پذیرش دکتری سلیقه‌ای می‌شود؟



اخبار,اخباردانشگاه, آزمون دکتری

سال ۸۹ تلاشی برای عادلانه کردن پذیرش دانشجویان دکتری صورت گرفت اما پس از آن بارها شیوه پذیرش تغییر کرد و هم اکنون نیز خبرهای جدیدی از اعمال تغییرات دیگر در نحوه پذیرش به گوش می‌رسد.

به گزارش صدا و سیما؛ برنامه پیک بامدادی رادیو ایران امروز به بررسی موضوع نحوه پذیرش دانشجویان دکتری پرداخت.

خبرهای جدیدی از اعمال تغییرات در نحوه پذیرش دانشجویان دکتری به گوش می‌رسد؛ به گفته آقای شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم قرار است پذیرش دانشجویان دکتری پس از برگزاری آزمون جی آر ای به دانشگاه ها واگذار شود.

تلاش های چند روزه برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص از مسوولان وزارت علوم بی نتیجه ماند و به همین منظور با رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف درباره آزمون جی آر ای پرسیدم.

آقای روستا آزاد گفت: این آزمون با تفاوت هایی همان آزمون دکتری است و حاصل آن یک کارنامه و نمره است، دانشگاه ها معمولا مصاحبه خودشان را  اصل می گذارند و با نمره ای که می دهند به گونه ای عمل می کنند که تقریبا تاثیر آزمون کتبی که سازمان سنجش برگزار می کند عملا حذف می شود.

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به این موضوع آزمون سازمان سنجش صرفا یک غربال گری اولیه می شود؛ موضوع جی آر ای نیز همین است، امتحانی را سازمان سنجش می گیرد، نتیجه سنجش نمره ایی است که هر کسی می تواند با این نمره مراجعه کند به دانشگاه و این دانشگاه است که تصمیم می گیرد با توجه به نمره جی آر ای و نتیجه مصاحبه چه دانشجوئی را بگیرد و چه دانشجوئی را نگیرد.

شرایط گذشته باز هم می‌تواند عدالت آموزشی را زیر سوال ببرد
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز بر ضرورت هم اندیشی و تعامل بیشتر برای اعمال هر گونه تغییر در  پذیرش دانشجویان تاکید دارد.

آقای جعفری گفت: فراز و نشیب های مختلفی در موضوع پذیرش دانشجو دکتری در کشور داشتیم؛ در گذشته نیز دانشگاه ها خودشان این کار را انجام می دادند و تنوع سلایقی که می توانست عاملی برای عدم اطمینان دانشجوها نسبت به نتایج باشد‌ باعث شد که آزمون متمرکز برگزار شود.

وی ادامه داد: بازگشت به شرایط گذشته باز هم می تواند عدالت آموزشی را زیر سوال ببرد.

جعفری تاکید کرد: مجلس نیز طرحی را برای سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دستور کار دارد که خوب بود کمی دوستان تامل می کردند و با همکاری بیشتر یک صدا و همدلی و همزبانی را در عرصه آموزش تجربه می کردیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وزارت علوم مستقلا می تواند در این خصوص تصمیم گیری کند یا باید مصوبه مجلس را داشته باشد گفت: چون ما شورائی برای تعیین سبک و سیاق پذیرش داریم ممکن است بگویند در آن شورا تصمیم می گیریم و ماهیت اجرایی دارد و ماهیت تقنینی ندارد، اما ما فکر می کنیم با توجه به دغدغه هایی که وجود دارد ما به بحث ماهیت تقنینی قضیه هم توجه می‌کنیم.

اشکال واگذاری پذیرش دانشجویان دکتری به دانشگاه ها اعمال سلیقه‌ای شخصی است
مهمترین اشکال واگذاری پذیرش دانشجویان دکتری به دانشگاه ها اعمال سلیقه ای شخصی است که در طرح جدید وزارت علوم همچنان باقی می ماند.

آقای روستا آزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف در این باره گفت: اگر دانشگاه صرفا برخورد علمی کند مشکلی ایجاد نمی کند و اگر دانشگاه و مجموعه اساتید خواستند برخورد غیر علمی کنند، مثلا ظاهر دانشجو برای آن ها مهم باشد؛ این فاجعه است.

ایجاد ساز و کاری ثابت از الزامات اولیه برای برگزاری آزمونی در این سطح است؛ طراحی و تصویب چارتی ثابت برای آزمون دکتری نه تنها دانشجویان متقاضی را از سردرگمی نجات می دهد بلکه فرصتی برای برنامه ریزی دقیق مسئولان و ارتقای سطح کیفی این آزمون است.


 اخبار  دانشگاه  - صدا و سیما

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------