کنکوری‌ها بخوانند



اخبار,اخباردانشگاه , آزمون کنکور 94

این یک باور غلط است که ما فکر می کنیم با مطالعه زیاد ذهنمان خسته می شود؛ مهم این است که با استراحت کافی تمامی سیستم بدن را برای کار سخت آماده کنیم.

دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با ارایه توصیه هایی به داوطلبان کنکور سراسری سال 94 خطاب به آنها گفت: با آرامش کامل در روزهای باقی مانده درس خوانده و خود را با دیگران مقایسه نکنید.
 
به گزارش ایرنا، رضوان حکیم زاده با بیان اینکه داوطلبان کنکور دروس و مواد امتحانی خود را بررسی و روی متوسط ها تمرکز کنند، گفت: در این زمان باقیمانده دانش آموزان برآورد مناسبی از وضعیت خود در هر یک از درس ها دارند؛ تمرکز خود را روی درس هایی بگذارند که وضعیت متوسطی داشته و با تلاش بیشتر وضعیت خوبی خواهند رسید.

کنکور سراسری سال 94 ، از21 تا 23 خرداد ماه در سراسر کشور برگزار می شود.

وی با اشاره به ارزش روزهای باقیمانده تا کنکور، افزود: هیچ ثانیه ای را نباید دست کم گرفت، دانش آموزان مدت زیادی است که برای یک مسابقه بزرگ آماده می شوند و ارزش ثانیه ها زمانی مشخص می شود که یک کشتی گیر در چند ثانیه با تلاش و کوشش یک مدال طلا می گیرد و ملتی را به وجد می آورد.

دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گفت: یادگیری یک راه حل برای مسئله ای در ریاضی، به خاطر سپردن یک فرمول شیمی، یادگیری معنای چند لغت در زبان انگلیسی و تثبیت برخی قواعد عربی همه می توانند در زمانی کمتر از نیم ساعت اتفاق بیفتند و به اندازه کمتر از دو دقیقه در آزمون دانش آموزان بتوانند تست های مرتبط را پاسخ گفته و رتبه خودشان را بهبود بخشند.

وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان باید در مقابل، این عبارت ذهن من خسته شده است؛ خود را واکسینه کنند، افزود: مغز انسان تنها سیستمی است که هرچه از آن کار بکشید جوان تر و کارآراتر می شود و هر چه کمتر از آن کار بکشید فرسوده تر می شود.

حکیم زاده گفت: این یک باور غلط است که ما فکر می کنیم با مطالعه زیاد ذهنمان خسته می شود؛ مهم این است که با استراحت کافی تمامی سیستم بدن را برای کار سخت آماده کنیم. این زمان استراحت به اندازه 6 الی 7 ساعت در شبانه روز کاملاً کافی است بنابراین ارزش این وقت های باقیمانده را دست کم نگیرید و با روش مناسب به مطالعه خود ادامه دهید.

وی خطاب به کنکوری ها گفت: یادتان باشد هیچ دانش آموزی در کنکور در همه مواد امتحانی درصد یکسانی ندارد و برای موفقیت هم لازم نیست که همه درس ها را به یک اندازه جواب دهید؛ در وقت باقیمانده خود را درگیر درس هایی که در آن ها وضعیت مناسبی ندارید، نکنید و این وقت را به درس های متوسط اختصاص دهید.

حکیم زاده با تاکید بر پرهیز از گفت و گوهای وقت گیر، افزود: دانش آموزان از گفت و گوهای روزمره با دوستانتان راجع به این که آن ها چقدر خوانده اند و شما چقدر خوانده اید بپرهیزند؛ این امر ذهن آنان را درگیر می کند و هیچ فایده ای ندارد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: همه اشخاص تفاوت های فردی در یادگیری و آمادگی برای دروس مختلف دارند؛ ممکن است شما در برخی موارد آزمون و دوستانتان در برخی دیگر از موارد آزمون آمادگی بیشتری داشته باشند؛ اما نکته مهم این است هرکدام از شما به تنهایی روی یک صندلی کنکور می نشینید و آزمون می دهید.

حکیم زاده افزود: خودتان را فقط با خودتان مقایسه کنید؛ تبادل نظر در این موضوعات به جز تلف کردن وقت هیچ نفعی برای شما ندارد.

وی با اشاره به مرور نکات مهم و تست زنی، گفت: در این زمان باقیمانده قسمتی از وقت خود را به مرور نکاتی که در طول زمان مطالعه یادداشت کرده اید اختصاص دهید و قسمت دیگر را به تست زدن؛ مطالب اصلی در ذهن شما طبقه بندی شده اند این امر کمک می کند آنها را از حافظه بلند مدت به حافظه کوتاه مدت فراخوانی کنید.

دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران یادآور شد: لزومی ندارد کنکورها همچنان با متن کتاب های درسی و جزوه ها خودشان را درگیر کنند.

حکیم زاده با اشاره به تنظیم ساعت های مطالعه به شکل متناوب به دانش آموزان گفت: هر چقدر هم که زمان زیادی نداشته باشید حتماً باید ساعت های مطالعه شما متناوب باشد.

وی افزود: اگر بخواهید برای جبران وقت های گذشته ، بدون استراحت ساعت های طولانی مطالعه کنید و تست بزنید، کارآیی شما کاهش خواهد یافت؛ سعی کنید پس از هر 90 دقیقه (یک ساعت و نیم) مطالعه حتماً 10 استراحت نمایید.

حکیم زاده با تاکید بر اجتناب از درگیری ذهنی در رشته ها و ظرفیت ها اظهار کرد: از هرگونه صحبت در خصوص رشته های مختلف، ظرفیت ها و غیره اجتناب کنید؛ در نظر داشته باشید هر چند هم اطلاعات شما در این خصوص زیادتر شود هیچ تاثیری بر نحوه آزمون شما و کسب رتبه ندارد. این صحبت ها مربوط به بعد از امتحان و زمان انتخاب رشته است؛ در حال حاضر صرف وقت برای پرداختن به آن هیچ فایده ای برای آمادگی بیشتر ندارد.

وی با تاکید بر دوری کردن از تداوم موقعیت های تنش زا به کنکوری ها گفت : از درگیر شدن در موقعیت های تنش زا به شدت اجتناب کنید؛ به طور طبیعی بسیاری از خانواده ها به دلیل ناآگاهی و هم چنین نگرانی هایشان ممکن است راجع به مدت زمان و نحوه مطالعه شما سخنانی را بگویند که برای شما تحملش سخت است، اما این تنها پدر و مادر شما نیستند که چنین جملاتی را مرتب به کار می برند؛ آن ها تصور می کنند با این کار دارند به شما کمک می کنند در حالی که بیشتر نگرانی های خودشان را تخلیه می کنند.

حکیم زاده افزود: اصلاح این وضع نیاز به برنامه های دراز مدت آموزش خانواده دارد اما در کوتاه مدت بهترین راه گفتن یک جمله حق با شماست، من باید بیشتر تلاش کنم و پایان تنش لفظی است؛ این امر کمک می کند نظم ذهنی شما حفظ شود تا از نتایج مطالعه خود به یاری خدا در آزمون استفاده نمایید.

وی با تاکید بر پرهیز از خیال پردازی در مورد نتایج، گفت: در مورد این که ممکن است چه نتیجه ای بگیرید و یا در آینده کسب نتیجه های مختلف چه پیامدهای دارد دوری کنید.

دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گفت: پس از آزمون تا زمان اعلام نتایج زمان زیادی برای این امور دارید اما توجه داشته باشید که مهم تلاش شماست و خانواده شما هم باید برای تلاش شما ارزش قائل باشند.

وی افزود: مهمترین شخصی که نتایج کنکور برایش اهمیت دارد خود شما هستید؛ بقیه افراد هر چند هم در حال حاضر علاقه نشان دهند اما در واقع به دنبال زندگی خودشان هستند لذا با تصور واکنش های احتمالی آنان به نتایج کنکور شما خودتان را خسته نکنید و از این وقت برای تکمیل تلاش هایتان بهره بگیرید

حکیم زاده با تاکید بر توکل بر خداوند یادآور شد: در همه حال با توکل بر خداوند کسب آرامش کنید و از این سرمایه عظیم معنوی یعنی توجه خداوند به بندگان در هیچ حال غافل نشوید.


 اخبار  دانشگاه  - ایرنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------