واکنش رئیس مجلس به فرار مغزها



اخبار,اخباردانشگاه, مقالات پژوهشی

 

 اخبار  دانشگاه - واکنش رئیس مجلس به فرار مغزها: این افراد سرمایه های کشورند و پس از تحصیل باید به وطن برگردند

 رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با جمعی از پزشکان و پژوهشگران با بیان اینکه به دلیل نبود رقابت، سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش انجام نمی‌شود، گفت: دولت سهم پژوهش در لایحه بودجه را افزایش دهد.

به گزارش  خبرآنلاین، علی لاریجانی در دیدار با جمعی از پزشکان و پژوهشگران در خصوص کاهش تعداد مقالات پژوهشی در رشته علوم پزشکی، گفت: به هر حال توجه به پژوهش و افزایش اعتبارات این بخش از اهمیت بسزایی برخوردار است اما مشکلاتی وجود دارد چرا که در حال حاضر نسبت بودجه عمرانی به بودجه جاری کشور مبلغ نامناسبی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئله ای که باید به آن توجه شود این است که گزارش کاهش تعداد مقالات پژوهشی در رشته علوم پزشکی باید به طور دقیق و مکتوب به مسئولان بخش های مختلف ارائه شود زیرا تصور همه بر این موضوع است که شیب این بخش با سرعت قابل توجهی در حال افزایش است بنابراین بهتر است که این خطر را همه حس کنند.

او گفت: البته بهتر است که یک نسخه از این گزارش به دولت و یک نسخه به مجلس ارائه شود همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می تواند با حضور در صحن مجلس این گزارش را به صورت کامل به نمایندگان ارائه دهد، از سویی دیگر تمام بخش ها اعم از دولتی و خصوصی باید برای حل این مشکل مشارکت داشته باشند.

لاریجانی گفت: وزیر بهداشت، وزیر علوم یا معاونت علمی فناوری رئیس جمهور می توانند با حضور در مجلس این گزارش را تکمیل‌تر کنند تا لغزندگی به وجود آمده در کاهش مقالات پژوهشی مشخص شود، در این صورت است که تصمیم گیران و تصمیم سازان می توانند مشکلات را مرتفع کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: باید دید که در بخش‌های دولتی چگونه می‌توان سهم پژوهش را اصلاح کرد و افزایش داد، هر چند که در سایر بخش‌ها هم باید به این موضوع توجه شود زیرا سهمی که در قانون برنامه نوشته شده تنها سهم دولت نیست البته بخش خصوصی نیز بسیار ضعیف عمل کرده است و همین موضوع سبب شده که مشکلات ادامه پیدا کند.

او با تاکید بر اینکه به دلیل عدم رقابت سرمایه گذاری در پژوهش انجام نمی‌شود، گفت: اینکه عده ای از کشور خارج شده و برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر سفر می کنند تنها به دلیل پژوهش نیست بلکه انگیزه های دیگری نیز دارند که باید به آنها باید توجه شود چرا که این افراد سرمایه های کشور هستند و پس از اتمام تحصیل باید به وطن خود بازگردند.

روحیه کارمندی در دانشگاه های علوم پزشکی
لاریجانی ادامه داد: البته می توان در بودجه سال آینده به افزایش اعتبار برای بخش پژوهش توجه کرد و همچنین می توان با تشویق‌های گوناگون سرعت پژوهش‌های علمی در کشور را افزایش داد البته نباید تنبیه را نیز نادیده گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در کشورهای دیگر اگر استادی در دانشگاه نتواند به وظایف و پژوهش های خود به درستی عمل کند به دانشگاهی با رده علمی پایین تر منتقل می شود اما متاسفانه در کشور ما شیوه کارمندی در دانشگاه‌ها اعمال می شود، در حال حاضر چون سیستم واحدی در هیات امناها وجود دارد مشکلات بسیاری در دانشگاهها به وجود آمده است از این رو باید گفت که ساختار اداری و استخدامی دانشگاه تهران می تواند متفاوت از دانشگاه‌های دیگر باشد.

او با بیان اینکه به همه سازوکارهای افزایش پژوهش در کشور باید توجه شود گفت: در بخش خصوصی برای افزایش و توجه به پژوهش مشکلاتی وجود دارد چرا که بخشی از پژوهش ها هیچ ارتباطی به فن آوری و پیشرفت کشور ندارد و مسیر پژوهش ها باید به سمت و سویی باشد که نیازهای کشور در بخش های مختلف را مرتفع کند. البته به سهم پژوهش در بودجه کل کشور نیز باید توجه شود و می توان رقمی را به آن اضافه کرد.

رئیس مجلس گفت: از سویی دیگر بخش‌های مختلف نیز می‌توانند در پژوهش سهم داشته باشند و به عبارت دیگر مقداری از بودجه فلان وزارتخانه می تواند بخشی از پژوهش‌ها اختصاص پیدا کند.
اخبار دانشگاه - خبرآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------