سال آینده آخرین مهلت حذف کنکور است/گردش مالی کنکور ۸ هزار میلیارد تومان است



  اخباردانشگاه  ,خبرهای  دانشگاه ,حذف کنکور
یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر می‌خواهیم از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنیم جای آن در نظام تربیتی و نظام آموزشی است و این مستلزم مهارت محور شدن نظام آموزشی به‌جای کنکور است. 

ناهید تاج‌الدین در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص حذف کنکور، اظهار کرد: متأسفانه نظام آموزشی به‌شدت زیر سایه کنکور است و به‌جای مهارت‌های زندگی به دانش آموزان مهارت‌های تست‌زنی یاد می‌دهد.

 

وی افزود: تمام سال‌های مفید یادگیری و دوران طلایی جامعه‌پذیری در نظام آموزشی به کنکور و چگونگی موفقیت در آن می‌گذرد و این عملاً باعث می‌شود دانش آموزان با ضعف مهارت‌های زندگی مواجه باشند.

 

وظیفه نظام آموزشی فراگیری ۱۰توانایی به دانش آموزان است

 

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وظیفه نظام آموزشی فراگیری ۱۰ توانایی به دانش آموزان برای بهتر و کم آسیب تر زندگی کردن است، نظام آموزشی باید توانایی‌هایی چون تصمیم‌گیری، توانایی حل مسئله، توانایی تفکر خلاق، توانایی تفکر نقادانه، توانایی رابطه مؤثر، توانایی برقراری روابط بین فردی سازگارانه، توانایی آگاهی از خود، توانایی همدلی با دیگران، توانایی مقابله با هیجان‌ها و توانایی مقابله با استرس‌ها  را به دانش آموزان بیاموزد، اما متأسفانه عملاً بیشتر وقت خود و دانش آموزان را به توانایی تست‌زنی می‌گذراند.

 

تاج‌الدین تصریح کرد: همین مسئله یعنی ضعف مهارت‌های زندگی باعث می‌شود آمار طلاق به شکل تصاعدی بالا برود یا آسیب‌های اجتماعی دیگر افزایش یابد و به جای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وارد فاز مدیریت بحران شویم.

 

وی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنیم جای آن در نظام تربیتی و نظام آموزشی است و این مستلزم مهارت محور شدن نظام آموزشی به جای کنکور است.

 

جای مهارت‌های شغلی در نظام آموزشی کشور خالی است

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر مهارت‌های زندگی جای مهارت‌های شغلی نیز در نظام آموزشی کشور خالی است، در حال حاضر ۷۳ درصد نیروی کار در ایران از فقدان یا ضعف مهارت رنج می‌برند و این نشان از ضعف مهارت‌های شغلی در نظام آموزشی است.

 

تاج‌الدین اضافه کرد: کنکور در ایران برای خود اقتصاد دارد، یعنی در واقع با چیزی به نام اقتصاد کنکور مواجه هستیم و امروز گردش مالی کنکور در ایران چیزی حدود  ۸ هزار میلیارد تومان است.

 

وی گفت: البته کنکور در ایران فقط اقتصاد ندارد بلکه حتی این پدیده سبک زندگی حول خود تولید می‌کند یعنی سبک زندگی دانش آموزان و بعضاً خانواده‌های آنان در مقاطعی کنکور محور شده است و بسیاری از دانش آموزان بخشی از زندگی خود را در کلاس‌های کنکور سپری می‌کنند و  این دقیقاً ضریب نفوذ کنکور و آسیب‌های آن  را نشان می‌دهد، در حالی که نباید زندگی دانش آموزان در خدمت کنکور باشد بلکه کنکور در خدمت زندگی آن‌ها و موفقیتشان است.

 

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنیم باید جامعه توانمند داشته باشیم و جامعه توانمند نیاز به نظام آموزشی توان ساز و توان افزا دارد، نظام آموزشی که جامع‌نگر بوده و برای همه جوانب زندگی دانش آموزان برنامه‌ریزی کند. سال ۹۷ آخرین مهلت مجلس برای اجرای قانون حذف کنکور است و  شاید این حذف به جراحی نظام آموزشی و مهارت محور شدن آن و در نهایت کاهش آسیب‌های اجتماعی بتواند کمکی شایان کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------