دفاع مجدد فرجی‌دانا از بازگشت ستاره‌دارها



 اخبار,اخباردانشگاه,بازگشت ستاره‌دارها


اخباردانشگاه - دفاع مجدد فرجی‌دانا از بازگشت ستاره‌دارها

پس از چند سال انتظار سرانجام تعدادي از دانشجويان ستاره‌دار به عرصه دانشگاه و تحصيل بازگشتند. رضا فرجي دانا، وزير علوم و پيش از او جعفر توفيقي، سرپرست موقت وزارت علوم از پايه‌گذاران اصلي بازگشت اساتيد، مسوولان دانشگاهي و دانشجويان ستاره‌دار بودند؛ اتفاقي كه با خود نشاط و اميد را به دانشگاه‌ها بازگرداند.

 اين تغيير و تحولات اگرچه فراگير و جامع نبود ولي در همان گام‌هاي ابتدايي با استقبال و حمايت دانشگاهيان رو به رو شد. البته اين استقبال‌ها و حمايت‌ها تمام ماجرا نيست. وزارت علوم به همان اندازه‌يي كه در دانشگاه‌ها محبوب است در مجلس مخالف دارد.

 

هرچه استقبال‌ها در دانشگاه‌ها بيشتر مي‌شود، موضع‌گيري و مخالفت نمايندگان حزبي و تندرو جدي‌تر مي‌شود. كميسيون آموزش مجلس در هفته ‌هاي اخير جزو معدود كميسيون‌هايي است كه بيشترين تلاش را براي طرح سوال‌ها و تذكرات به دولت داشت كه وزارت علوم نيز از اين مخالفت‌ها بي‌بهره نماند.

اين كميسيون كه چندي پيش در رابطه با نحوه انتصاب مسوولان دانشگاهي و البته غيراصولگرا به فرجي دانا كارت زرد داده بود، اين‌بار نيز در نظر دارد تا كارت زرد ديگري را به فرجي دانا در رابطه با بازگشت دانشجويان ستاره‌دار دهد. با اين وجود، فرجي دانا همچنان بر سياست‌هاي وزارت علوم تاكيد دارد و بر اين نظر است كه وزارتخانه بر خلاف گفته برخي نمايندگان به دنبال افراط‌گرايي و سياسي كاري نيست.

او در حاشيه سفر رييس‌جمهور به استان خوزستان، در گفت‌وگو با «اعتماد» به اصل و اهميت اعتدال و پرهيز از افراط و تفريط اشاره مي‌كند و مي‌گويد: وزارت علوم در دولت يازدهم بنا دارد كه اعتدال را خط‌مشي خود قرار دهد و افراط و تفريط را از عرصه دانشگاهي دور كند. او اعتقاد دارد دانشگاه‌ها در شرايط فعلي احتياج دارند به دور از كارهاي سياسي با تكيه بر شايستگي‌ها فعاليت كنند. فرجي‌دانا همچنين در اين گفت‌وگوي كوتاه تاكيد مي‌كند وزارت علوم به‌دنبال حاشيه‌سازي و جنجال نيست.

 

او همچنان از بازگشت دانشجويان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها حمايت مي‌كند و مي‌گويد هدف از اين بازگشت فعاليت‌هاي سياسي نيست. فرجي دانا با وجود تمام مخالفت‌ها معتقد است كه همه دانشجويان بايد ادامه تحصيل بدهند.

 او پيش از اين هم درباره بازگشت «دانشجويان ستاره‌دار» و «محروم از تحصيل» اعلام كرده بود كه يك روال قانوني طي شده و با توجه به مستنداتي كه داريم جاي هيچ‌گونه نگراني در رابطه با شكايت نمايندگان وجود ندارد. از همين رو در گفت‌وگو با «اعتماد» هم يك بار ديگر خطاب به نمايندگان مجلسي كه با او در اين باره مخالف هستند، گفت كه آنها مي‌توانند براي رفع شبهات‌شان در اين خصوص از ساير نهادها كمك بگيرند.

البته از آنجا كه يكي ديگر از موضوعاتي كه همواره از سوي برخي نمايندگان مجلس مورد انتقاد قرار مي‌گيرد انتصابات فرجي‌دانا در وزارت علوم است او در اين گفت‌وگو براي چندمين‌بار از آنها هم دفاع كرد و گفت كه وزارت علوم اصل را توانايي‌ها و شايستگي‌ها گذاشته است و در نهايت او در اين گفت‌وگو از انتقادهاي سازنده استقبال كرد.

آقاي فرجي دانا، برخي از نمايندگان بر اين نظر هستند كه شما از اصل اعتدال عدول كرده‌ايد و انتصابات اخير شما را مصداق همين امر مي‌دانند.
ما در وزارت علوم اصل را بر توانايي و شايستگي‌ها گذاشته‌ايم. ما در انتصابات نه حزبي و نه جناحي عمل مي‌كنيم. در شرايط فعلي دانشگاه‌ها احتياج دارند كه به دور از كارهاي سياسي و با تكيه بر شايستگي‌ها و تجربه فعاليت كنند لذا طبيعي است كه ما از افراد مجرب در وزارت علوم استفاده كنيم.

اما، در مجلس شاهد بوديم كه نمايندگان موافق گفته‌هاي شما نبودند و قانع نشدند.
نمايندگان اختيار دارند كه اظهارنظر كنند و دولت همچون گذشته از اظهارنظر و انتقادهاي سازنده استقبال مي‌كند.

نظر شما در رابطه با كارت زردي كه مجلس به شما داد، چيست ؟
نظري ندارم. بنده حرف‌هايم را در جلسه طرح سوال با صراحت اعلام كردم.

در دوره شما و آقاي توفيقي تعدادي از دانشجويان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها بازگشتند. اين اتفاق با مخالفت برخي نمايندگان و به ويژه كميسيون آموزش روبه‌رو شده است. نظر شما در اين رابطه چيست؟
بنده همان‌گونه كه در طرح سوال قبلي خود از انتصابات دفاع كردم در رابطه با بازگشت دانشجويان ستاره‌دار نيز بر اين نظر هستم كه دانشجويان مي‌توانند ادامه تحصيل دهند و بنده تا پايان از اين تصميم وزارت علوم دفاع مي‌كنم. در واقع طرح سوال‌هاي مكرر و تذكرات نمي‌تواند باعث شود كه سياست‌هاي اعتدالي وزارت علوم را كنار بگذارم.

ولي نمايندگان مجلس، تحصيل دانشجويان ستاره‌دار را عامل جنجال‌سازي و حاشيه‌سازي در دانشگاه دانسته و بارها اعلام كرده‌اند كه وزارت علوم با اقدامات خود آرامش دانشگاه‌ها را بر هم زده است.


هدف ما از بازگشت دانشجويان ستاره‌دار فعاليت‌هاي سياسي نيست. وزارت علوم به دنبال حاشيه و جنجال نيست.

چندي پيش آقاي زاهدي، رييس كميسيون آموزش اعلام كرده بود كه وزارت علوم تعدادي از دانشجويان را بدون كنكور و آزمون وارد دانشگاه‌ها كرده است.


چنين چيزي درست نيست. ما در رابطه با بازگشت دانشجويان ستاره‌دار و همچنين ساير دانشجويان اطلاعات و استعلام‌هايي در اختيار كميسيون آموزش قرار داده‌ايم.

به نظر مي‌رسد كه نمايندگان با استعلام وزارت علوم در رابطه با بازگشت دانشجويان قانع نشدند و از وزارت اطلاعات نيز درخواست استعلام كرده‌اند.


نمايندگان مي‌توانند كه براي اطمينان از موضوعات مطرح شده و براي از بين رفتن شبهات از ساير نهادها كمك بگيرند كما اينكه ما در همين رابطه بارها به كميسيون آموزش توضيح داده و اطلاعات لازم را در اختيار آنان قرار داديم.
اخباردانشگاه -  اعتماد
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------