آيا 26 شهريور تکليف تأسيس دانشگاه ايرانيان مشخص خواهد شد؟



ابهامات  دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان, مجوز تاسیس دانشگاه‌,مجوز دانشگاه

آيا 26 شهريور تکليف تأسيس دانشگاه ايرانيان مشخص خواهد شد؟

آيا در اولين جلسه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي که 26 شهريور به رياست حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني برگزار مي‌شود، پرده از ابهامات دانشگاه ايرانيان برداشته خواهد شد؟

در هفته‌هاي پاياني عمر دولت دهم سوالاتي مبني بر اينکه احمدي‌نژاد بعد از دولت دهم چه خواهد کرد، ذهن‌ها را درگير خود  کرده بود؛ تا اينکه زمزمه‌هاي تاسيس دانشگاه بین‌المللی ایرانیان به گوش رسيد که ضمن پاسخ به سوال "احمدي‌نژاد بعداز دولت دهم چه خواهد کرد"، سوالات جديدتر و با عمق بيشتري را در اذهان به وجود آورد.

منابع خبري در آخرين روزهاي فعاليت احمدي‌نژاد از صدور مجوز اولیه تاسیس دانشگاه ايرانيان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر دادند.

در اين خبرها آمده بود که مجوز نهایی این دانشگاه در اولین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که حال رياست آن به حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی واگذار شده است، بررسي و در مورد آن تصميم‌گيري خواهد شد و اين امر منوط بر اين شد که احمدی‌نژاد نوع دانشگاه خود را اعم از غیرانتفاعی، يا خاص بودن آن مشخص کرده و اعضای هیئت موسس دانشگاه ایرانیان را معرفي کند.

مدتی از این خبر نگذشته بود که احمدی‌نژاد طی احکام جداگانه‌ای معاونان و روسای دانشکده‌های دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان را مشخص کرد. وي طي اين احکام خود را به عنوان رئیس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان، حمید بقایی به عنوان معاون پشتیبانی، شمس‌الدین حسینی به عنوان رئیس مجتمع اقتصادی و مالی، محمدرضا شمس اردکانی به عنوان رئیس مجتمع علوم پزشکی و بهروز مرادی را به عنوان معاون طرح و برنامه و نمایندگی‌های دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان معرفي کرد.

این انتصاب‌ها توسط احمدی‌نژاد علی‌رغم اینکه هنوز تایید نهایی دانشگاه ایرانیان به اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی موکول شده بود، جای تردید داشت.

برهمين اساس يک منبع آگاه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي بيان داشت: "در صورتي که احمدي‌نژاد رئيس دانشگاه باشد! در آن صورت مي‌تواند معاونان خود را برای اين دانشگاه معرفي كند"، اما با توجه به اينکه انتصاب اين معاونان قبل از تاييد نهايي شورای‌عالي انقلاب فرهنگي انجام شده، اگر يكي از اعضاي شورا در اين زمينه استفسار كند؛ آن زمان مسئله براي بررسي به بخش حقوقي اين شورا واگذار خواهد شد.

همچنین این منبع آگاه از تصویب تبصره‌اي در متن مصوبه دانشگاه ايرانيان، در زمان رياست احمدي‌نژاد بر اين شورا خبر داد که این تبصره تاييد نهایی دانشگاه ايرانيان را وابسته به تاييد وزارت علوم و بهداشت کرده است و پذیرش این مسئله از سوی شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در اولين جلسه خود در دولت يازدهم جاي بحث دارد و امکان لغو مجوز تاسيس اين دانشگاه از سوي شورا، وابسته به نظر و يا اعتراض اعضاي شوراخواهد داشت.

برهمين اساس مسلما مديريت اين دانشگاه نيازي به تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي ندارد و تنها بايد اعضاي هيئت موسس دانشگاه به تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي برسند و اگر قرار باشد براساس روال موسسات غيرانتفاعي مسير قانونی این دانشگاه طي شود بايد اساسنامه و تركيب هيئت موسس اين دانشگاه به تاييد شورا برسد، اما اگر بخواهد خارج از روال اين موسسات مسير را طي کند، قضيه فرق خواهد کرد.

البته این مطلب هم گفته شد که چنانچه تایید نهایی تاسیس دانشگاه احمدي‌نژاد طبق تبصره قرار داده شده در مصوبه اخير دولت دهم عمل شود، دیگر تاييد نهايي اين دانشگاه به شوراي عالي فرهنگي نخواهد آمد، اما در صورت درخواست اعضاي شورا، دانشگاه احمدي‌نژاد مانند بقيه موسسات غيرانتفاعي روال عادي خود را طي خواهد كرد.

اما مدتی از رسانه‌ای شدن این مطالب نگذشته بود که خبری مبنی بر اینکه 16‌ میلیارد تومان در روز تحلیف روحانی، از حساب نهاد ریاست‌جمهوری به حساب دانشگاه ایرانیان واریز شده منتشر شد، که این برداشت 16 میلیارد تومانی از حساب نهاد ریاست جمهوری باعث به وجود آمدن جنجال‌های فراوان و واکنش‌های بسیاری از سوی اشخاص و رسانه‌ها شد.

گفته می‌شود در آخرین سفر استانی هیئت دولت دهم به خراسان رضوی دستور واگذاری  260 هکتار زمین به دانشگاه ایرانیان صادر شده بود که این زمین در منطقه آبسرد دماوند واقع شده و از زمین‌های منابع طبیعی است و حالا بررسی نحوه واگذاری در یک نهاد نظارتی آغاز شده است.

اما شنیده‌ها حاکی از آن است که غلام‌علی نادری مدیر کل دفتر آموزش‌های آزاد، غیرانتفاعی و غیردولتی وزارت علوم از بررسی مجدد پرونده مجوز دانشگاه جامع ایرانیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داده و اعلام کرده که پس از نظر نهایی شورا درباره پرونده دانشگاه احمدی نژاد به وزارت علوم منعکس می‌شود تا آن‌ها نیز مراحل بعدی را در وزارتخانه از قبیل بررسی فضا و امکانات دانشگاه مورد بررسی قرار دهند.

با توجه به اینکه اساس قانونی مجوز تاسیس دانشگاه‌هایی که قصد فعالیت در تهران یا البرز دارند ملزم به تایید شورای انقلاب فرهنگی است و ظاهرا دانشگاه ایرانیان مجوز خود را در شرایطی دریافت کرده که اعضا پیشنهاد دادند مجوز بعدی را نیز بگیرد، حالا اگر این دانشگاه مجوز را نیز گرفته باشد، تاکنون هیچ مراجعه‌ای  برای انجام مراحل دریافت مجوزی از وزارت علوم نداشته است.

با توجه به این ابهامات در مورد تاسیس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان توسط محمود احمدی‌نژاد، تمامی چشم‌ها به اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی دوخته شده تا شايد 26 شهريور پرده از تمامي ابهامات در مورد دانشگاه بين‌المللي ايرانيان برداشته شود./باشگاه خبرنگاران

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------