چهره‌های خبرساز آموزش عالی در سال 92



اخبار,اخبار دانشگاه,چهره‌های خبرساز آموزش عالی  سال 92


اخبار دانشگاه - چهره‌های خبرساز آموزش عالی در سال 92/ دانشجوها از دانشگاه رفتند!

در سال 92 چهره های زیادی در آموزش عالی خبر ساز شدند که از آن جمله می توان به برادران دانشجو، گزینه های مشهور برای وزارت علوم و روسای برخی دانشگاهها که با هیاهوی بسیار تغییر کردند، اشاره کرد.

کامران دانشجو ؛ اولین دانشجویی که از آموزش عالی رفت !
به گزارش مهر، کامران دانشجو وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دوره دولت دهم در سالهای 88 تا 92 بود . وی که در زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ریاست ستاد انتخابات کشور را بر عهده داشت با یک پیشینیه مدیریتی سیاسی وارد وزارت علوم شد. وی پس از زاهدی دومین وزیر علومی بود که با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کار کرد.

 

کامران دانشجو دارای مدرک دکترای هوافضا از دانشگاه منچستر و در حال حاضر استاد دانشگاه علم و صنعت ایران است. وی در مصاحبه ای اعلام کرده بود که در دوران دانشجویی خود در قضیه سلمان رشدی به همراه هفت دانشجوی دیگر، از انگلستان اخراج شده و حق ورود به انگلستان و کشورهای پیمان شنگن را ندارد.

کامران دانشجو دوران پر هیاهویی را در وزارت علوم تجربه کرد. وی یکی از سه ضلع مثلث برادران دانشجو در آموزش عالی بود. پس از کامران در سمت وزیر علوم، خسرو در سمت ریاست دانشگاه آزاد و فرهاد در سمت ریاست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در آموزش عالی حضور داشتند. به گفته کامران دانشجو وقتی کار خود را در وزارت علوم شروع کرد بسیاری می گفتند از حوزه علم چیزی نمی داند اما وقتی از  وزارت علوم می رود  افتخارات علمی دانشگاهها، به حدی است که همه به آن اذعان دارند.

وی با وجود فعالیت علمی خود را آدمی می دانست که از 15 سالگی وارد سیاست شده و تاکید می کرد : وزیر علوم از نظر علمی باید عالم باشد، دانشگاه و مشکلاتش همچنین گروه را بشناسد، اما حتماً لازم است آنچه را در کشورش می گذرد، تحلیل کند.از من پرسیدند: "چگونه دانشگاهها را در فتنه مدیریت کردی؟"، گفتم " نمی دانم و تنها می دانم خدا کمک کرد."

او همواره در سخنرانی های جنجالی خود بر موضوعاتی از قبیل اینکه کار سیاسی در دانشگاه تنها سوت و کف نیست، عالم ملکوتی، استاد سکولار، اسلامی شدن دانشگاهها، دانشگاه سالن مد نیست تاکید کرد. وی تاکید داشت که استاد سکولار به درد دانشگاه اسلامی نمی خورد و برنامه اصلي اش در چهار سال گذشته اسلامي شدن دانشگاه ها بوده است.

در دوران کامران دانشجو برای اولین بار آزمون دکتری به صورت نیمه متمرکز از سوی سازمان سنجش برگزار شد، ظرفیت پذیرش در این دوره ناگهان به دو برابر افزایش یافت. برخی از انتصابات روسای دانشگاه ها با جنجال همراه شد. بازنگري سرفصل های دانشگاهی کلید خورد و 25 دانشگاه تک جنسیتی راه اندازی شد.

 

حاشیه ساز شدن بازنشستگی تعداد زیادی از اساتید دانشگاه ها، تغییرات آیین نامه های ارتقای هیات علمی و ایجاد سامانه متمرکز برای جذب هیات علمی از دیگر اتفاقات دوران وی بود. یکی از سخنان جنجالی وی درباره شان دانشگاه و لباس دانشجویی بود که همواره تاکید می کرد دانشگاه سالن مد نیست و نمی توان با لباس مهمانی وارد دانشگاه شد.  همچنین در این دوره خواسته رئیس جمهور وقت برای تغییر دو رئیس دانشگاه تهران و تربیت مدرس رسانه ای شد.

کامران دانشجو در مردادماه 92 پس از پایان کار دولت دهم سکان هدایت وزارت علوم را به دکتر جعفر توفیقی سرپرست وقت این وزارتخانه سپرد.

فرهاد دانشجو ؛ دانشگاه آزاد دانشجوی اش را از دست داد !
فرهاد دانشجو استاد دکتری مهندسی عمران (گرایش مهندسی سازه و مهندسی زلزله) و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس دومین برادر کامران دانشجو است که در سال 92 چهره ای خبر ساز شد.

 

وی که از شهریور 1384 تا سوم خرداد 1389 رئیس دانشگاه تربیت مدرس بود در ۲۷ دی‌ماه 1390 در حالی که پیش از جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد برای تعیین رئیس این دانشگاه اعلام کرده بود برای ریاست این دانشگاه کاندید نمی شود در یک ساعت مانده به جلسه کاندیداتوری خود را اعلام کرد و در نهایت در پایان جلسه به عنوان رئیس دانشگاه آزاد معرفی شد. این در حالی بود که هیأت امنای دانشگاه آزاد با صدور بیانیه‌ای انتخاب وی را رد کرد و در مقابل کامران دانشجو، وزیر علوم حکم وی را به نیابت از سوی رئیس جمهور امضا کرد.

در حالی که حکم فرهاد دانشجو برای یک دوره 4 ساله در ریاست دانشگاه آزاد صادر شده بود و برخی عنوان می کردند که احتمال تغییر وی ضعیف است اما پس از تغییر دولت و به روی کار آمدن دولت یازدهم و تغییر وزیر علوم و وزیر بهداشت دو عضو حقوقی هیات امنا،جلسه ای فوق العاده برای هیات امنای دانشگاه آزاد تشکیل شد و با وجود تایید و تکذیب های متعدد از سوی افراد مختلف در نهایت 27 شهریورماه 92 جلسه هیات امنای دانشگاه تشکیل شد و فرهاد دانشجو با رای اعضای حاضر برکنار شد و حمید میرزاده جایگزین وی شد.

فرهاد دانشجو در روزهای انتخابات شایعه طرفداری هیأت رئیسه دانشگاه آزاد را از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تکذیب کرد و این در حالی بود که دوستی دیرینه وی با احمدی نژاد به شایعات متعدد درباره وی دامن می زد .

 

با این حال فرهاد دانشجو درباره رفتن وی از دانشگاه آزاد همزمان با تغییر دولت گفته بود تغییر رئیس دانشگاه آزاد ربطی به تغییر دولت ها ندارد. به این ترتیب دومین دانشجو هم از ریاست در آموزش عالی در سال 92 خداحافظی کرد. البته پس لرزه های این عزل ناگهانی همچنان ادامه داشت و مجلس پیگیر این موضوع شد و احمد توکلی نماینده مردم تهران یادآور شد عزل دانشجو خطای استراتژیک دولت بوده است.

ادامه راه برادران دانشجو؛ خسرو از علوم تحقیقات رفت !
خسرو دانشجو کوچکترین برادر خانواده دانشجوها، به عنوان عضو شورای اسلامی شهر تهران وارد سیاست شد وی در دوره دوم شوراها از نزدیکان احمدی نژاد محسوب می شد و مدت زیادی سخنگوی شورای شهر تهران محسوب می شد. وی که پس از ریاست برادرش فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد اسلامی، به ریاست واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد منصوب شده بود. در 30 شهریورماه 92 سه روز پس از برکناری برادرش از این سمت استعفا داد.

وی ریاست یکی از مهمترین واحدهای دانشگاه آزاد را برعهده داشت و به عنوان عضو هیات علمی رسمی دانشگاه آزاد اسلامی در دوران انتخابات تاکید می کرد شور انتخاباتی ما در دانشگاه عالمانه است نه احساسی و حتی برخی روسا در واحد علوم و تحقیقات اصلاح طلب و برخی اصولگرا هستند. خسرو دانشجو تاکید کرد قبل از رفتن برادرم از دانشگاه آزاد استعفا داده بودم و دلیلم گرفتاری های شخصی بود. من پیش از اینکه اخوی وی (دکتر فرهاد دانشجو ) از دانشگاه آزاد برود، استعفا داده که با آن نیز موافقت شده است.

جعفر توفیقی ؛ وزارت ناتمام
پس از روی کار آمدن دولت یازدهم گمانه زنی ها درباره گزینه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شدت گرفت. افراد مختلفی مطرح می شدند که در این میان نام جعفر توفیقی وزیر علوم در دوره دولت هشتم بیشتر از سایرین مطرح بود. با این حال حسن روحانی، جعفر میلی منفرد استاد دانشگاه امیرکبیر را که دارای سابقه سرپرستی وزارت علوم بود را به مجلس معرفی کرد. میلی منفرد رای اعتماد کسب نکرد و روحانی نیز جعفر توفیقی استاد دانشگاه تربیت مدرس و وزیر سابق علوم را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

توفیقی مدت 67 روز سرپرست وزارت علوم بود و در این مدت دو رئیس دانشگاه جنجالی را تغییر داد. اولین تغییر برکناری صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بود که انتقادات زیادی به شیوه مدیریتی وی در دانشگاه از سوی دانشجویان و اساتید ابراز شده بود و دیگری نیز دکتر محمداسماعیل همدانی گلشن، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان بود که وی نیز مورد انتقاد دانشگاهیان بود. وی همچنین وعده داد که ز دانشجویان و اساتید اخراجی به دانشگاه باز می گردند.

جعفر میلی منفرد ؛ گزینه ناکام
معاون آموزشی فعلی وزارت علوم پیش از آنکه به دلیل موقعیت فعلی شغلی خود خبرساز شود به دلیل ناکامی در کسب رای اعتماد مجلس به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم خبر ساز شده بود. جعفر میلی‌منفرد دانش آموخته دانشگاه پاریس و استاد مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سوابق مختلف در وزارت علوم، در دولت‌های پنجم، هفتم، هشتم اولین وزیر پیشنهادی وزارت علوم، در کابینه حسن روحانی بود که از مجموع 284 رأی مأخوذه با 105 رأی موافق، 162 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نهم نشد.

وی که در سال های دفاع مقدس معاون امور جنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود در مجلس با مخالفت برخی از نمایندگان مواجه شد که معتقد بودند وی از نظر وزارت اطلاعات تایید نشده است. میلی منفرد پس از انتخاب فرجی دانا به عنوان وزیر علوم از سوی وی به عنوان معاون آموزشی وزارت علوم منصوب شد که بازهم با واکنش منفی برخی از نمایندگان مجلس روبرو شد و 82 نماینده مجلس اقدام به ارسال تذکری کتبی برای وی کردند. در نهایت فرجی دانا در پاسخ به نمایندگان گفت اگر وزارت اطلاعات اثبات و اعلام کند این افراد با فتنه ارتباطی دارند، در این انتصابات تجدید نظر خواهد کرد.

رضا فرجی دانا؛ دانشگاه تهران در صدر وزارت علوم
فرجی دانا چهره خبرساز آموزش عالی در آبان ماه 92 بود. رضا فرجی دانا دومین گزینه تصدی وزارت علوم، از سوی دولت یازدهم موفق شد با کسب 159 رأی موافق، 70 رای مخالف و 32 رأی ممتنع ، رأی اعتماد نمایندگان را کسب کند. وی پس از سید منصور خلیلی عراقی در سالها 77 تا 81 رئیس پردیس فنی تهران و از 81 تا 84 ریاست دانشگاه تهران را برعهده داشت. فرجی دانا دکتری خود را از دانشگاه واترلو کانادا در رشته مهندسی برق و کامپیوتر کسب کرده استاد دانشگاه تهران است.

رضا فرجی دانا پیش از این یکبار نیز پس از استعفای مصطفی معین در شهریور 82 از سوی خاتمی، برای تصدی سمت وزارت علوم، به مجلس ششم معرفی شد اما رأی اعتماد لازم را کسب نکرد.

 

وی به دلیل انتصاباتی که داشت مورد انتقاد نمایندگان مجلس نهم قرار گرفت و در صحن علنی مجلس حاضر شد اما پس از پاسخ نمایندگان از توضیحات وی قانع نشدند و به عنوان دومین وزیر دولت یازدهم از مجلس کارت زرد گرفت. وی در تغییر روسای دانشگاه ها نیز با انتقاد مواجه شد اما با این حال در سال 92 تعداد 36 رئیس دانشگاه را تغییر داد.

صدرالدین شریعتی ؛ ناگهان مسئله ای به نام دانشگاه علامه
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید صدرالدین شریعتی از سال 84 تا 10 شهریورماه 92 ریاست دانشگاه علامه طباطبایی را برعهده داشت. وی به خاطر تغییرات بسیاری که در دانشگاه ایجاد کرد مخالفان و موافقان بسیاری داشت.  شریعتی تغییرات زیادی از جمله طرح تجمیع دانشگاه علامه، افزایش نظارت بر فضای کلی دانشگاه، تفکیک جنسیتی کلاسهای درس، تاکید بر رویکرد اسلامی کردن دانشگاه هیاهوی زیادی برانگیخت.

تغییرات در پذیرش دانشجویان دکتری تخصصی، استخدام های بی رویه و بدون ضابطه، بازنشسته کردن بسیاری از استادان مشهور رشته های مختلف علوم انسانی و انگ بی اخلاقی زدن به بسیاری از اساتید از جمله مواردی بود در اعتراض به وی عنوان می شد. تا جایی که رفتارهای وی مورد اعتراض بسیج دانشجویی قرار گرفت و این تشکل با انتشار نامه‌ به رئیس جمهور از وی شکایت کرد سرانجام پس از تشکیل دولت یازدهم در روز یکشنبه دهم شهریورماه 1392 با حکم جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حسین سلیمی به عنوان سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی تعیین شد.

 

در این میان حمیدرضا آیت‌اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در نامه‌ای سرگشاده دست به افشاگری زد و یادآور شد اتهام‌هایی که وی به اساتید زده در کدام دادگاه صالحه محکومیت یافته است.

شریعتی در مراسم تودیع خود شرکت نکرد و سلیمی در روز معارفه یادآور شد که دانشگاه علامه در برخی از زمینه‌ها تبدیل به آموزشگاه شده‌است.مراسم تودیع و معارفه ریاست دانشگاه علامه از حواشی زیادی برخوردار بود.

فرهاد رهبر ؛ رئیس دانشگاهی که همه در انتظار رفتن اش بودند
فرهاد رهبر سی و یکمین رئیس دانشگاه تهران که از بهمن 86 تا بهمن 92 عهده دار ریاست این دانشگاه بود یکی از چهره های خبر ساز آموزش عالی در سال 92 بود که هم مخالفان و هم موافقان اش در انتظار رفتن اش بودند. وی پس از عباسعلی عمید زنجانی در دوران رئیس‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد ابتدا رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود که پس از انحلال این سازمان به دانشگاه تهران رفت فرهاد رهبر مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و دارای دکترای اقتصاد نظری است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور در 28 اسفندماه 91 در نامه‌ای خطاب به کامران دانشجو وزیر علوم، خواستار برکناری فرهاد رهبر شد و انتظارها در یکسال بعد از آن به پایان رسید. در نهایت چند ماه پس از آغاز کار دولت حسن روحانی در 29 بهمن 1392، با حکم رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران برکنار شده و محمدحسین امید جایگزین وی گردید.

یکی از اقدامات جنجال برانگیز وی در دانشگاه تهران ایجاد گیت‌های امنیتی بود. بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در انتقاد از عملکرد مدیریت فرهاد رهبر یادآور شده بود که وی قصد دارد جنبش دانشجویی را محدود کند و به کسی نیز پاسخگو نیست.

اما خبر تغییر فرهاد رهبر از آن سو  جالب بود که بیش از یکسال بود موضوع برکناری وی از ریاست دانشگاه تهران مطرح بود و فرهاد رهبر آن را شایعه می خواند. با این حال هر روز رسانه ها گزینه‌های احتمالی جانشینی فرهاد رهبر را مطرح می کنند. دلیل این امر نیز این بود که دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور همیشه در تمامی عرصه های مربوط به آموزش عالی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. اما شخص فرهاد رهبر چندی پیش در واکنش به این شایعات به مهر گفت: "جایی ندارم بروم همین جا می مانم."

با اینکه گفته می شد وزارت علوم برنامه‌ای برای برکناری فرهاد رهبر ندارد اما در نهایت در 29 بهمن ماه 92 فرهاد رهبر در گفتگویی تاکید کرد خبر برکناری‌اش از ریاست دانشگاه تهران را شنیده است و معاون فرجی دانا سرپرست دانشگاه شد. محمد حسین امید - معاون فعلی اداری مالی وزارت علوم و معاون سابق اداری مالی دانشگاه تهران است که با حفظ سمت به عنوان سرپرست فعلی دانشگاه تهران منصوب شد. با این حال فرهاد رهبر در مراسم تودیع خود به دانشگاه تهرانی بودن افتخار کرد.

اخبار دانشگاه  - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------