معدل داوطلبان چگونه در کنکور به کمک‌شان می‌آید؟



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, کنکور

 

دهه 90 یکی از مهم‌ترین دهه‌ها در تغییر وضعیت داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور محسوب می‌شود، چراکه از سال 1394 به بعد تاثیر معدل در کنکور به مرحله اجرا رسید و معدل دانش‌آموزان در سنجش قبولی کنکور مدنظر قرار گرفت. البته شاید بتوان گفت مهم‌ترین اقدامی که در این خصوص صورت گرفته مربوط به سال 1396 است که تاثیر مثبت معدل دبیرستان در وضعیت داوطلبان به 25 درصد رسید و در کنار آن پنج درصد تاثیر مثبت برای مقطع پیش‌دانشگاهی در نظر گرفته شد که وضعیت بسیاری از داوطلبان را از شرایط خطر به شرایط مطلوب می‌رساند.

 

  تاثیر مثبت معدل برای دانش‌آموزانی که بعد از سال 84 دیپلم گرفته‌اند

البته تاثیر معدل در کنکور مختص همه داوطلبان نبوده و این‌گونه نیست که همه داوطلبان مشمول این قانون شوند. آن‌طور که حسین توکلی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفته بود، دیپلمه‌های رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال 1384 به بعد اخذ کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری یا کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی می‌شود و برای آنها سوابق تحصیلی دیپلم (سال سوم آموزش متوسطه) به میزان حداکثر 25 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تاثیر مثبت در نمره کل داوطلب لحاظ خواهد شد.

 

 تاثیر مثبت 5 درصدی برای داوطلبانی که از سال 91 به پیش‌دانشگاهی رفتند

البته بحث برای اعمال پنج درصد معدل داوطلبان در پیش‌دانشگاهی نسبت به اعمال 25 درصد معدل دبیرستان متفاوت است و کار داوطلبان برای استفاده از این پنج درصد نه‌تنها کمی سخت‌تر می‌شود، بلکه همه داوطلبان هم نمی‌توانند از آن استفاده کنند؛ موضوعی که شاید در ابتدا کمی ناعادلانه باشد، ولی اولا نباید فراموش کرد که همه دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی را پشت سر نمی‌گذارند و ثانیا تنها داوطلبانی که دهه 90 به پیش‌دانشگاهی رفته‌اند، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. به عبارت دیگر، تاثیر مثبت معدل پیش‌دانشگاهی برای کنکور تنها مختص آن دسته از داوطلبانی است که مدرک پیش‌دانشگاهی خود را در رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی و هنر از سال تحصیلی 1391 - 1390 به بعد اخذ کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری یا کشوری برگزار شده، مشمول اعمال سوابق تحصیلی می‌شود.

 

  معنی تاثیر مثبت در نمره کل چیست؟

در کنار همه تاثیرات مثبتی که معدل دبیرستان و همچنین معدل پیش‌دانشگاهی برای داوطلبان در کنکور سال‌های پیش و امسال به ارمغان آورده، موضوع اصلی این است که اصلا تاثیر مثبت در نمره کل داوطلب برای کنکور به چه معنا است و مگر تاثیر بد نیز برای داوطلبان وجود دارد؟ آن‌طور که توکلی درباره تاثیر مثبت در نمره کل گفته است، این موضوع بدان معنی است که اگر اعمال سوابق تحصیلی باعث افزایش نمره داوطلب شود، سوابق تحصیلی اعمال خواهد شد و اگر باعث کاهش نمره داوطلب شود، سوابق تحصیلی وی اعمال نخواهد شد. 

 

 فرهیختگان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------