وقتی نماینده مجلس اخراجی از دانشگاه از فرجی دانا شکایت می کند!



اخبار, فرجی دانا,شکایت از  فرجی دانا

 

اخبار دانشگاه - شکایت از وزیر علوم؛ دردسرهای فرجی دانا در پارلمان تمامی ندارد
وقتی نماینده مجلس اخراجی از دانشگاه از فرجی دانا شکایت می کند!

اما در این میانه یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن اینکه در طول هشت سال گذشته برخی افراد با استفاده از نفوذ خود به رانت علمی و امتیازهای انحصاری رسیده اند که با فراغ بال مدیریت عالی دانشگاه ها به پرونده آنها رسیدگی شده و جایگاه های خود را از دست خواهند داد و بدین واسطه فشار بر وزارت علوم را فزاینده کرده اند.

شاید به جرات بتوان گفت هیچ وزیری در طول تمامی ادوار انقلاب و در دولت های مختلف همانند وزیر علوم دولت تدبیر و امید در چالش های پی در پی و مداوم با نمایندگان مجلس نبوده است.

 

پرفسور رضا فرجی دانا مردی آرام و ماخوذ به حیاست که البته گرایش های تند سیاسی نیز نداشته و عیار و تخصص وی نیز در زمینه کاری محوله و جایگاه علمی وی نیز به اذعان دوست و دشمن خدشناک نیست اما چرا فرجی دانا تا بدین حد با مخالفت ها روبروست؟

مخالفت هایی که شاه کلید آن بر روی واژه فتنه می چرخد و هنوز از حضور وی در ساختمان شهرک غرب هفته ای نگذشته بود زمزمه استیضاح وی در مجلس پیچید. بهانه اولیه به انتصاب دو تن از چهره های برجسته علمی کشور باز می گشت، دو مدیری که یکی خود چند سال سابقه وزارت داشته و اکنون به سمت مشاور عالی منصوب شده بود و دیگری معاون چندین و چند ساله وزیر بود که یکبار دیگر به سمت معاونت برگزیده شده بود. سه پرفسور؛ دو جعفر و یک رضا مثلثی بودند که در طول تمامی سال های اخیر و در دوران دولت اصلاحات با یکدیگر از نزدیک عجین بوده و در کنار هم به انجام وظیفه پرداخته بودند و بدیهی بود که فرجی دانا از این مدیران کاربلد بهره بگیرد.

همه نمایندگان از گرایش سیاسی دولت و شخص وزیر آگاه بوده و هستند و می دانند که وزیر مربوطه  همپوشانی سیاسی با این دو چهره دارد و هم به توانایی های آنان باور وثیقی دارد، با این اوصاف بدیهیست که آنان انتظار نداشته باشند که وزیر از میان مخالفین سیاسی پر و پاقرص خود معاون برگزیند اما نمایندگان دست از مخالفت برنداشته و ضمن آنکه در نامه ای 150 امضایی به رئیس جمهوری اخطار دادند بالاخره بابت این موضوع وزیر را به بهارستان کشیده و یک کارت زرد به وی اعطا کردند، در حالیکه وزیر با صراحت در پاسخ به آنان گفته بود اگر نهادهای ذیربط صلاحیت این افراد را تایید نکند لحظه ای در عزل ایشان درنگ نخواهد کرد اما اگر چنین نیست، کسی حق قضاوت نداشته و نباید جامعه دانشگاهی را از خدمات ایشان بی بهره کند.

پس از اعطای کارت زرد، به نظر می رسید که فضا میان مجلس و وزارت علوم کمی آرام تر شود اما یکبار دیگر خبر شکایت سه تن از نمایندگان مجلس از وزارت علوم که به کمیسیون اصل نود مجلس ارسال شد، نشان داد که گویا قرار بر عادی سازی روابط میان این دو نهاد نیست.

در خصوص علت یابی حساسیت مجلس به وزارت علوم حرف ها و گمانه های زیادی مطرح است از جمله حساسیت و حیطه تاثیر گذاری دانشگاه که گرایش اغلب استادان و دانشجویان با طیف سیاسی مخالف اصولگرایان است و آنها نمی خواهند که با ایجاد تغییرات در سطوح مدیریتی این فنر منقبض شده رها گردد. در دیگر سو این نکته هم مطرح می شود که در دوران هشت سال گذشته اغلب مدیران اصولگرا در دانشگاه ها  پست و امتیازای گرفته اند و اکنون که دولت هم در اختیار آنان نیست با خروج از این جایگاه شانیت و جایگاه شغلی خود را از دست داده و نسبت به این تغییرات مقاومت می کنند.

اما در این میانه یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن اینکه در طول هشت سال گذشته برخی افراد با استفاده از نفوذ خود به رانت علمی و امتیازهای انحصاری رسیده اند که با فراغ بال مدیریت عالی دانشگاه ها به پرونده آنها رسیدگی شده و جایگاه های خود را از دست خواهند داد و بدین واسطه فشار بر وزارت علوم را فزاینده کرده اند.
 
به گزارش خرداد یکی از نمایندگانی که نامش در میان سه نماینده شکایت کننده از وزیر علوم آمده، فردی است که در آذرماه امسال با نظر کمیته تحقیق منصوب از سوی وزیر علوم بورسیه تحصیلی وی لغو می شود و این نکته شائبه تسویه حساب های شخصی را در این مسئله پر رنگ می کند.

ماجرا از این قرار است که پنج تن از افرادی که در دولت محمود احمدی نژاد برخوردار از بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا از دانشگاه گیلان شده بودند پس از آغاز سال تحصیلی جدید و با اعتراض اعضای هیئت علمی دانشگاه بورسیه آنان لغو می شود.

وزات علوم تحقیقات و فناوری طی نامه ای در مورخ ۵ /۹/۱۳۹۲ ثبت نام افراد مذکور را به عنوان دانشجوی دکتری روابط بین الملل در گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان مغایر با مقررات و آیین نامه های مربوطه آموزشی تشخیص داد و پذیرش این افراد را به عنوان دانشجوی دکتری روابط بین الملل در گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان کان لم یکن اعلام کرد.

در میان این پنج نفر نام های جالبی به چشم می آید. علیرضا باژنگ داماد محمدرضا مردانی رئیس مرکز جذب اساتید دانشگاه های کشور در دولت احمدی نژاد که طی چهار سال از دیپلم به دانشجویی دکترا و عضو هیئت علمی رسید، یکی از این افراد است.

محمد شیخان معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور در دولت احمدی نژاد نیز یکی از این پنج تن است.

اما نام جالب در این میانه جبار کوچکی نژاد است نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی که او نیز با نظر وزارت علوم دولت تدبیر و امید بورسیه اش لغو می گردد و اکنون نام اش در میان سه تن نماینده ای است که از وزیر علوم بابت آنچه ممانعت از اعمال حق نظارت نمايندگان مجلس بر دستگاه هاي اجرايي می خوانند از رضا فرجي‌دانا وزير علوم، تحقيقات و فناوري به کميسيون اصل 90 مجلس شکايت کرده اند.

البته بی گمان حق نظارت نمایندگان مسلم و بدیهی است و ان شاء الله که این کدورت شخصی جایگاهی در این اعلام شکایت ندارد اما بالاخره با این سوابق چندان منطقی به نظر نمی رسد که از وزیر علوم فردی شکایت کند که چندی پیش با حکم اجزای وزارتخانه تحت امر وی ، بورسیه این نماینده لغو گردیده و از دانشگاه اخراج می گردد.

نکته آنکه بحمدالله اعضای پر و پاقرص جبهه پایداری برای شکایت از وزیر علوم و ارکان دیگر دولت آماده به حضورند و چه خوب بود این وظیفه به دیگر نیروهای این طیف در مجلس سپرده می شد تا این شائبه جدی ایجاد نگردد.

اخبار دانشگاه  - خردادنیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------