وزیر سابق علوم: موضوع بورسیه‌ها همچنان ادامه دارد/ ۶۴ دانشگاه بدون رییس تحویل گرفتم



  اخبار دانشگاه ,خبرهای  دانشگاه , وزیر سابق علوم

وزیر سابق علوم‌ با تاکید بر اینکه آموزش عالی در دولت یازدهم چالش های زیادی داشت گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات بحث بورسیه‌ها بود که متاسفانه این موضوع با وجود بسته شدن پرونده‌ها هنوز ادامه دارد. 

به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی در مراسم تودیع و معارفه وزیر سابق و فعلی علوم‌ که امروز در این وزارتخانه برگزار شد، گفت: در دولت یازدهم زمانی که من تصدی وزارت علوم را قبول کردم در ابتدا با چالش‌هایی مواجه بودم و یک نوع بی‌ثباتی وجود داشت. بطوریکه ۶۴ دانشگاه رئیس نداشت و با سرپرست اداره می‌شد که این دانشگاه‌ها از دانشگاه تراز اول و برتر گرفته تا دانشگاه‌های جدیدالتاسیس بودند. یکی از اقداماتی که صورت گرفت این بود که این دانشگاه ها ساماندهی شدند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: از مسائل دیگر دوره قبل مسله بورسیه‌ها بود، که این موضوع هنوز هم متاسفانه جریان دارد با اینکه واقعا پرونده آنها بسته شده است اما برخی از این افراد فارغ‌التحصیل شده و منتظر جذب خود هستند.

 

دکتر فرهادی تاکید کرد: در دوره وزارت من دانشگاه‌ها بدهی داشتند و بودجه دانشگاه‌ها در سال ۹۰ و ۹۱ حدود ۶۸ تا ۷۲ درصد تخصیص داده می‌شد و دانشگاه‌ها بدهی بالایی داشتند که خوشبختانه در این دولت دانشگاه‌ها از حمایت و توجه بیشتری بهره‌مند شدند و مشکلات آنها تا اندازه‌ای حل شد و بدهی ۶۰۰ و ۷۰۰ میلیاردی آنها به شهرداری‌ها پرداخت شد و ثبات بهتری پیدا کردند.

 

به گفته وزیر سابق علوم، من در دوران وزارتم با دکتر غلامی آشنا شدم. دیدم که دانشگاه ایشان نیز دانشگاه خوب و پیشرویی است و از دانشگاه‌های تراز هستند. بطوریکه در عرصه بین‌المللی کارهای خوبی نظیر راه اندازی دانشگاه دی هشت انجام داده‌اند.

 

دکتر فرهادی به وضعیت رشد علمی در دوران ‌وزارت خود اشاره کرد و افزود: شتاب علمی در دوره ما شدت گرفت به طوری که در سال ۲۰۱۳ رتبه ۲۵ بود ولی اکنون به رتبه اول دست یافتیم. درصد مقالات ما در سطح یک درصد مقالات دنیا سه برابر شد و رتبه علمی ایران در جهان ارتقا چهار پله‌ای پیدا کرد. پارک‌های علم و فناوری از ۳۲ پارک به ۴۳ پارک افزایش یافت قراردادهای تحقیقاتی با دیگر دستگاه‌ها افزایش یافت و تعداد دانشگاههای برتر دنیا از یک دانشگاه به ۱۳ دانشگاه رسیده است و این در رتبه‌بندی لایدن ۱۸ دانشگاه است.

 

وی گفت: طرح آمایش آموزش عالی از طرح‌هایی بود که پیگیری شد و باید در این دوره به جد دنبال شود. همچنین در حال حاضر ۲۶۰۰ واحد آموزش عالی داریم که خیلی از آنها واقعا مورد نیاز نیست که با توجه به طرح آمایش عالی باید ساماندهی شوند.

 

فرهادی در پایان تاکید کرد: در دولت قبل بیش از ۲۰۰۰ نشریه جدید مجوز گرفت، تعداد انجمن‌های علمی دانشجویی افزایش یافت ۶۳ بنیاد حامی علم و فناوری شکل گرفت و در دوره ما تمرکز زدایی انجام شده و بیشتر ماموریت‌ها به دانشگاه‌ها محول شد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------