مافیای هشت هزار میلیارد تومانی اجازه حذف کنکور را نمی‌دهد



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, کنکور

 

 تصمیم برای حذف کنکور از اواخر دهه هشتاد در مجلس شورای اسلامی گرفته شده و به دولت ابلاغ شده است، اما هیچ دولتی نتوانسته آن را اجرا کند و همچنان کنکور به موقع و با دقت بسیار برگزار می‌شود. شاید درآمد بالای مؤسسات کنکور به حدی زیاد شده است که می‌توانند نهادهای مختلفی را با خود همراه کنند تا جلوی حذف فرآیند کنکور گرفته شود.

 

 

**هیچ دولتی نتوانسته تاکنون کنکور را حذف کند

چندان از واقعیت دور نیست که بخشی از باقی‌ ماندن کنکور بر جای خود به دلیل کمک رسانه‌ها به کلاس‌های آمادگی کنکور و بازتولید اهمیت استفاده از خدمات مؤسسات کنکور است. در این میان، صداوسیما به‌عنوان رسانه‌ای که مخاطبان فراوانی دارد و حتی در دوردست‌ترین نقاط نیز به‌سادگی امکان دسترسی به آن وجود دارد، اهمیت کنکور را در نظر خانواده‌ها افزایش می‌دهد. عملکرد این رسانه به دلیل درآمد قابل‌توجهی است که از مؤسسات کنکور برای پخش تیزرهای تبلیغاتی و یا فروش آنتن تلویزیون به دست می‌آورند.

 

**فرآیند کنونی آمادگی برای کنکور، در آموزش مؤثر نیست

داوود محمدی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره درآمدهای حاصل از مؤسسات کنکور به ایرناپلاس می‌گوید: در رابطه با کنکور مرتباً در کمیسیون بحث می‌شود و قانونی داریم که در مجلس قبل تصویب شده که کنکور به‌تدریج حذف شود و امتحانات دانش‌آموزان در دوره متوسطه جایگزین آن شود. در حاشیه آن هم مسائل مرتبط با درآمدهای مؤسسات کنکور بحث می‌شود و در کنار آن کتاب‌های کمک‌درسی، کلاس کنکور و... مورد توجه است و ارزیابی می‌شود که در روند آموزش مؤثر هستند یا خیر، به نفع آموزش کشور هستند و تا چه حدی تأثیر دارند.

 

وی افزود: واقعیت این است که در قالب کلاس‌های کنکور و کتاب‌های کمک‌درسی، تبلیغات هم وجود دارد. رقم این تبلیغات بسیار بالاست و صدا و سیما که به دنبال منابع درآمد می‌گردد طبیعی است که به سراغ این تبلیغات برود.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد اهمیت پرداختن به مسئله مؤسسات کنکور گفت: بحثی که رسانه و مجلس باید به آن بپردازد این است که کلاس‌های کنکور، کتاب‌های کمک‌درسی و توصیه‌هایی که به خانواده‌ها می‌شود باید باعث رشد آموزشی و توسعه کشور شود.

 

وی افزود: در مورد حذف کنکور علاوه بر اصل مسئله باید روی مسئله کلاس‌ها و کتاب‌ها بحث و بررسی شود. مسائل مرتبط با صدا و سیما و تبلیغات کنکور از مسائل بعدی آن است که باید در فضای آموزش کشور به آن بپردازیم. من به‌عنوان معلمی که سی سال تدریس کرده و با روند کار آشناست، این فرآیند را در آموزش مؤثر نمی‌دانم و این نوع کتاب‌ها و کلاس‌ها، آمادگی موقتی در افراد به‌وجود می‌آورد تا تست بزنند و در کنکور شرکت کنند، اما این فرآیند برای توانمندی علمی، خلاقیت و آمادگی برای آموزش عالی مفید نیست.

 

**تبلیغات صدا و سیما باید برای جامعه مفید باشد

محمدی در مورد عملکرد صدا و سیما در تبلیغ مؤسسات کنکور و در پاسخ به بازتولید نیاز به کنکور گفت: بحث را تا حدودی گسترده‌تر می‌کنم، شرکتی به نام پدیده شاندیز داشتیم که به معضل اقتصادی کشور تبدیل شد و همچنان مسئله آن لاینحل است و تعداد زیادی از خانواده‌ها سرمایه‌شان را در آنجا سرمایه‌گذاری کردند، تبلیغات این مؤسسه هم با صدا و سیما بود.

 

وی افزود: تبلیغات صدا و سیما باید به سمتی برود که برای جامعه مفید باشد. این که صرفاً نگاه اقتصادی باشد و بگوید می‌خواهم منبع درآمد داشته باشم تا مخارج را تأمین کنم و از طرفی مشکلاتی را به‌وجود آورد، درست نیست. این مسئله یا باید به شکل قانونی دنبال و حل شود یا باید نهادهایی که رسانه را مدیریت و یا نظارت می‌کنند، مثل خود مجلس، تذکر دهند که این برنامه‌ها مفید نیست و این سیاست‌گذاری اشتباه است. باید برای دستگاه عظیم صدا و سیما که در حال اطلاع‌رسانی است و مردم به خروجی آن اطمینان دارند سیاست‌گذاری شود، تا مفید باشد. باید کار بیشتری در این مسئله انجام شود تا اگر مضراتی برای جامعه دارد حل شود.

 

**پیامک‌های تهدیدآمیز برای جلوگیری از حذف کنکور

علیرضا سلیمی، نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی در مورد بحث کنکور و درآمدهای آن به ایرناپلاس می‌گوید: در مجلس قانون تصویب شده و دولت‌های مختلف از اجرای این قانون طفره می‌روند. از سال 1389 قانون حذف کنکور در مجلس تصویب شده است، دولت ابتدا درخواست کرد در فرآیندی پنج ساله این کار را انجام دهد، سپس دو سال مهلت گرفتند و مجدد یک سال دیگر زمان خواستند.

 

وی افزود: متأسفانه نمی‌دانیم که به چه دلیل وزرای مختلف از زیر بار اجرای این قانون طفره می‌روند. حتی ممکن است وزیر موافق حذف کنکور باشد، اما یک مجموعه موجب اجرا نشدن این قانون است. در اینجا یک مافیا شکل گرفته که گردش مالی عجیب و غریب بیش از هفت، هشت هزار میلیارد تومانی دارد که به هر دلیل اجازه نمی‌دهد کنکور حذف شود.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد اقدامات لازم برای حذف کنکور گفت: با وجود اقداماتی که برای اجرای این قانون انجام شده است، به‌قدری در رسانه‌های مختلف (دیداری، شنیداری، مکتوب و یا فضای مجازی) هیاهو شده است که کنکور حذف نشود که حتی کار به تهدید نمایندگان انجامیده است. پیامک‌های مختلفی به نمایندگان می‌زنند، ده‌ها هزار پیامک به نمایندگان می‌زنند که نشان می‌دهد موضوع از یک جایی فرماندهی می‌شود و اجازه اجرایی شدن قانون حذف کنکور را نمی‌دهد. اعتقاد داریم که دولت باید شجاعت به خرج دهد و یک بار این مسئله را ساماندهی کند و این استرس و اضطرابی که در خانواده‌ها به دلیل کنکور وجود دارد برداشته شود.

 

**کنکور در زمان رقابت بر سر حضور در دانشگاه توجیه داشت

وی افزود: کنکور یک زمانی توجیه داشت که بر سر حضور در دانشگاه رقابت بود. الان گفته می‌شود بیش از 300هزار صندلی خالی در دانشگاه داریم، اما زمانی صندلی خالی در دانشگاه نداشتیم و متقاضیان ده‌ها برابر بودند. الان که صندلی خالی داریم و هرکسی اراده کند می‌تواند در یک دانشگاه با توجه به شرایط درس بخواند، باید چاره‌اندیشی جدیدی شود. کار به جایی رسیده است که دانشگاه دست دراز کرده‌ به سمت جذب دانشجو و حتی دانشگاه‌های برتر هم به دنبال جذب دانشجو هستند. به نظرم این مسئله باید هر چه سریع‌تر ساماندهی شود و اگر قانون اشکال دارد، دولت لایحه بیاورد و قانون را اصلاح کنیم. دولت باید افکار عمومی را قانع کند. به تبع به هر کیفیت درآمدی از این طریق نصیب رسانه‌ها اعم از صدا و سیما و... می‌شود وقتی فضا به این ترتیب است رسانه‌ها هم از آن استفاده می‌کنند.

 

سلیمی در پاسخ به سؤالی در مورد درآمد رسانه ملی از این طریق و بازتولید نیاز به کنکور گفت: این موضوع مثل بحث تبلیغات مؤسسات غیرمجاز اعتباری است، وقتی مجوز از طریق نهادی قانونی صادر می‌شود، در صدا و سیما هم تبلیغ می‌شود. دولت یا باید بودجه صدا و سیما را کامل بدهد که نیاز به تبلیغ نداشته باشد و درآمد را حذف کند یا وقتی مجوز صادر شد صدا و سیما هم از آن استفاده می‌کند.

 

وی افزود: معتقدم با یک مجموعه‌ای از عوامل روبه‌رو هستیم که نمی‌توانیم یک نقطه را بگیریم و نقاط دیگر را رها کنیم. نگاه نقطه‌ای نباید داشته باشیم، به این ایراد واقف هستم و قبول دارم ولی این نگاه نقطه‌ای را قبول ندارم و باید در این زنجیره همه اصلاح شوند.

 

ایرنا پلاس/مهدی نجفی‌خواه

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------