آیا "تفکیک‌جنسیتی" تنها راه "اسلامی شدن" دانشگاه‌هاست؟



اخبار,اخبار دانشگاه, تفکیکی جنسیتی دانشگاه‌ها


اخبار دانشگاه - تفکیکی جنسیتی به چه بها؟
آیا "تفکیک‌جنسیتی" تنها راه "اسلامی شدن" دانشگاه‌هاست؟

تصمیم وزارت علوم در جداسازی کلاس‌های دانشجویان دختر و پسر در دولت‌ دهم در حالی اجرایی شد که با گذشت چند سال هنوز هم درباره آن میان مسئولان و کارشناسان اختلاف‌نظر وجود دارد.

به گزارش ایسنا ، فارغ از اهداف و ابعاد فرهنگی، اجتماعی و ... این موضوع، نحوه اجرا و ادامه تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها به لحاظ تعداد دانشجویان و اساتید و میزان دسترسی به امکانات دانشگاهی و... نیازمند به بررسی و بازنگری است.

با دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی که این روزها درگیر ثبت‌نام و حذف و اضافه هستند، به صحبت نشستیم تا از منظر دیگری به ضرورت بازنگری تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها بپردازیم.

یکی از دانشجویان علوم اجتماعی که در شب انتخاب واحد تنها موفق به انتخاب 12 واحد درسی شده بود در این باره به خبرنگار دانشگاهی ایسنا می‌گوید: به دلیل تفکیک جنسیتی و ارایه نشدن برخی درس‌ها برای دانشجویان دختر برای 12 واحد درسی باید پنج روز هفته به دانشگاه بروم. ضمن اینکه برنامه ها طوری چیده شده که برخی درسها ارایه نشده و ظرفیت برخی کلاس‌ها هم در همان ساعت اولیه پر شده بود.

یکی دیگر از دانشجویان که ترم آخر مقطع کارشناسی است هم به مشکل عدم ارایه واحدهای درسی دانشجویان ترم آخری‌ اشاره می‌کند و می‌افزاید: امسال هم به دلیل مشکلات ناشی از تکفیک جنسیتی و کمبود استاد برای برگزاری کلاسهای جداگانه برای دانشجویان دختر و پسر و ... برخی از واحدهای درسی ارایه نشده این درحالیست که برخی از دانشجویان ترم هشت به دلیل عدم ارایه مناسب واحدهای مربوطه قادر به فارغ التحصیلی نیستند.

این دانشجو از جمع‌آوری امضا خطاب به رییس دانشگاه برای ارائه این دروس و واحدهای درسی خبر می‌دهد تا بدین صورت شاید دروس مذکور حداقل در زمان حذف و اضافه ارایه شود و فارغ‌التحصیلی این دانشجویان یکسال به تاخیر نیفتد.

دانشجوی دیگری از نامشخص بودن اساتید بسیاری از دروس ارایه شده انتقاد می‌کند و می‌گوید: این مساله حق انتخاب را از دانشجویان می‌گیرد ضمن آنکه تا روز آغاز کلاس‌ها هم استاد مشخص نیست و نوعی سردرگمی را برای دانشجویان به دنبال دارد.

این دانشجوی پسر به بیان یکی دیگر از مشکلات تفکیک جنسیتی می‌پردازد که برای او و سایر همکلاسی‌هایش چندین بار رخ داده بود: من این ترم قصد اخذ درس روان شناسی اجتماعی با استاد مشخصی را داشتم که آن درس تنها برای خانم ها ارایه شده بود و زمانی که به دفتر آموزش مراجعه کردم گفتند این مساله از اختیار ما خارج است.

به اعتقاد او، تفکیک جنسیتی نه تنها دانشجویان را در انتخاب دروس محدود کرده بلکه موجب کمبود کلاس و عدم امکان انتخاب استاد مدنظر در دانشگاه نیز شده است.

این انتقادات و مشکلات که تاکنون بارها از سوی دانشجویان مطرح شده، منحصر به دانشگاه علامه طباطبایی نیست و در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان مطالبه‌ای از رییس جمهور دولت تدبیر و امید مطرح شد.

دکتر حسین سلیمی سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی در این باره از تشکیل گروه پژوهشی برای رسیدگی به مشکلات تفکیک جنسیتی در دانشگاه خبر می‌دهد و به ایسنا می‌گوید: بعد از اتمام این پژوهش گزارش آن را به وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود. انتظار داریم سیاستگذاری در دانشگاه علامه نیز مانند سایر دانشگاه‌ها باشد .

دکتر نادر نعمت‌الهی معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی نیز درباره مشکلات دانشجویان با تفکیک جنسیتی می‌گوید: این موضوع نیز موجب ایجاد ضررهایی به دانشگاه شده است به طوری که مجبور شده‌ایم برای یک کلاس دو گروه ارائه کنیم ولی این به این معنا نیست که درسی ارایه نشود بلکه دانشجویان راحت‌تر نیز می‌شوند. البته مشکل اصلی دانشجویان این است که می‌خواهند واحدهای مشخصی را در روزهای مشخص و دلبخواه خودشان انتخاب کنند که این مساله امکانپذیر نیست و دانشجو تصور می‌کند اگر واحد درسی دیگری را در گروه مختلط بر دارند می‌تواند تنها دو روز به دانشگاه بیایند که این تصور درست نیست.

وی به این سوال که چرا بسیاری از اساتید در زمان انتخاب واحد مشخص نیستند، اینگونه پاسخ می‌دهند: به دلیل نزدیکی ترم اول و دوم برنامه بسیاری از اساتید گروه‌ها تا زمان تشکیل کلاس‌ها مشخص نیست. البته برخی از اساتید نیز هنوز اسمشان در سایت ثبت نشده است یعنی استاد مشخص شده اما کارشناس مربوطه در سیستم ثبت نکرده است به همین دلیل سیستم نام استاد را نامشخص میزند.

تقویت و تعمیق مفاهیم فرهنگی و دینی در دانشگاه‌ها دغدغه مشترک بسیاری از مسئولان و کارشناسان آموزش عالی است دغدغه‌ای که برای دستیابی به آن راهکارها و نسخه‌های مختلفی تاکنون تجویز و اجرا شده است. آیین‌نامه اسلامی شدن دانشگاه‌ها یکی از این راهکارهاست که بیشتر به اسم "تفکیک جنسیتی" مطرح شد.

نگارنده در این نوشتار برآن نبود که درباره ضرورت‌ یا تبعات اختلاط دانشجویان در محیط‌های علمی و دانشگاه بپردازد بلکه تاکید دارد که تفکیک جنسیتی تنها راه اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیست. ضمن آنکه تفکیک جنسیتی بدون تامین امکانات و بسترهای لازم، می تواند دانشگاه‌ها را از دستیابی به اهداف خود باز گذارد. 

اخبار دانشگاه - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------