روایت‌جدید ازسفر هیات‌‌آمریکایی به ایران



اخبار,اخباردانشگاه ,سفر هیات‌‌آمریکایی به ایران

یک هیات آمریکایی دیگر بعد از بازگشت از ایران از سفر خود به تهران خبر داد. چند روز پیش هیاتی آمریکایی در سفری به ایران از سوی روسای 13دانشگاه و مسئولان وزارت علوم مورد استقبال قرار گرفت. این هیات با ویزایی سیاحتی به ایران آمده بود اما در یکی از رستوران‌های تهران دیدارهایی غیررسمی داشت که یکی از کارمندان این رستوران اعلام کرد آنها 24 نفر نبودند بلکه حدودا 70 ،80 نفر بودند!

 تکذیب دیدار با مسئولان دانشگاهی
 در پی انتشار خبر دو ماه پیش نیویورک‌تایمز مبنی بر استقبال گرم و دیدار‌های غیررسمی هیاتی آمریکایی با مسئولان دانشگاهی ایران، روابط عمومی وزارت علوم دیدار‌های غیررسمی معاون وزیر با این هیات دانشگاهی را تکذیب کرد. تابناک نوشت؛ روابط عمومی وزارت علوم اعلام کرد: آقای جهانگرد هیچ دیدار رسمی با هیات آمریکایی نداشت و یک سوال و جوابی بین آقای جهانگرد و هیات آمریکایی شده اما این مسئله را رسانه‌ها بزرگ کرده‌اند.

 

هنوز رد گروه قبلی هیات آمریکایی گم نشده بود که گروه آمریکایی دیگری بی‌سروصدا سروکله‌شان در کشور پیدا شد. هیات آمریکایی قبلی با ویزای توریستی و این بار هیات دیگری با ویزای دانشگاهی وارد ایران شدند. روابط عمومی وزارت علوم گفته سفر هیات آکادمیک بود و یک مساله عادی است. نمی‌دانیم چرا این بار اینقدر حساس شده؛ اصلا چیز خاصی نیست مثل تیم والیبال که به ایران سفر می‌کند. عضویت در شورای روابط خارجه آمریکا، یکی از سمت‌های آلن گودمن سرپرست این هیات آمریکایی بوده است.

 

گودمن در این سفر نه به عنوان شورای روابط خارجی بلکه به عنوان رئیس موسسه آموزشی بین المللی با مسئولان وزارت علوم و 13 دانشگاه کشور دیدار کرده است. وی هدف از سفر خود به ایران را ارزیابی ارتباطات و توسعه دانشگاهی میان ایران و آمریکا و همچنین ایجاد و توسعه روابط بین این دو کشور دانست و ابراز امیدواری کرد نتیجه مبادلات دانشگاهی و روابط ایران و آمریکا وارد فصل جدیدی شود. وی افزود: ما فکر می‌کنیم که مبادلات دانشگاهی بخشی از عادی‌سازی روابط بین ایران و آمریکاست همان چیزی که درباره کشورهای دیگر بوده است.
 دیپلماسی آموزشی در دستور کار؟
 گویا این همان دیپلماسی آموزشی است که به گفته گودمن درباره آغاز روابط آمریکا با چین و ویتنام پاسخگو بوده است. گودمن در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تماس تلفنی با پیک بامدادی می‌گوید: چین و ویتنام در پیشانی و جبهه گشایش روابط هستند. قبلا روی پرونده کوبا و میانمار کار می‌کردیم ولی حالا نوبت ایران است. اما نظر وزارت علوم چیز دیگری است و کاملا ورود این هیات ایرانی را عادی می‌داند. آلن گودمن یک هفته بعد از سفرش به ایران در گفت‌وگوی تلفنی با یکی از خبرگزاری‌های ایران گفت: ما به گرمی از سوی دانشگاه‌ها و دولت مورد استقبال قرار گرفتیم. ارزیابی ما این است که دولت ایران و آمریکا می‌توانند رابطه گرمی داشته باشند بخصوص در زمینه آموزشی.
 
اخبار دانشگاه - آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------