اتمام رتبه‌بندی دانشگاه‌های دولتی



 اخباردانشگاه ,خبرهای  دانشگاه, رتبه‌بندی دانشگا‌ه‌های دولتی

 معاون آموزشی وزیر علوم از اتمام رتبه‌بندی دانشگا‌ه‌های دولتی خبر داد و گفت: نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های دولتی پس از این که توسط وزیر تنفیذ شد، اعلام خواهد شد.

به گزارش  ایسنا ، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نخستین کنگره آموزش عالی که هم اکنون در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است با اشاره به چالش‌های آموزش عالی گفت: چهار راهبرد ارتقاء کیفیت، ضرورت توجه بر آموزش عالی، ارتقاء اعضای هیات علمی و غیره جزء راهبردهای برطرف کردن چالش‌های آموزش عالی محسوب می‌شود.

وی افزود: وزارت علوم باید تعامل بهتری با قوه مقننه داشته باشد که امیدوارم این موضوع در بستر نظام قانون‌گذاری کشور در دوره جدید بهتر شود و روابط وزارت علوم با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش عالی سازنده‌تر باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان این که بیش از دو هزار و 850 مرکز دانشگاهی در کشور وجود دارد، افزود: 71 درصد این مراکز دولتی و 29 درصد آن هم غیردولتی هستند. همچنین در مورد توزیع اعضای هیات علمی باید گفت بالغ بر 75 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های کشور فعالیت می‌کنند که 42 هزار نفر آنها در دانشگاه‌های دولتی و سایر این افراد در دانشگاه‌های غیردولتی مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به رشد 25 برابری تعداد دانشجویان در کشور از اوایل انقلاب تاکنون گفت: رویکرد کشور فراهم کردن بستر آموزش عالی برای همه افراد بوده است اما این که چقدر توانستیم از این فارغ‌التحصیلان در جهت رفع مشکلات کشور بهره بگیریم جای سوال دارد.

وی در مورد توزیع جمعیت دانشجویی اظهار کرد: 8.6 درصد دانشجویان در موسسات غیردولتی ، 25.9 درصد دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی، 16.3 دانشجویان در دانشگاه پیام نور و غیره در حال تحصیل هستند. حدود 59 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی، 15 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و تقریبا 2 درصد دانشجویان در مقطع دکترای تخصصی تحصیل می‌کنند.

وی در ادامه با بیان این که بیشترین جمعیت دانشجویی متعلق به رشته‌های علوم انسانی هستند، اظهار کرد: بیشتر دانشجویان در استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، فارس و مازندران مشغول به تحصیل هستند و استانهای ایلام، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد کمترین میزان دانشجو را دارند به همین دلیل یکی از رویکردهای وزارت علوم توجه بیشتر به استان‌های محروم است.

شریعتی با اشاره به آمار 10 سال گذشته اظهار کرد: در بین سالهای 84 تا 94 اکثر دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی مشغول به تحصیل بودند به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به رشته‌های علوم پایه صورت بگیرد. تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی تا سال 90 دارای یک شیب تند بود. اما این شیب از سال 90 تا 94 یکنواخت شده است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه آموزش عالی ایران در بین کشورها گفت: ایران برای توسعه آموزش عالی دو کشور هدف و استراتژیک را در دستور کار خود قرار داده است. کشورهای هدف، کشورهایی هستند که از نظر جغرافیایی در محدوده کشور ما قرار داشته و تاثیر متقابل دارند و کشورهای استراتژیک کشورهایی هستند که امیدواریم بتوانیم از توانمندی و پیشرفت علمی آنها بهره ببریم.

شریعتی با اشاره به نرخ ناخالص ثبت‌نام در ایران گفت: کشور ایران از نظر نرخ ناخالص ثبت‌نام بین کشورهای منطقه بعد از کشورهای ترکیه و فلسطین قرار دارد و از نظر تعداد دانشجویان در صد هزار نفر جمعیت در سال 2013 در رتبه دوم قرار دارد.

معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر این که تقویت و توسعه همکاری با دانشگاه‌های جهان اسلام توسط معاون آموزشی و بخش بین‌المللی وزارت علوم دنبال می‌شود، گفت: در این راستا باید زمینه برای تفویض اختیار به دانشگاه‌ها فراهم شود تا دانشگاه‌ها به صورت مستقیم وارد تعامل شوند.

شریعتی در ادامه با اشاره به سیاست‌های جاری وزارت علوم در بستر برنامه ششم توسعه گفت: سامان‌دهی موسسات متوازن‌سازی هرم دانشجویی و اعضای هیات علمی، حمایت از موسسات غیردولتی، متوازن‌سازی آموزش عالی در استانها و غیره جزو سیاست‌های جاری وزارت علوم است.

وی با اشاره به ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های ماموریت‌گرا مورد توجه وزارت علوم هستند در واقع دانشگاه‌هایی که با هدف خاص دانشجو پذیرش می‌کنند و برای دانشجویان خود شغل تعریف می‌کنند مورد حمایت وزارت علوم قرار دارند . دانشگاه‌ها نباید انتظار داشته باشند با صرف داشتن یک استاد بتوانند رشته‌ای جدید تاسیس کنند و رشته‌ها باید متناسب با بازار کار جامعه باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم در پایان با اشاره به سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی گفت: سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی به جمع‌بندی نهایی رسیده است. بر این اساس دانشگاه‌ها به چهار سطح تقسیم می‌شود و نتایج نهایی بعد از تنفیذ وزیر اعلام خواهد شد.

 اخبار  دانشگاه  -  ایسنا 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------