نامه تند معاون هماهنگی دانشگاه ایرانیان خطاب به وزیر علوم



اخبار,اخباردانشگاه,نامه معاون هماهنگی دانشگاه ایرانیان به وزیر علوم

 
اخباردانشگاه - نامه دانشگاه ایرانیان به وزیر علوم: نمی‌توانید صاحبان مجوز را از حق قانونی خود محروم کنید

وی ضمن مطرح کردن این ادعا که مسئولان وزارت علوم گفته‌اند پرونده دانشگاه ایرانیان و اسناد مربوط به آن مفقود شده است، اعلام کرده است که مدارک دانشگاه ایرانیان بر روی وبگاه این دانشگاه اطلاع رسانی شده و مکررا از جمله به پیوست این نامه برای وزارت علوم ارسال شده تا فقدان مدارک موجب تضییع حقوق قانونی دانشگاه ایرانیان نشود.

معاون هماهنگی دانشگاه ایرانیان طی نامه‌ای خطاب به وزیر علوم تأکید کرد که نمی‌توان مجوز صادر شده این دانشگاه را خود به خود لغو شده دانست و صاحبان مجوز را از حق مسلم و قانونی محروم کرد.

به گزارش فارس، موسوی معاون هماهنگی دانشگاه ایرانیان در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم ضمن طرح این موضوع که ای کاش قبل از اظهارات اخیرتان در رسانه‌ها در رابطه با دانشگاه ایرانیان، از معاونت آموزشی و زیرمجموعه‌های آن از جمله دفتر آموزش‌های آزاد و دفتر گسترش آموزش عالی که برخی از آنان خود صاحب موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی هستند، می‌خواستید تا به جنابعالی گزارش دهند در پایان دولت هشتم، مجوز چه تعداد موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی جدید و به چه کسانی داده شده و در طول دولت‌های نهم و دهم با آنها چگونه برخورد شده است؟

گفته شده است دانشگاه تنها یک هیات موسس دارد که اسامی آنان در اساسنامه ذکر شده و تاکنون هیچ مکاتبه یا اعلام رسمی مبنی بر استعفای اعضای هیات موسس دانشگاه و پیرو آن لغو مجوز اعطا شده به این دانشگاه از سوی آن وزارتخانه واصل نشده است.

همچنین در موافقت اصولی صادر شده نیز هیچ اشاره‌ای به مدت زمان اعتبار مجوز نشده و بعدها هم هیچ اخطاری مبنی بر خارج بودن شرایط تاسیس این دانشگاه از ضوابط مربوطه انجام نپذیرفته است.

تنها وزیر وقت علوم در هنگام امضای اساسنامه از حضور در هیات موسس انصراف داده است.

براساس این گزارش، موسوی در این نامه ضمن گلایه از جایگزینی مصاحبه به جای مکاتبه توسط مدیران وزارت علوم، از بی پاسخ ماندن تمام درخواست‌ها و مکاتبات دانشگاه ایرانیان با وزارت علوم و طرح موارد خلاف واقع علیه این دانشگاه  توسط برخی مدیران وزارت علوم گفت و تصریح کرده است که نمی‌توان مجوز صادر شده را خود بخود لغو شده دانست و صاحبان مجوز دانشگاه ایرانیان را از حق مسلم و قانونی و سرمایه گذاری انجام شده برای راه اندازی دانشگاه محروم کرد.

معاون هماهنگی دانشگاه ایرانیان همچنین ضمن استقبال از شفافیت در انجام امور مربوط به موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در وزارت علوم، این پرسش را مطرح کرده است که چرا در مورد سایر موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی رویه به گونه دیگری است و چرا اسامی اعضای هیات موسس، هیات امنا، رئیس قانونی، اساسنامه و مدارک ثبت رسمی آنها در منظر افکار عمومی قرار نمی‌گیرد؟

وی ضمن مطرح کردن این ادعا که مسئولان وزارت علوم گفته‌اند پرونده دانشگاه ایرانیان و اسناد مربوط به آن مفقود شده است، اعلام کرده است که مدارک دانشگاه ایرانیان بر روی وبگاه این دانشگاه اطلاع رسانی شده و مکررا از جمله به پیوست این نامه برای وزارت علوم ارسال شده تا فقدان مدارک موجب تضییع حقوق قانونی دانشگاه ایرانیان نشود.

در انتهای این نامه ضمن اشاره به انتصاب نمایندگان وزرای علوم و بهداشت در هیات امنای دانشگاه ایرانیان، آمادگی دانشگاه ایرانیان برای همکاری با وزارت علوم در چهارچوب قوانین اعلام و از وزیر علوم خواسته شده است که مطالب مورد نظر خود را به صورت مستقیم و رسمی به دانشگاه اعلام و به درخواست دانشگاه برای دسترسی به سامانه جذب هیات علمی و ثبت درخواست رشته پاسخ داده شود.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:
"جناب آقای دکتر فرجی‌دانا

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

با سلام و احترام

عطف به مصاحبه اخیر جنابعالی در تاریخ 29/9/1392 با خبرگزاری ایسنا، تحت عنوان آخرین وضعیت دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان و طرح برخی موضوعات خلاف واقع و غیر حرفه‌ای در آن، توجه جنابعالی را به نکات زیر جلب می‌نماید:

1) فحوای اظهارات جنابعالی در مصاحبه مذکور در رابطه با روند اخذ مجوزها و تاسیس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان، کاملا موید آن است که زیر مجموعه‌های اداری و بخش‌های مربوطه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اطلاعات و احیانا تحلیل‌ها و تفسیرهای غلطی را از قوانین و مدارک و مستندات غیر قابل انکار موجود در رابطه با این دانشگاه ارائه داده و ذهن جنابعالی را در این رابطه به اشتباه انداخته‌اند که مایه تاسف بسیار است.

ای کاش قبل از اظهارات اخیرتان، از معاونت آموزشی و زیرمجموعه‌های آن از جمله دفتر آموزش‌های آزاد و دفتر گسترش آموزش عالی که برخی از آنان خود صاحب موسسات آموزش عالی غیر‌انتفاعی هستند، می‌خواستید تا به جنابعالی گزارش دهند که تاکنون چند درصد از موسسات غیرانتفاعی موجود در بدو تاسیس خود، فرآیند و مراحل قانونی را که دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان طی نموده و مستندات آن را ارائه داده انجام داده‌اند؟

ای کاش سوال می‌فرمودید که چند درصد از موسسات مذکور در هنگام راه‌اندازی و متعاقب آن پذیرش دانشجو یا دریافت مجوز رشته از آن وزارت محترم، حداقل‌های قانونی را که جنابعالی انتظار آن را داشته و دارید، دارا بوده‌اند؟!

ای کاش از همکارانتان می‌خواستید تا به جنابعالی گزارش نمایند که در دو ماه پایان دولت هشتم، مجوز تاسیس چه تعداد موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی جدید به چه کسانی داده شده و در طول دولت‌های نهم و دهم با آنها چگونه برخورد شده است؟ چند درصد از آنها هیأت امناء داشته، چند درصد دارای موافقت قطعی بوده، چند درصد دارای مصوبه تاسیس از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی بوده، و چند درصد دارای ثبت رسمی در اداره ثبت شرکت‌ها بوده‌اند؟

شایسته بود تا حداقل مراجعه‌ای به متن آخرین مصاحبه مدیرکل قبلی دفتر آموزش‌های آزاد و یا برخی دیگر از مسئولین سابق وزارت علوم، که در آن به بیان آخرین وضعیت این موسسات پرداخته‌اند، می‌داشتید تا در جریان این اطلاعات قرار می‌گرفتید و آنگاه به قضاوت در خصوص وضعیت دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان در مقایسه با آنان و میزان قانونی بودن آن می‌پرداختید.

2) در فرمایشات اخیر خود اشاره به موضوع صدور مجوز برای دانشگاهی در سال 89 می‌فرمایید که برخی از اعضای هیأت موسس آن استعفا داده و خود به خود مسیر حرکتش به سمت موافقت قطعی متوقف شده است.

 

اگر منظور جنابعالی از آن مجوز و دانشگاه، مجوز موافقت اصولی مربوط به دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان بوده است (که به پیوست مجددا ارسال می‌گردد)، به اطلاع می‌رساند، تاکنون هیچ مکاتبه یا اعلام رسمی مبنی بر استعفای اعضای هیأت موسس و پیرو آن لغو مجوز اعطا شده به این دانشگاه، به فرد یا افرادی که مجوز و موافقت اصولی به آنان اعلام شده، از سوی آن وزارتخانه محترم واصل نگردیده است.

همچنین در موافقت اصولی اعلام شده نیز هیچگونه اشاره‌ای به مدت زمان اعتبار مجوز نشده و بعدها هم هیچگونه اخطاری مبنی بر خارج بودن شرایط تاسیس این دانشگاه، از ضوابط مربوطه انجام نپذیرفته است.

قطعا تجربه و احاطه جنابعالی به حوزه وزارت علوم و تشریفات اداری در صدور مجوزها و یا لغو آنها آن قدر هست که تصدیق بفرمایید بدون اعلام و ابلاغ رسمی و کتبی و البته قانونی به صاحب یا صاحبان مجوز و یا اخطار به آنها برای تکمیل مدارک یا نقص در ارکان یک موسسه آموزش عالی، نمی‌توان مجوز صادر شده برای آنها را خود به خود لغو شده دانست و آنان را از حق مسلم و قانونی‌شان و سرمایه‌گذاری انجام شده برای راه اندازی دانشگاه محروم نمود.

3) به اطلاع جنابعالی می‌رساند که علیرغم مکاتبات متعدد این دانشگاه خطاب به آن وزارتخانه محترم در رابطه با درخواست شناسه کاربری جهت ثبت درخواست رشته، اعلام اعضای هیأت علمی، اعلام مکان برای برگزاری کلاس‌ها، اعلام آدرس، شماره تماس،

 

معرفی رابط اداری و سایر موارد خرد و کلان و انجام پیگیری‌های مکرر جهت اخذ جواب یا نتیجه آنها، متاسفانه همکاران جنابعالی در معاونت آموزشی ان وزارت تا این لحظه به هیچیک از مکاتبات انجام شده پاسخ نداده‌اند. علاوه بر این درخواست ملاقات حضوری نماینده این دانشگاه از معاون آموزشی و مدیران کل این معاونت، برای ادای توضیحات و ارائه دلایل و مستندات در خصوص دانشگاه، تا این لحظه بی‌پاسخ مانده است.

همزمان مرتبا شاهد مصاحبه‌های مکرر مسئولین معاونت آموزشی آن وزارت با رسانه‌ها و طرح ادعاهای خلاف واقع و گوناگونی از سوی آنان، در رابطه با دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان بوده‌ایم که ظاهرا تبدیل به یک رویه اداری شده است.

اگر چه شفافیت در انجام امور مربوط به موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و مجوزهای صادر شده برای آنان سیاستی بسیار پسندیده و مبارک و مورد استقبال این دانشگاه است، اما جای پرسش است که چرا در این میان این شفافیت آنهم با اظهارات خلاف واقع و به طور غیر قانونی فقط مشمول دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان شده و در مورد صدها موسسه غیرانتفاعی دیگر رویه به گونه دیگری است؟

 

چرا اعضای هیأت امناء، هیأت موسس، اساسنامه، رئیس قانونی دانشگاه یا موسسه، مدرک ثبت رسمی در اداره ثبت شرکت‌ها و یا مدارک مربوط به مجوز‌های اصولی و قطعی دیگر موسسات به صورت شفاف در منظر افکار عمومی قرار نمی گیرد؟ از پرسش‌های فوق که بگذریم، پرسش اصلی آن است که آیا قرار است وزارت علوم در دوره جدید بجای رعایت اصول و تشریفات قانونی در مکاتبات اداری، جواب مکاتبات دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را در خبرگزاری‌ها اعلام نماید؟

آیا پاسخ دادن به نامه‌ها و مکاتبات اداری این دانشگاه آن قدر سخت و طاقت فرسا شده که لازم است برای هر کدام مصاحبه مفصلی با رسانه‌ها داشت؟

قطعا تصدیق می‌فرمایید که چنین رفتاری دون شان حرفه‌ای یک وزارتخانه رسمی بوده و ادامه آن می‌تواند ضربات جبران ناپذیری به اعتبار و وجاهت آن وزارتخانه مهم وارد نماید.

از جنابعالی انتظار می‌رود تا به عنوان مجری قانون و مدافع حق و حقوق کلیه موسسات غیرانتفاعی فعال در حوزه آموزش عالی از ادامه روند مذکور جلوگیری فرموده و از مسئولین مربوطه بخواهید تا به شکل حرفه‌ای عمل نموده و در صورتی که برای آنان نقاط ابهامی در خصوص این دانشگاه وجود دارد، قبل از هرگونه نتیجه‌گیری و قضاوت عجولانه و طرح آن در رسانه‌ها، موضوع را صادقانه و مبتنی بر اصول قانونی و حرفه‌ای و اداری، با مسئولین دانشگاه در میان بگذارند و پاسخ لازم را دریافت کنند. ادامه روند کنونی قطعا بر شائبه سیاسی بودن قضاوت‌ها و برخوردهای مسئولین آن وزارتخانه خواهد افزود.

4) این دانشگاه یک هیأت موسس بیشتر نداشته است که اسامی آنان در متن اساسنامه مصوب درج شده و فقط وزیر علوم سابق ذیل امضا انصراف خود را اعلام داشته‌اند ولیکن در عین حال تمام صفحات اساسنامه را به همراه وزیر بهداشت امضا نموده و رسما ابلاغ کرده‌اند.

 

البته هیأت امناء طبق اساسنامه می‌تواند تغییر کند و تغییرات به اطلاع وزارت خواهد رسید. هم اکنون هر دو وزیر قبلی نماینده خود در هیأت امناء را به صورت رسمی معرفی کرده‌اند.

خدشه در اصالت و قانونی بودن این دانشگاه و طرح استنباطات و تفسیرهای شخصی از طریق رسانه‌ها مصداق تشویش اذهان عمومی است.

5) در جریان مراجعه‌های مکرر انجام شده به آن وزارتخانه محترم، همچنین در اظهارات برخی از مسئولین مربوطه در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام شده که یا پرونده مربوط به دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان مفقود شده یا بخش‌هایی از مدارک آن موجود نیست! اگر چه طرح این نوع مطالب در رسانه‌ها موجب تعجب بسیار و کاهش اعتماد گردیده و نشانه وجود ایراد جدی در نحوه تعامل با موسسات غیر انتفاعی آموزش عالی در آن وزارتخانه است،

 

که به نظر باید مورد توجه جدی جنابعالی قرار گرفته و در رابطه با آن چاره‌اندیشی گردد، اما به استحضار می‌رساند که این دانشگاه از مدتی قبل مدارک و مجوزهای خود را که عمدتا توسط آن وازرتخانه صادر شده بر روی  وبگاه الکترونیکی خود در شبکه اینترنت، و در دسترس عموم، از جمله مسئولین محترم آن وزارتخانه قرار داده است.

علاوه بر آن به پیوست این نامه و برای چندمین بار نیز، آن را بصورت رسمی برای آن وزارت محترم ارسال می‌نماید، تا فقدان مدارک موجب تضییع حقوق قانونی این دانشگاه و تاخیر در صدور مدارک لازم جهت رسیدگی هرچه سریعتر به درخواست‌های مکرر مجوز راه‌اندازی رشته و پذیرش دانشجو گردد. موارد پیوست به قرار زیر است:

الف) موافقت اصولی با ایجاد دانشگاه (پیوست شماره 1)

ب) موافقت اصولی با راه اندازی رشته‌های تحصیلی در کلیه مقاطع (پیوست شماره 2)

ج) مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی (پیوست شماره 3)

د) نامه معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر ابلاغ اساسنامه دانشگاه با امضای دو وزیر (پیوست شماره 4)

ه) آگهی روزنامه رسمی مبنی بر تاسیس دانشگاه و سند ثبت دانشگاه (پیوست‌های 5 و 6)

و) اساسنامه امضا شده دانشگاه توسط وزرا علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورای گسترش آموزش عالی) و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (پیوست 7)

دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان بر مبنای التزام خود به قانون و رویه‌های قانونی مانند همیشه آماده هرگونه همکاری است. لطفا دستور فرمایید تا یک نسخه از هرگونه مکاتبه‌ای که از سوی آن وزارتخانه محترم، با هر موضوعی خطاب به این دانشگاه یا اعضای آن صورت می‌پذیرد در اختیار نماینده و رابط این دانشگاه و یا نماینده محترم آقای وزیر در هیأت امناء قرار گیرد.

در پایان خواهشمند است براساس مسئولیت قانونی وزارتخانه دستور فرمایید نسبت به همکاری با این دانشگاه اقدام لازم معمول و نتیجه را اعلام نمایند."
اخبار دانشگاه - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------