پذیرش دانشجو در رشته "حقوق بشر" دانشگاه تهران متوقف شد



اخبار ,اخبار دانشگاه ,توقف پذیرش دانشجو در رشته حقوق بشر

 

اخبار دانشگاه - حذف حقوق بشر از دفترچه های کنکور کارشناسی ارشد
پذیرش دانشجو در رشته "حقوق بشر" دانشگاه تهران متوقف شد

حذف حقوق بشر دانشگاه تهران از دفترچه‌های انتخاب رشته کارشناسی ارشد، چه امری موقت باشد، چه امری دائمی، ظاهرا بدون اطلاع اساتید دانشکده حقوق صورت گرفته و پیش از این که موعد کنکور برسد نیز در زمینه آن آگهی‌رسانی نشده است.

دانشگاه مادر کشور، دیگر «حقوق بشر» ندارد. خبری که با انتشار دفترچه‌های انتخاب رشته دوره کارشناسی ارشد رسمیت یافت: دانشگاه تهران پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد حقوق بشر را متوقف کرده است. اگرچه برای نخستین بار و در سال 1381 رشته حقوق بشر در این دانشگاه تاسیس شد، اما حالا تهرانی‌ها تصمیم گرفته اند این رشته را از سبد تعلیمات خود خارج کرده و کار را به گروه‌های باسابقه‌ در دانشگاه شهید بهشتی و مفید و گروه تازه‌نفس حقوق بشر دانشگاه علامه طباطبایی واگذار کند.

یکی از دانش‌آموختگان حقوق بشر دانشگاه تهران می‌گوید اگرچه رشته حقوق بشر در بدو تاسیس در دانشگاه تهران با استقبال اساتید صاحب‌نام مواجه شد و افرادی چون دکتر کاتوزیان و دکتر ممتاز تدریس برخی واحدهای آن را بر عهده گرفتند، به مرور زمان نیز اساتید جوان‌تر نیز این امر را بر عهده گرفتند. اما قوت علمی دوره‌های حقوق بشر دانشگاه تهران در حال افت بود و در سال‌های اخیر نیز وضعیت مناسبی نداشت. از او درباره علت این تعطیلی می‌پرسیم و پاسخ می‌دهد: «زمزمه‌هایی قبلی وجود داشت و فقدان هیئت علمی و استاد اصلی‌ترین دلیلی است که برای تعطیلی این رشته عنوان شده، اما به نظر می‌رسد مسائل سیاسی نیز انگیزه قابل تاملی بوده است».

ظاهراً تخصص اصلی اساتید حقوق بشر دانشگاه تهران در رشته‌های حقوق عمومی و حقوق بین‌الملل بوده است و اکنون با انحلال این رشته به گروه‌های مادر کوچ کرده اند.

در شرایطی که روند جذب در رشته حقوق بشر در دیگر دانشگاه‌های کشور متوقف نشده و حتی تغییر رو به رشد داشته است، به نظر می‌رسد تصمیم دانشگاه تهران، بیش از آن که تصمیمی ناشی از سیاست‌های علمی کلان باشد، برآمده از معادلات درونی دانشکده حقوق است.

دکتر خیرالله پروین، از اساتید حقوق بشر و حقوق عمومی دانشگاه تهران، از امر انحلال رشته حقوق بشر ابراز بی‌اطلاعی کرد. وی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از این مسئله به خبرنگار فرارو گفت: «مسئله عدم جذب دانشجو در کارشناسی ارشد حقوق بشر را برای نخستین بار از شما می‌شنوم».

دکتر پروین با بیان این که حقوق بشر گروه مجزایی از حقوق عمومی و حقوق بین‌الملل نداشته است، درباره رایزنی‌های قبلی در این باره گفت: «پیش‌تر هیچ صحبتی در این زمینه نشده بود و من درباره صحت و سقم این مسئله اطلاعی ندارم و حتی در بین اساتید نیز صحبتی نبوده است.» پروین برای اطلاع بیشتر خبرنگار فرارو را به رئیس گروه، دکتر محمد اصلانی راهنمایی کرد. با این حال امکان گفت و گو با دکتر اصلانی به دلیل مشغله‌های کاری فراهم نشد.

دکتر ابراهیم موسی‌زاده از دیگر اساتید گروه حقوق عمومی و بشر دانشگاه تهران نیز از این تصمیم ابراز بی‌اطلاعی کرد. وی با بیان این که برای اطلاع از چرایی عدم پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد حقوق بشر باید مراتب امر را از معاونت آموزشی دانشگاه استعلام کرد، هرگونه مشورت و رایزنی قبلی در این زمینه را رد کرد. دکتر موسی‌زاده در عین حال احتمال موقتی بودن این توقف را مطرح کرد و یادآور شد: «پیش‌تر هم این اتفاق رخ داده بود که غرض اصلاح سرفصل‌ها بوده است».

معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز به دلیل حضور در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه تهران نتوانست پاسخگوی ابهامات به وجود آمده در این زمینه باشد.

حذف حقوق بشر دانشگاه تهران از دفترچه‌های انتخاب رشته کارشناسی ارشد، چه امری موقت باشد، چه امری دائمی، ظاهرا بدون اطلاع اساتید دانشکده حقوق صورت گرفته و پیش از این که موعد کنکور برسد نیز در زمینه آن آگهی‌رسانی نشده است.
اخبار دانشگاه - فرارو

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------