آغاز انتخاب رشته کنکور از ساعت 16



  اخبارر دانشگاه ,خبرهای   دانشگاه ,سازمان سنجش

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز فرآیند انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری از ساعت 16 امروز خبرداد.

دکتر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر در مورد راهنمای ویژه انتخاب رشته گفت: راهنمای ویژه انتخاب رشته از روز دوشنبه ۱۸ مردادماه در دکه‌های روزنامه‌فروشی توزیع شد و در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار گرفت. توزیع فیزیکی راهنمای انتخاب رشته همزمان با دفترچه انتخاب‌رشته‌های تحصیلی از امروز شنبه ۲۳ مرداد لغایت پنجشنبه ۲۸ مردادماه انجام می‌شود.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص ظرفیت پذیرش کنکور 95 گفت: ظرفیت پذیرش در آزمون سراسری سال ۹۵ حدود ۷۵۰ هزار نفر است و شانس قبولی در رشته‌های علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی بیشتر است. با توجه به اینکه ۶۵ درصد داوطلبان کنکور در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت کردند شانس قبولی در این گروه آزمایشی کمتر از گروه‌های آزمایشی دیگر است. در حالی که داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی بیش از ۲۰۰ درصد شانس قبولی دارند.

 نکاتی که داوطلبان هنگام انتخاب رشته باید به آن توجه کنند

مشاورعالی سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه از انتشار کلید سوالات و پاسخنامه داوطلبان در کنار یکدیگر خبر داد و گفت: مهمترین منبع برای انتخاب رشته داوطلبان دفترچه راهنما است. داوطلبان باید توجه داشته باشند که نمرات رتبه در سهمیه و رتبه کشوری ملاک اصلی انتخاب رشته است.

توکلی با بیان اینکه در انتخاب رشته‌های دانشگاه پیام نور بیشترین خطا از سوی داوطلبان رخ می‌دهد، افزود: داوطلبان هنگام انتخاب رشته در دانشگاه پیام نور توجه داشته باشند که باید در محدوده جغرافیایی زندگی خود انتخاب واحد دانشگاهی داشته باشند. همچنین هر داوطلب می‌تواند 150 کدرشته محل انتخاب کند و همه داوطلبان توجه داشته باشند که باید تا تاریخ 31 شهریور 95 فارغ‌التحصیل شوند و چنانچه داوطلبی در دوره‌های روزانه پذیرش شود اما تا تاریخ مذکور فارغ‌التحصیل نشود اجازه شرکت در کنکور سال آینده را ندارد.

مشاورعالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به قانون سنجش و پذیرش دانشجو اظهار کرد: طبق قانون سنجش و پذیرش دانشجو، طی 5 سال باید 85 درصد کل ظرفیت‌های آموزش عالی صرفاً براساس سوابق تحصیلی پذیرش شود اما اینکه در 15 درصد باقی‌مانده سوابق تحصیلی تاثیر داشته باشد یا خیر بحث دیگری است.

توکلی ادامه داد: امسال با در نظر گرفتن دانشگاه آزاد اسلامی 82 درصد ظرفیت آموزش عالی صرفاً براساس سوابق تحصیلی تکمیل می‌شود  که این میزان سال آینده به 85 درصد خواهد رسید و ما تکلیف قانونی خود را انجام داده‌ایم. در حال حاضر نیز بیش از 95 درصد پذیرش در دانشگاه آزاد براساس سوابق تحصیلی است و فقط در رشته‌های پزشکی این دانشگاه با آزمون دانشجو پذیرش می‌شود. همچنین ظرفیت‌های پذیرش در دانشگاه آزاد در دفترچه این دانشگاه و توسط خود دانشگاه اعلام می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نتایج نهایی کنکور سراسری ۳۱ شهریور به اطلاع داوطلبان می‌رسد.
 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------