آمریکا صدور ویزای دانشجویی برای ایرانیان را کاهش داد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , ویزای دانشجویی
داده های وزارت امور خارجه آمریکا نیز نشان می دهد که صدور روادید دانشجویی 'اف وان' (F1) برای اتباع ایرانی در دوره زمانی مارس تا اکتبر (بهار تا پائیز) امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 23 درصد افت داشته است که این رقم در مقایسه با کاهش 5 درصدی صدور این روادید برای مجموع دانشجویان خارجی چشمگیر است. 

باوجود معافیت دانشجویان ایرانی ازقوانین ضدمهاجرتی آمریکا، دولت ترامپ به بهانه مسائل امنیتی روادید دانشجویی کمتری برای متقاضیان ایرانی صادر می کند.

 

به گزارش ایرنا، رویترز روز دوشنبه با اشاره به پیشنهاد چهار دانشگاه آمریکایی به یک دانشجوی ایرانی نوشت که صدور روادید این فرد به جای چندماه 16 ماه طول کشیده و هنوز به سرانجام نرسیده است. این دانشجو به ناچار تصمیم به ادامه تحصیل در یک دانشگاه اسپانیایی گرفت.

 

به نوشته رویترز، دانشجویان ایرانی ومعدودی از اتباع ونزوئلا ازممنوعیت مسافرتی سال 2017 دونالد ترامپ که ایران، لیبی، کره شمالی، سومالی ، سوریه و یمن را هدف قرار داده، معاف هستند.

 

آمار موسسه آموزش بین المللی آمریکا(Institute of International Education / IIE) از تعداد دانشجویان خارجی نشان می دهد که تعداد دانشجویان ایرانی مشغول تحصیل در این کشور در اوج دهه های اخیر قرار داشته و به 12 هزار و 800 نفر می رسد ولی علائمی از افول این روند وجود دارد.

 

داده های وزارت امور خارجه آمریکا نیز نشان می دهد که صدور روادید دانشجویی 'اف وان' (F1) برای اتباع ایرانی در دوره زمانی مارس تا اکتبر (بهار تا پائیز) امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 23 درصد افت داشته است که این رقم در مقایسه با کاهش 5 درصدی صدور این روادید برای مجموع دانشجویان خارجی چشمگیر است.

 

داده های سال های قبل نشان می دهد که پس از چند سال رشد، از سال منتهی به پایان سپتامبر 2015، صدور روادید گروه اف برای ایرانیان رو به کاهش نهاد. پس ازکاهش یک درصدی درسال 2015، صدور این گونه روادید در سال های 2016 و 2017 به ترتیب به 17 و 16 درصد افت کرد.

 

محدودیت های واشنگتن علیه دانشجویان ایرانی به دوران اوباما باز می گردد. وی در سال 2012 قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن صدور روادید دانشجویی برای ایرانیان مایل به تحصیل در رشته های مرتبط با بخش انرژی، دانش هسته ای و مهندسی هسته ای ممنوع شد.

 

گرچه مقام های آمریکایی اطاله بررسی درخواست صدور روادید دانشجویان ایرانی را ناشی از دلایل امنیتی اعلام می کنند، اما به نظر می رسد که دانشجویان ایرانی در اروپا مشکل کمتری در این زمینه دارند.

 

آمار گروه غیر انتفاعی نوفیک نشان می دهد که در سال 2017 تعداد متقاضیان ایرانی دانشگاه های هلند 82 نفر افزایش یافت و دانشگاه لودویک ماکسیمیلیان مونیخ آلمان نیز خبر داده که امسال تعداد ثبت نام کنندگان ایرانی این موسسه آموزش عالی 20 نفر افزایش یافته است. دانشگاه های هومبولت و اِبِرهارد کارلز آلمان نیز اخبار مشابهی در مورد افزایش متقاضیان ایرانی خود منتشر کرده اند. دانشگاه سوئدی اوپسالا نیز گفته که در مقایسه با سال 2016، در سال 2018 تعداد ایرانیان مایل به تحصیل در این دانشگاه 135 نفر افرایش یافت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------