دانشگاه عارف رقیب دانشگاه احمدی نژاد شد/ هدیه یک استاد به رئیس جمهور



اخبار ,اخبار دانشگاه ,رقیب دانشگاه احمدی نژاد

 

اخبار دانشگاه - آموزش عالی در هفته ای که گذشت؛
دانشگاه عارف رقیب دانشگاه احمدی نژاد شد/ هدیه یک استاد به رئیس جمهور

دانشگاههای کشور در هفته ای که گذشت با حواشی متعددی روبرو بودند، دانشگاه مادری که هنوز رئیس ندارد، ماجرای راه اندازی دانشگاه محمدرضا عارف در تهران، برگزاری مراسم روز استاد با حضور رئیس جمهور، بررسی وضعیت مصرف مواد مخدر در میان دانشجویان از جمله این اخبار به شمار می آیند.

رقیب دانشگاه احمدی نژاد مجوز دارد!
به گزارش مهر، حال که این روزها تب حاشیه های دانشگاه ایرانیان احمدی نژاد فرونشسته، تنور دانشگاه محمدرضا عارف داغ شده و از وزارت علوم خبر می رسد این دانشگاه مجوز فعالیت هم دارد. پیش از این طی دو سه هفته گذشته اخباری مبنی بر فعالیت دانشگاه غیردولتی محمدرضا عارف به گوش رسیده بود و با پیگیری از مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم در نهایت مشخص شد که دانشگاه خوارزمی، منتسب به محمدرضا عارف، غیردولتی است. این دانشگاه در تهران فعالیت خود را بعد از معین کردن اعضای هیأت امنا آغاز خواهد کرد.

دانشگاه مادر هنوز رئیس ندارد
وقتی سخن از برگزاری شورای منتخبان رئیس دانشگاه به میان می آید، ناخودآگاه جلسات هیأت امنای دانشگاه آزاد برای تعیین روسای این دانشگاه تداعی می شود. حال این اتفاقات مشابه در دانشگاه تهران و برای انتخاب رئیس جدید هر روز پر رنگ تر می شود.

این روزها خبر از برگزار جلسات 51 منتخب دانشگاه تهران برای مشخص شدن رئیس شنیده می شود و 6 کاندید هم معین شده، حال باید دید امروز پنجشنبه کدام یک از 6 کاندید شانس انتخاب و نشستن بر کرسی چهار ساله ریاست دانشگاه تهران را دارند.

عدم اطلاع رسانی به موقع از سوی دانشگاههای مجری دکتری
از روز شنبه 20 اردیبهشت ماه، دانشگاههای دولتی کشور کار بررسی سوابق تحصیلی داوطلبان دعوت شده به مصاحبه در آزمون دکتری 93 را آغاز خواهند کرد. رسم بر این است پیش از آغاز این روزهای حساس، دانشگاهها درباره مدارک لازم برای مصاحبه و مبلغی که باید برای حضور در فرایند بررسی سوابق پرداخت شود، توضیحاتی را در سامانه های خود منتشر می کنند. اما امسال تنها 17 دانشگاه در چند روز باقیمانده به برگزاری مصاحبه اطلاع رسانی کرده اند و بیش از 70 دانشگاه مجری برگزاری دوره دکتری، هنوز اطلاع رسانی نکرده اند که جای تامل دارد!

بر دانشگاه آزاد حاکمیت کنید
فرجی دانا در سه شنبه ای که گذشت به کمیسیون آموزش مجلس رفت تا پاسخگوی سوالات برخی نمایندگان باشد.

پاسخ به یکی از سوالات اما برای وی دردسرساز و این سوال، سوال ملی شناخته شد. قاسم جعفری یک عضو کمیسیون آموزش از وزیر علوم درباره علت لغو سخنرانی جلیلی در دانشگاه آزاد پرسید و وقتی فرجی دانا اعلام کرد که باید از دانشگاه این سوال پرسیده شود، جعفری تاکید کرد که "وزارت علوم مجوز به دانشگاه‌ ها می‌ دهد و رشته‌ های جدید را تصویب می‌ کند و نظارت هم شما انجام می‌ دهید، پس همانطور که نظارت می‌ کنید، باید اعمال حاکمیت کنید و ما باید مدیریت واحد آموزش عالی در کشور را داشته باشیم و نه اینکه هرکس برای خودش اعمال سلیقه کند."

هدیه ای که رئیس جمهور از یک استاد گرفت
این هفته مراسم تقدیر از استادان نمونه کشوری با حضور رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. 14 استاد کشور با دریافت لوح تقدیر و 10 عدد سکه به عنوان استاد برتر سال 92 شناخته شدند. یکی از استادان نمونه کشوری نیز پیش از دریافت هدیه خود، یک قلم به رئیس جمهور هدیه داد.

توسعه رشته برای دانشگاههای فاقد امکانات رفاهی ممنوع شد
رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم به همراه معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در اولین جلسه مشترک خود یادآور شدند به دفاتر شورای گسترش دو وزارتخانه علوم و بهداشت اعلام شده از ارایه مجوز توسعه رشته به دانشگاه‌ هایی که زیرساخت لازم رفاهی و خوابگاهی متناسب با رشته های مذکور را ندارند خودداری شود.

شیوع مواد سبک در خوابگاه های دانشجویی!
صدیقی در پاسخ به سئوالی در زمینه سوءمصرف مواد درخوابگاه ها و برنامه دو وزارت دراین زمینه گفت:  تحقیقی به طور منظم در مجموعه خوابگاهی و دفاتر مشاوره وزارت علوم در خصوص این ناهنجاری ها صورت گرفته و ناهنجاری هایی در این زمینه در مجموعه دانشگاهی وجود دارد بسیار کمتر از کلان کشور است ولی نباید در همین حد هم در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.

آیتی نیز در این زمینه گفت: در خصوص اینکه چه درصدی از دانشجویان مبتلا به سوء مصرف مواد هستند طرحی کشوری با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و وزارت علوم انجام شد، اطلاعات طرح نشان می داد وضعیت سوء مصرف مواد در بین دانشجویان کل کشور از درصد جامعه بسیار پایین تر است. در این طرح موادی که پژوهش شده بود به دو مواد سبک و سنگین تقسیم شده بود که مواد سبک سیگار و قلیان و مواد سنگین موادی مانند تریاک، شیشه، کراک و ... شامل می شد که بیشترین شیوع در قسمت مواد سبک بود.

دانشگاهها می توانند از اساتید یکدیگر استفاده کنند
جعفر میلی منفرد معاون آموزشی وزارت علوم در نشست با اساتید دانشگاه علم و صنعت گفت: ما باید به دانشگاه ها قدرت بالاتری برای اختیاراتشان ارائه دهیم و تاکید می کنیم دانشگاه ها می توانند استادان خود را از سایر دانشگاه ها انتخاب کنند. در همین زمینه آئین نامه ای در حال تهیه است که در 6 ماه اول سال به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

شروط معدل و سن برای پذیرش در بورس داخل
دستورالعمل موقت بورس داخل کشور با استناد به آیین نامه اجرایی بورس تحصیلی داخل کشور مصوب سال 69، ابلاغ شد و اعلام شد که متقاضیان بورس(دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره دکتری) علاوه بر احراز شرایط ماده 4 آیین نامه باید در بین دانشجویان رشته تحصیلی خود در دوره کارشناسی ارشد حائز ده درصد اول رتبه ها بین ورودیهای همزمان خود در دانشگاه محل تحصیل بوده و نیز معدل دوره کارشناسی باید حداقل 15 و معدل دوره کارشناسی ارشد وی باید حداقل 17 باشد. سن متقاضی در زمان پذیرش در دوره دکتری نباید بیش از 30سال باشد (مدت خدمات سربازی به آن اضافه می شود.)
اخبار دانشگاه - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------