واکنش خدايی به سئوالات حاشیه ساز کنکور



اخبار,اخبار دانشگاه,کارشناسی ارشد سال 93


اخبار دانشگاه - واکنش خدايی به سئوالات حاشیه ساز کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به حاشیه ای که برای چند سئوال کنکور ارشد 93 بوجود آمده است، گفت: به نظر می رسد که از همه طیف های سیاسی سئوال مطرح شده و نگاه سیاسی حاکم نبوده است بلکه اساتید علوم سیاسی با نگاه تخصصی و از مجموعه سرفصلهای مربوطه سئوال ذیل عنوان تاریخ معاصر طراحی کرده اند.

دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با مهر، افزود: سئوالاتی که مشخصا درباره دولت نهم و دهم پرسیده شده است مربوط به رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل کد 1130 بوده است که سئوال شماره 119 زیر عنوان درسی "تحولات سیاسی اجتماعی ایران از مشروطیت تاکنون" پرسیده شده است.

 

در این سئوال پرسیده شده است که اولین تلاش جدی برای اصلاح روستاها و بهبود وضعیت روستاییان توسط کدام دولت صورت گرفت؟ که چهار گزینه‌ آن به ترتیب الف: دولت مصدق در سال 1331. ب: دولت امینی در سال 1341. ج: دولت شهید رجایی در سال 1359. د: دولت احمدی‌نژاد در سال 1384. بود که جواب گزینه الف دولت مصدق بود.

وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه سئوال بعدی با عنوان علت اصلی پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات سال 1384 چه بود؟ در ذیل همان درس تحولات و بر اساس سرفصل دروس طراحی شده است.

 

در این سئوال هم گزینه‌ها به ترتیب الف: شعارهای مردم‌گرایانه و حمایت روشنفکران و هنرمندان. ب: حمایت نهادهای حکومتی و حمایت بخش‌هایی از احزاب اصلاح‌طلب، ج: حمایت جبهه پایداری، گروه آبادگران، مجاهدین انقلاب اسلامی و مراجع تقلید و د: سیاست‌های انتخاباتی اصولگرایان. شعارهای مردم‌گرایانه و شکاف در جبهه اصلاح‌طلبان بود. که گزینه ج جواب درست بود.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: همچنین سئوال دیگری نیز ذیل درس سیاست خارجی مطرح شده است که سئوال 248 بود و در آن آمده بود: توسعه روابط با عربستان، ایجاد ثبات و سعی در هماهنگ سازی توازن قوا از جمله اصول سیاست خارجی کدامیک از این افراد بود، که چهار گزینه الف: خاتمی، ب: متکی، ج : هاشمی، د: ناطق نوری بود که جواب گزینه ج بوده است.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد که از همه طیف های سیاسی سئوال مطرح شده است ضمن اینکه در طراحی این سئوالات نگاه سیاسی حاکم نبوده است و اساتید علوم سیاسی با نگاه تخصصی و زیر نظر سرفصلهای مربوطه سئوال را طراحی کرده اند و به هر این موضوعات ذیل عنوان تاریخ معاصر مطرح شده است.

خدایی گفت: با این وجود و برای برطرف شدن هر گونه شائبه ای این سئوالات را به اساتیدی که طراح بوده اند به صورت مکتوب ارجاع کرده ایم که پاسخ دهند که استنادشان مربوط به کدام بخش از مباحث درسی بوده است.

وی درباره سئوالاتی که در نظرسنجی از داوطلبان مطرح شده است نیز گفت: 4سئوال مشخصا از معاونت فرهنگی وزارت علوم درباره سیاست های دولت تدبیر و امید و بحث های دانشگاهی با عنوان های «مهمترین مساله امروز دانشگاه‌ها»، «وجود روحیه نشاط و امید مناسب و خوب در دانشگاه‌ها»، «آیا حضور دانشجویان در فعالیت‌های جانبی از جمله شوراهای صنفی و کانون‌های فرهنگی و...در افزایش توانمندی و قابلیت‌های دانشجویان نقش موثر دارد؟» و «آیا شرایط مناسب برای همه دیدگاه‌ها و سلایق در دانشگاهی که تحصیل کرده‌اید وجود داشت؟» مطرح شد.

رئیس سازمان سنجش گفت: ترکیب سئوالات نظرسنجی و 7 سئوالی که در سئوالات کنکور در حوزه دولت های اصلاحات و نهم و دهم مطرح شده نشان می دهد که از همه طیف ها در این باره استفاده شده است. ضمن اینکه اساتید مسائل علمی و تخصصی را مطرح کرده اند و نباید این گونه مسائل را سیاسی کنیم.

وی افزود: نکته دیگر اینکه هیچ مشکلی در زمینه استفاده اساتید از تاریخ معاصر کشور وجود نداشته است. افراد و گروه ها می توانند برداشت های خودشان را از این گونه مسائل داشته باشند اما انتظار داریم که منصفانه رفتار کنند.

چرایی انتشار سئوالات آزمون کارشناسی ارشد سال 93 در روز بعد از اتمام آزمون
خدایی درباره چرایی انتشار سئوالات آزمون کارشناسی ارشد سال 93 در روز بعد از اتمام آزمون گفت: یکسری از سایت ها شائبه هایی ایجاد کرده بودند که سایت سازمان سنجش سئوالات را نمی گذارد و ممکن است مشکلی باشد و غیره ، از سوی دیگر علی رغم همه تمهیدات طبیعی است که بعد از آزمون برخی از داوطلبان دفترچه سئوالات را خارج کنند که البته خللی در امنیت آزمون ایجاد نمی کند.

وی اضافه کرد: با این وجود ما تصمیم گرفتیم دفترچه سئوالات را امروز منتشر کنیم تا داوطلبان بتوانند از آن استفاده کنند و نیازی به مراجعه به سایت های سودجو نداشته باشند. کلید اولیه نیز تا پنجشنبه اول اسفندماه منتشر خواهد شد.
 اخبار دانشگاه - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------