قبول شدگان دکتری پیام نور معترض به افزایش بی رویه شهریه/ مسئولان دانشگاه انکار می‌کنند



قبول شدگان دکتری پیام نور معترض به افزایش بی رویه شهریه

قبول شدگان دکتری پیام نور معترض به افزایش بی رویه شهریه/ مسئولان دانشگاه انکار می‌کنند

در حالی که دانشجویان ورودی جدید دانشگاه پیام نور در دوره دکتری از افزایش ناگهانی و 100 درصدی شهریه خبر می دهند و از عدم اطلاع رسانی به موقع و مناسب دانشگاه در این باره گله دارند، مسئولان دانشگاه پیام نور این موضوع را کتمان و عنوان می کنند شهریه ها تنها 15 درصد افزایش یافته اند.

 ثبت نام دانشجویان جدید الورود مقطع دکتری دانشگاه پیام نور از هفته آینده در سامانه گلستان این دانشگاه آغاز می شود، این در حالیست که عده ای از دانشجویان ورودی سال تحصیلی جدید از افزایش 100 درصدی رقم شهریه خبر می دهند.

یادآور می شود، هیأت امنای دانشگاه پیام نور که عموماً ریاست آن را وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر عهده دارد برای سال تحصیلی جدید این دانشگاه افزایش 15 درصدی شهریه را برای تمام دوره ها تصویب کرد اما این افزایش برای دانشجویان دکتری به 15 درصد اکتفا نکرد و بر اساس پیگیریهای خبرنگار مهر و اعلام ورودیهای جدید، افزایش شهریه دکتری برای امسال به عددی نزدیک به 100 درصد رسیده است.

خاطرنشان می شود، از آذرماه سال گذشته کامران دانشجو - وزیر پیشین علوم، با صدور حکمی اعلام کرد که رئیس دانشگاه پیام نور قائم مقام وی در هیأت امنا می شود از این رو به نظر می رسد که وزرات علوم از تصمیم دانشگاه درباره افزایش شهریه بی اطلاع باشد.


 دانشگاه پیام نور هنوز رقم شهریه سال تحصیلی جدید را برای دانشجویان جدیدالورود دکتری اعلام نکرده است اما برخی از مراکز این دانشگاه اعلام کردند که رقم شهریه ثابت از یک میلیون و 200 هزار تومان سال 91 به 2 میلیون و 200 هزار تومان در سال جاری رسیده و به عبارتی دو برابر شده است.

یکی از این مراکز اعلام کرد که بر مبنای 2 میلیون و 200 هزار تومان، هر ساله 15 درصد به این عدد افزوده خواهد شد.

اکثر پذیرفته شدگان گله می کنند که اگر جدول شهریه امسال زودتر مشخص می شد شاید بسیاری از دانشجویان پیام نور را انتخاب نمی کردند، آنان از سوی دیگر نگران انصراف خود از تحصیل هستند به این دلیل که انصرافیهای دکتری حق شرکت در کنکور سال بعد این مقطع را ندارند.

پیگیریهای مهر نشان می دهد که شهریه ثابت دانشجویان دکتری در رشته های علوم انسانی، ریاضی و آمار همچنین مهندسی صنایع و سایر رشته ها از یک میلیون و 200 هزار تومان تجاوز کرده که جزئیات ارقام سال گذشته در سامانه pnu.phd.ac.ir قابل مشاهده است.

همچنین شهریه متغیر به ازای هر واحد درسی 250 هزار تومان برای سال گذشته بود که این رقم برای سال جاری به 400 هزار تومان افزایش یافته است.

در کل، با حساب افزایش 15 درصدی که هر سال قرار است به رقم شهریه ثابت افزوده شود دانشجویان دکتری باید تا پایان تحصیل رقمی بیش از 40 میلیون تومان برای یک دوره دکتری پرداخت کنند. که این رقم معادل تحصیل در دکتری پردیسهای خودگردان یا همان پولی دانشگاههای دولتی است.

به گفته دانشجویان معترض به شهریه های دانشگاه پیام نور، افزایش بی رویه شهریه دانشجویان دکتری برای سال تحصیلی جدید در حالی اعمال شده که دانشگاه پیام نور، هیچ اقدامی در توسعه امکانات و تجهیزات دانشجویان دکتری نکرده است.

یکی از این دانشجویان که امسال با مشکل شهریه مواجه شده، اعلام کرد که ساختمانی کوچک در گوشه ای از تهران برای تحصیل دانشجویان جدیدالورود در نظر گرفته شده که حتی برای یک مهدکودک هم مناسب نیست.

دانشگاه پیام نور اما این اعتراضات را بی جواب گذاشته و اعلام کرده شهریه تمام مقاطع حتی برای ورودیهای جدید هم تنها 15 درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر یکی از مسئولان این دانشگاه که نخواست نامش اعلام شود به مهر اعلام کرد که هیأت امنای دانشگاه پیام نور، تصمیم دیگری برای ورودیهای امسال دکتری گرفته و شهریه را از 15 درصد بیشتر، افزایش داده است و علت این امر را هم یکسان نبودن دخل و خرج دانشگاه عنوان کرده است.

تماس خبرنگار مهر با حسن زیاری - رئیس دانشگاه پیام نور بی نتیجه ماند و وی پاسخ این سوال را به معاون اداری مالی واگذار کرد، تماسهای مهر با معاون اداری مالی پیام نور طی چند روز گذشته نیز بی پاسخ مانده است./مهر

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------