زمان نتایج اولیه آزمون دستیاری /جزییات تغییر آزمون دستیاری سال



اخبار ,اخبار دانشگاه , نتایج اولیه آزمون دستیاری

 

اخبار دانشگاه - در گفت‌وگو با معاون وزیر بهداشت:

اعلام نتایج اولیه آزمون دستیاری در هفته آینده/جزییات تغییر آزمون دستیاری سال آینده

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری آزمون پذیرش دستیار علوم پزشکی در یازدهم اردیبهشت، گفت: این آزمون در تمام حوز‌ه‌های امتحانی بدون هیچ‌گونه تهدید امنیتی برگزار شد.

دکتر امیرمحسن ضیایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه طبق تحلیل‌های انجام شده آزمون دستیاری امسال از بالاترین سطح امنیتی نسبت به سال‌های اخیر برخوردار بود اظهارکرد:‌ از نظر علمی نیز تحلیل‌های اولیه نشان داد که سطح سوالات آزمون دستیاری امسال به گونه‌ای بود که می‌توانست تمایز بین دانش داوطلبان را به خوبی نشان دهد.

 

وی با اشاره به اینکه اعتراضاتی که تا 72 ساعت پس از برگزاری آزمون از سوی داوطلبان نسبت به سوالات اعلام شده است به طور کامل و دقیق از سوی متخصصین بررسی شد خاطرنشان کرد: تغییراتی که لازم بود براساس اعتراضات و بررسی منابع آزمونی دربرخی سوالات و پاسخ‌ها ایجاد شود به خوبی نشان دهنده سطح علمی بالا و مناسب آزمون دستیاری امسال بود.

 

ضیایی با بیان اینکه کارنامه اولیه داوطلبان تا پایان هفته آینده روی سایت سازمان سنجش آموزش پزشکی به نشانی www.sanjeshp.org گذاشته می‌شود افزود: این کارنامه شامل نمرات و رتبه خام داوطلبان بدون اعمال سهمیه و جنسیت آنان است.

 

وی با بیان اینکه نتایج نهایی این آزمون نیز تا پایان خردادماه از طریق سایت سنجش آموزش پزشکی در اختیار داوطلبان قرار داده می‌شود گفت: از زمانی که کارنامه‌های اولیه و راهنمای انتخاب رشته به داوطلبان اعلام می‌شود افراد فرصت دارند که برای 100 رشته مقطع انتخاب رشته کنند که معمولا اکثر داوطلبان حداکثر تا 30 رشته را انتخاب می‌کنند.

 

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه طبق اصلاحیه تبصره سه قانون عدالت آموزشی 30 درصد ظرفیت در رشته‌های تخصصی به پذیرش داوطلبان بومی اختصاص می‌یابد اظهار کرد: داوطلبانی که 85 درصد نمره موردنیاز برای پذیرش در دانشگاه شهر بومی خود را کسب می‌کنند می‌توانند در این دانشگاه تحصیل کرده و پس از اتمام تحصیل خود موظف‌اند سه برابر مدت تحصیل را در منطقه خود خدمت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه اعمال این قانون می‌تواند به ماندگاری نیروهای پزشکی در مناطق بومی افراد کمک کند خاطرنشان کرد: داوطلبانی که نتوانند در رشته موردنظر خود در دانشگاه استان خود تحصیل کنند می‌توانند در یکی از دانشگاه‌های قطب کشور تحصیل کرده و سپس سه برابر مدت تحصیل خود را در منطقه بومی خودشان خدمت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه آزمون دستیاری رقابتی‌ترین آزمونی است که در کشور برگزار می‌شود اظهار کرد: با توجه به اینکه داوطلبان این آزمون پزشک هستند و تعداد آنها نسبت به ظرفیت قبولی بسیار زیاد است اکثرا شانس قبولی پایینی دارند.

 

ضیایی با بیان اینکه در ایران تفاوت از نظر سطح درآمد، رضایت شغلی و جایگاه اجتماعی بین پزشکان عمومی و متخصصان بسیار زیاد است خاطرنشان کرد: این در حالی است که این تفاوت شدید بین جایگاه متخصصان و پزشکان عمومی در کشورهای دیگر احساس نمی‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه برگزاری یک آزمون کتبی صرف برای نشان‌دادن توانایی افراد برای ورود به تحصیلات تخصصی ناکافی است تصریح کرد: با توجه به حساسیت آزمون دستیاری وزارت بهداشت تصمیم دارد مراحل دیگری چون مصاحبه، در نظر گرفتن نمره آزمون پره انترنی و معدل کل دوره تحصیل را به ساختار پذیرش دستیار اضافه کند.

 

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تصمیم گرفته شده در آزمون دستیاری سال آینده با توجه به هر رشته تخصصی ضریب خاصی نیز برای هر درس در آزمون دستیاری ضریب خاصی در نظر گرفته شود گفت:‌ انتخاب رشته مقطع نیز برای داوطلبان محدود به پنج رشته مقطع خواهد شد که البته این طرح به تصویب نهایی نرسیده است و معاونت آموزشی همچنان در حال مطالعه آن است و تصمیم دارد در صورت تصویب نهایی آن را درموقع مناسب اعلام کند تا داوطلبان سال آینده آمادگی کافی را داشته باشند.

 

وی درباره نحوه انجام مصاحبه از داوطلبان پذیرش در دوره‌های دستیاری تصریح کرد: انجمن این مصاحبه‌ها بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار خواهد گرفت. و از نظر ساختار علمی این مصاحبه‌ها تحت نظارت وزارت بهداشت خواهد بود و اجزا آن قابل رسیدگی است.

 

ضیایی با اشاره به اینکه حداکثر سهم مصاحبه در پذیرش دستیار پنج تا 10 درصد خواهد بود افزود: در طرح اولیه‌ای که جهت اعمال تغییراتی در آزمون دستیاری درنظر گرفته شده است عموما تا 20 درصد سهم ارزیابی به موارد غیر از آزمون کتبی مانند مصاحبه، نمرات پره انترنی و معدل کل دانشجو اختصاص می‌یابد و 80 درصد سهم ارزیابی همچنان متعلق به آزمون کتبی خواهد بود.

 

به گفته معاون وزیر بهداشت تعداد سوالات آزمون دستیاری نیز در سال آینده افرایش خواهد یافت که این امر ممکن است به دو نوبته شدن این آزمون بیانجامد.

 

وی در این باره اظهار کرد: افزایش تعداد سوالات آزمون کتبی می‌تواند به انتخاب دانشجویان مناسب‌تر کمک کند.

 

ضیایی با بیان اینکه آزمون دستیاری که در حال حاضر برگزار می‌شود ممکن است نتواند به خوبی توانایی‌های دانشجویان را بسنجد اظهار کرد:‌با این حال تمام تلاش وزارت بهداشت در برگزاری این آزمون عادلانه و با امنیت بالا برگزار کردن آن است و تلاش می‌شود که آزمون دستیاری با شرایط فعلی از سطح علمی مناسبی نیز برخوردار باشد.

 

به گزارش ایسنا، معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره طرح تحول آموزش پزشکی گفت: طرح تحول آموزش پزشکی مبتنی بر چهار برنامه است که همه آنها با هدف ارتقا کیفی آموزش پزشکی انجام می‌شود.

 

ضیایی با اشاره به اینکه برنامه اول طرح تحول آموزش پزشکی درباره توسعه جغرافیایی آموزش سلامت در عرصه سرزمین است اظهار کرد: این طرح با نام طرح آمایش سرزمینی سلامت و با هدف توسعه هدفمند موسسات آموزشی عالی سلامت انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه در طرح آمایش سرزمینی در حوزه سلامت وزارت بهداشت چگونگی توسعه موسسات آموزش عالی و همچنین ماموریت دانشگاه‌های علوم پزشکی فعلی را در سطح آموزشی تعیین می‌کند افزود: در این طرح به قطب‌های نظام سلامت نیز پرداخته شده است و 10 قطب آموزش علوم پزشکی برای کشور درنظر گرفته است که این قطب‌ها ماموریت‌های فرامنطقه‌ای دارند.

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه تحلیل و برآورد نیروهای انسانی از دیگر برنامه‌های مربوط به طرح تحول آموزش پزشکی است تصریح کرد: برای برنامه‌ریزی دقیق در حوزه آموزش پزشکی لازم است نیروی انسانی موردنیاز نظام سلامت برآورد شود و طبق این طرح وزارت بهداشت در نظر دارد که این نیروی مورد نیاز را تا 10 سال آینده برآورد کند که این امر کار ساده‌ای نیست.

 

ضیایی با اشاره به اینکه تا شش ماه آینده تخمین اولیه نیروهای پزشکی موردنیاز کشور برآورد می‌شود گفت: طبق این برآورد کمبود نیروی انسانی و همچنین ازدیاد آن در بخش‌های مختلف علوم پزشکی مشخص می‌شود زیرا ازدیاد نیروی انسانی در نظام ارائه سلامت کشور علاوه بر هزینه‌های زیادی که برای این بخش در پی خواهد داشت باعث ورود این نیروها به فضاهای غیرعلمی و غیراخلاق پزشکی نیز می‌شود.

 

به گفته وی برآورد مقاطع و دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد نیاز براساس چشم‌انداز سال 1404 از دیگر برنامه‌های طرح تحول آموزش پزشکی است.

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت در این‌باره اظهار کرد:‌براساس اسناد بالادستی مثل برنامه‌های وزارت بهداشت، بیماری های رایج شرایط گذار نظام سلامت و مسائل جدیدی چون سالمندی و تحولات 20 سال آینده کشور وزارت بهداشت مقاطعی را که در سال‌های آینده در نظام آموزش پزشکی مورد نیاز خواهد بود تحلیل و بررسی خواهد کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه تمام برنامه‌های طرح تحول آموزش پزشکی با هدف نهایی ارتقای کیفی آموزش پزشکی اجرا می‌شود اظهار کرد: اگر تمام برنامه‌های گفته شده اجرا شود اما از سطح کیفی مناسبی در آموزش علوم پزشکی برخوردار نباشد درواقع برنامه‌های شکست‌خورده‌ای خواهد بود.

 

به گفته ضیایی سند تحول آموزش پزشکی در حال حاضر آماده شده است و برای اجرای آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین درباره جایگاه دانشگاه‌های آزاد و بخش غیردولتی در سند تحول آموزش پزشکی تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی سلامت متولی آموزش پزشکی و تضمین کیفیت و کمیت نیروی انسانی نظام سلامت وزارت بهداشت است.

 

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی و غیردولتی می‌تواند به عنوان همکار و نه رقیب درکنار بخش دولتی آموزش پزشکی فعالیت کند افزود: با اینحال بخش خصوصی در صورت ورود به عرصه سلامت و آموزش پزشکی ملزم به رعایت کیفیت و استانداردهای وزارت بهداشت است، زیرا نیروی انسانی که در این بخش تربیت می‌شود روی سلامت مردم تاثیر خواهد گذاشت.

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین درباره نحوه ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و ملاک‌های ماموریت‌گرایی در این دانشگاه‌ها اظهار کرد: طبق سند آمایش سرزمینی در علوم پزشکی دانشگاه‌های کشور به پنج لایه بین‌المللی، ملی، استانی، دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات درمانی و مجتمع‌ آموزش عالی سلامت تقسیم می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه ملاک‌های مشخصی برای تعریف دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه دانشگاه‌های بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود خاطرنشان کرد: این دانشگاه‌ها علاوه بر داشتن رتبه‌ در سطح‌بندی بین‌المللی در عرصه آموزش و پژوهش در داخل کشور باید در رتبه یک تا سه قرار بگیرند و همچنین باید دارای دانشجوی غیرایرانی، برنامه‌های آموزشی خارجی و تبادل استاد با کشورهای مختلف باشند.

 

ضیایی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در صورت داشتن ملاک‌های ذکر شده از حمایت‌های خاص وزارت بهداشت برخوردار خواهند شد اظهار کرد: در سطح ملی نیز دانشگاه‌های علوم پزشکی درواقع همان دانشگاه‌های مادر هستند که شامل 9 دانشگاهی می‌شوند که پیش از انقلاب نیز فعالیت داشتند.

 

وی درباره دانشگاه‌های علوم پزشکی استانی خاطرنشان کرد: این دانشگاه‌ها نیز شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شوند که در مرکز استان‌ها و یا در شهرستان‌های بزرگ قرار دارند.

 

به گفته ضیایی دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات درمانی دانشکده‌هایی هستند که در شهرهای بزرگ استقرار داشته و با وزارت بهداشت به طور مستقیم ارتباط دارند و با درخواست استان در یکی از شهرها احداث شده ‌اند و ماموریت آنها پرورش نیروی انسانی با توجه به برنامه ابلاغی وزارت بهداشت به آنها خواهد بود.

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره مجتمع آموزش عالی سلامت اظهار کرد: شهرستان‌هایی که دانشگاه‌های علوم پزشکی آنها تقاضای ایجاد مجتمع آموزش عالی در آن شهرستان را دارد لازم است حداقل 100 هزار نفر جمعیت یک بیمارستان 100 تختخوابی و همچنین مراکز بهداشتی و درمانی فعال داشته باشد و سطح آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مربوطه نیز در سطحی باشد که بتواند مجتمع آموزش عالی سلامت را به خوبی اداره کند.

 

وی با اشاره به اینکه مجتمع‌های آموزش عالی سلامت تنها می‌توانند تا سطح کارشناسی به تربیت نیروی پزشکی بپردازند گفت: تاسیس این مجتمع‌ها برای تربیت نیروهای بومی مورد نیاز مناطق است.

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های ارتقای کیفی آموزش پزشکی مربوط به افزایش کارآمدی دانش‌آموختگان سطح پزشکی عمومی است گفت: در صورتی می‌توان تعداد متقاضیان و میزان رقابت در آزمون دستیاری را کاهش داد که بتوان پزشک عمومی را در خط اول درمان قرار داد و درآمد این پزشکان نیز بهبود پیدا کند.

 

ضیایی با بیان اینکه طرح ریفرم با هدف بهبود ارائه خدمت از سوی پزشکان عمومی اجرا شده است اظهار کرد: در حال حاضر چندین دوره فارغ‌التحصیل با سیستم ریفرم آموزش پزشکی وارد نظام ارائه خدمت شده‌اند ولی همچنان تحلیل مبتنی بر شواهدی برای تغییر کیفیت این دانش‌آموختگان در دست نیست.

 

به گزارش ایسنا، وی افزود: با اینحال تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که فارغ‌التحصیلان طرح ریفرم از نظر برخی توانایی‌ها در رفتار حرفه‌ای بهبود پیدا کرده‌اند. و گسترش طرح تحول در سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی نیازمند تحلیل‌های دقیق‌تری است.

 

ضیایی با اشاره به اینکه در تمام کشورهای دنیا بین پروانه کار پزشکان و مدرک دانش‌آموختگی تفاوت وجود دارد اظهار کرد: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت برای ارتقای کیفیت پزشکان عمومی آن است که با انجام دادن برخی آزمون ها این اطمینان به دست آید که دانش‌آموختگان رشته پزشکی عمومی دارای توانایی‌های مورد نیاز برای کسب پروانه کار هستند. و این در حالی است که در حال حاضر داشتن مدرک دانش‌آموختگی معادل داشتن پروانه کار است.

 

وی با اشاره به اینکه جهت ارزیابی توانایی‌های موردنیاز برای اعطای پروانه کار به پزشکان عمومی تاسیس 10 قطب منطقه‌ای در کشور درنظر گرفته شده است اظهار کرد: طبق این برنامه وزارت بهداشت در نظر دارد تا پایان امسال حداقل یک قطب برای سنجش توانایی پزشکان عمومی و اعطای پروانه کار تاسیس کند که متولی آن می‌تواند وزارت بهداشت و یا سازمان نظام پزشکی کشور باشد.

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه در صورت اجرای این طرح از سوی وزارت بهداشت آزمون ارزیابی توانایی پزشکان عمومی بعد از آزمون پیش‌کارورزی برگزار می‌شود، گفت:‌ طبق این برنامه آزمون پیش‌کارورزی می‌تواند معیاری برای سنجش دانش داوطلبان و آزمون اعطای پروانه کار و سنجش توانایی می‌تواند معیاری برای ارزیابی مهارت این افراد باشد.

 

تجارت آموزش پزشکی از دیگر مسائلی بود که ضیایی در صحبت‌های خود به آن اشاره کردند و تصریح کرد: امروزه درآمد بسیاری از کشورهای توسعه یافته در بخش آموزش معادل یک‌دوم و یا یک سوم درآمد نفتی کشور ماست.

 

وی با بیان اینکه تبادل آموزش می‌تواند به ارتقا سطح کیفی آموزش کشور کمک کند اظهار کرد: تبادل محصولات آموزش علوم پزشکی ایران و سایر کشورها علاوه بر آنکه می‌توانند جنبه درآمدزایی برای کشور داشته باشد می‌تواند به تبادل فرهنگی بین کشورها کمک کند.

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت دلیل فعالیت محدود ایران در عرصه تبادل علمی را زیرساخت‌های ضعیف در برقراری ارتباطات بین‌المللی دانست و تصریح کرد:‌ یکی از اهداف وزارت بهداشت آن است که این ارتباطات بین‌المللی را بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و سایر کشورها افزایش دهد.

 

وی خاطرنشان کرد:‌مهم‌ترین بخش این تبادلات آموزشی مربوط به نیروهای انسانی است زیرا در حال حاضر ایران در علوم پزشکی نیروی انسانی کافی برای تربیت فراگیران از کشورهای مختلف را دارد.

 

ضیایی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را برای برقراری این ارتباطات بین‌المللی تشویق می‌کند خاطرنشان کرد: علاوه بر این وزارت بهداشت تلاش می‌کند با تسهیل روابط بین‌المللی از طریق وزارت امور خارجه حرکت دانشگاه‌ها را به سوی بین‌المللی شدن تسریع کند.

 

به گفته ضیایی در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در تمامی مقاطع آماده پذیرش دانشجو از کشورهای خارجی هستند و به زودی این افزایش جذب دانشجویان خارجی صورت می‌گیرد.

اخبار دانشگاه - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------