاز مختلف زده و این باعث شده برق وارد بدن وی شده و دچار ایست قلبی شود.

 

یکی از دانشجویان پسر دانشکده برق دانشگاه سمنان در کارگاه این دانشکده دچار برق گرفتگی شدید شد و جان خود را از دست داد. به گفته رئیس دانشگاه این کارگاه بیش از 20 سال است که کار می‌کند. 

 

مرگ 2 استاد دانشگاه تهران در اولین روزهای سال 92 

دانشگاه تهران 2 استاد خود را در روزهای ابتدایی سال 92 از دست داد. مرحوم دکتر علی مهذّب از استادان با سابقه دانشکده های حقوق و الهیات دانشگاه تهران در سن 83 سالگی دار فانی را وداع گفت. وی به عنوان هیات علمی دانشکده الهیات و سپس دانشکده حقوق دانشگاه تهران مدارج علمی را تا درجه استادی پیمود.

 

وی در کارنامه علمی خود در زمینه فقهی همدرسی با آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی و نیز استاد شهید مطهری را دارد. از بنامترین همراهان وی در دانشگاه نیز می توان به شهید دکتر بهشتی ،مرحوم دکتر ابوالقاسم گرجی و دکتر علیرضا فیض اشاره کرد .

 

دکتر غلامرضا اسلامی بیدگلی استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز دیگر استاد این دانشگاه بود که در فروردین ماه 92 درگذشت. وی دارای دکتری ‎‏مدیریت امورمالی‏ و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع‏ بود. زمینه های تخصصی - تحقیقاتی این استاد دانشگاه تهران شامل مدیریت مالی، مدیریت سرمایه گذاری و اقتصاد مالی می شد.

 

مرگ یک دستیار تخصصی طب سنتی در زمان دفاع از پایان نامه 

مرحوم دکتر مهدی شعبانی دانش آموخته رشته طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز دوشنبه 10 تیرماه در جریان جلسه دفاع از پایان نامه به دلیل مشکل در ناحیه شکم به بیمارستان اعزام شد و بلافاصله درگذشت. دکتر محمود خدادوست معاون طب سنتی وزیر بهداشت درباره جزئیات مرگ دستیار تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مرحوم دکتر مهدی شعبانی به دلیل دیسکسیون آئورت شکمی پس از ارائه پروپزوال خود درگذشت.

 

مرحوم دکتر شعبانی حدوداً 38 ساله و دارای دو فرزند دختر بود. پروپزوال دکتری تخصصی طب سنتی وی در زمینه تاثیر دوای بلغم بر پوکی استخوان بود که پس از اینکه دفاع از پروپزوال تمام شد ناگهان درد شدیدی در ناحیه شکم حس کرد که بلافاصله با اورژانس تماس گرفتیم و وی را به بیمارستان آیت الله طالقانی منتقل کردیم. در همان اورژانس و در زمانی که قصد داشتند از وی شرح حال بگیرند، درگذشت. علت درگذشت ایشان دیسکسیون آئورت شکمی تشخیص داده شد.

 

درگذشت پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران 

دکتر کاظم معتمدنژاد، استاد علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری 14 آذرماه در سن 79 سالگی درگذشت. وی در چند سال اخیر با بیماری پارکینسون دست و پنجه نرم می کرد و این اواخر دچار فراموشی هم شده بود و به گفته نزدیکانش در کما بسر می برده است.

 

وی شخصیتی برجسته و البته شناخته شده در حوزه علوم ارتباطات کشور  و در زمره نخستین گروه‎های دانشجویانی است که با سفر به غرب و تحصیل در این رشته، پای مباحث این علم را که در دنیا هم جزو علوم جدید محسوب می شد. وی دارای دکتری حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه سوربن فرانسه و نیز دکتری تخصصی روزنامه نگاری از انستیتوی مطبوعات و علوم نظری دانشگاه پاریس بود که سالها در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی به تعلیم و تربیت دانشجویان و روزنامه نگاران مشغول بود. 

 

فوت 3 دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان در حادثه رانندگی قم - تهران

در شهریورماه حادثه ای تلخ موجب شد دو دستگاه اتوبوس در آزاد راه قم- تهران تصادف کردند که در این حادثه تعداد زیادی از هموطنان جان خود را از دست دادند. در این میان 3 دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان در این حادثه جان باختند. محمد امین میانجی، عرفان امین الرعایا و محمد کاظم مرادی در این حادثه تصادف دو دستگاه اتوبوس جان خود را از دست دادند. 

 

دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی داغدار 5 استاد در سال 92 

دکتر صالح زاهدی اصل معاون پژوهشی و رئیس مرکز تحقیقات فیزیولوژی پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه در آبان ماه به دیار باقی شتافت. این استاد فرهیخته به یک نوع بیماری اتوایمیون مبتلا شده بود و در اثر عوارض ناشی از بیماری به دیدار معبود شتافت. مرحوم استاد دکتر صالح زاهدی اصل در جشنواره های متعدد داخلی و خارجی و همچنین مجامع مختلف داخل و خارجی  موفق به کسب رتبه های برتر بسیاری شده بود.

 

پروفسور حسین حکمت استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي در سن 92 سالگی در بهمن ماه درگذشت. دکتر حسين حكمت استاد گروه آناتومي به عنوان استاد كرسي این رشته در دانشگاه علوم پزشکی حضور داشت. وی يكي از بانيان دانشگاه تبريز بود و به اتفاق دكتر حكيم گروه آناتومي دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتي را پايه‏ گذاري كرد. كتاب"استخوان شناسي" تاليف حسين حکمت در دوره يازدهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.

 

دکتر کامل شادپور از بنیانگذاران شبکه مراقبتهای اولیه بهداشتی کشور در اسفندماه درگذشت.  دکتر شادپور به همراه دکتر پیله رودی که اوایل سال جاری درگذشت ، شبکه مراقبتهای اولیه بهداشتی کشور را بنیانگذاری کردند. دکتر شادپور ، متولد 1316، پزشک، MPH بود و در سه دوره 16 ساله به پزشکی پیشگیری، مبارزه با بیماری ها و خدمت رسانی به روستاها و شهرهای کشور و اصلاح نظام سلامت پرداخت.

 

وی در سال 84 به سبب مشارکت موثر در توسعه سیاست های کشوری، ارائه خدمات سلامت و کمک به ارتقای خدمات بهداشت همگانی جایزه و مدال دکتر شوشا را دریافت کرد. 

 

دکتر ناهید مستقل دانشیار و متخصص زنان و زایمان مرکز پزشکی ، آموزشی و درمانی آیت ا... طالقانی در اسفندماه درگذشت. همچنین دکتر فرزانه نقیبی نیز دیگر استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود که در سال 92 به دیار باقی شتافت. دکتر فرزانه نقیبی استاد دانشکده طب سنتی این دانشگاه بود. 

 

درگذشت عضو شورای مرکزی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل 

معین رئیسی عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور دوم شهریورماه در بیمارستان حضرت رسول(ص) دار فانی را وداع گفت. این دانش آموخته دانشگاه شاهد تهران بر اثر تصادف موتور سیکلت با یک دستگاه خودروی سمند از ناحیه سر دچار آسیب جدی شد و پس از عمل جراحی 5 ساعته جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

درگذشت استاد جوان دانشکده علوم سیاسی 

در دی ماه 92 دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکز یک عضو هیأت علمی خود را از دست داد. دکتر فاطمه شکوهی آذر - استاد علوم سیاسی واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی به علت ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

 

وی دارای مدرک دکتری روابط بین الملل با مرتبه علمی استادیاری و عضو هیأت علمی دانشکده علوم سیاسی این دانشگاه بود. مرحوم شکوهی آذر، یکی از جوانترین استادان واحد دانشگاهی مذکور به شمار می آمد. 

 

درگذشت 4 استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران 

دکتر هادي روزبه استاد بيمارستان سينا، دكتر پرويز شيروان نيا استاد مركز طبي كودكان، دكتر هاله صدرزاده يگانه عضو هيئت علمي دانشكده علوم تغذيه و رژيم شناسي، دكتر عبدالرزاق كياني عضو هيئت علمي مركز طبي كودكان از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند در سال 92 به رحمت ایزدی پیوستند. 

 

پخش شیرینی به مناسبت رفتن روسای سابق دانشگاه ها 

در برخی از دانشگاه های کشور پس از رفتن رئیس دانشگاه ها و انتصاب رئیس جدید، برخی از دانشجویان شیرینی پخش کردند. رفتن صدرالدین شریعتی و فرهاد رهبر از دانشگاه های علامه طباطبایی و تهران با واکنش برخی از دانشجویان مواجه شده بود.

 

در حالی که انتصاب رئیس یک دانشگاه از اتفاقات عادی یک مرکز آموزشی محسوب می شود اما تغییر ریاست این دو دانشگاه با واکنش هایی از سوی برخی دانشجویان مواجه شده بود. 

 

نجات دانشجوی دانشگاه تهران از قطع عضو 

ماریه جعفری دانشجوی بوکانی که در رشته الهیات مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران تحصیل می کند روز دوم آبان ماه ، از سرویس دانشگاه پیاده می شود. درب عقب اتوبوس که دچار اشکال فنی بوده به محض پیاده شدن وی بسته می شود و چادر او لای درب اتوبوس گیر می کند و اتوبوس از روی پای وی رد می شود. همین موضوع موجب می شود وی بلافاصله به بیمارستان شریعتی منتقل و بستری شود.

 

این دانشجو پس از مدتی به بیمارستان سینا منتقل شد و با رسیدگی ها از قطع عضو نجات پیدا کرد. در این زمان گفته می شود در بیمارستان شریعتی به خوبی به بیمار رسیدگی نمی شود. این موضوع موجب واکنش های زیادی در جامعه دانشجویان پزشکی می شود که این مسئله دستاویزی برای نادیده گرفتن زحمات این قشر شده است. 

 

در نهایت این دانشجو پس از چندین عمل جراحی بهبود یافت و به شهر خود بازگشت.  دکتر علی رضا وجهی معاون دانشجویی دانشگاه تهران درباره آخرین وضعیت ماریه جعفری گفت: دانشجوی حادثه دیده دانشگاه تهران هفته گذشته واحدی که دانشگاه تهران در اختیار وی و خانواده اش قرار داده بود را تخلیه کرده و به شهر خود منتقل شد و دانشگاه تهران تاکنون 70 میلیون تومان برای درمان این دانشجو هزینه کرده است که بیمه هیچ کدام از این هزینه ها را پرداخت نکرده است.

اخبار دانشگاه - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------