جزئیات احضار ۵ دانشجوی دانشگاه تهران به کمیته انضباطی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در خصوص ماجرای احضار چند دانشجو به کمیته انضباطی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، روز گذشته خبری از سوی یکی از روزنامه‌ها منتشر شد که در بخشی از آن به این موضوع اشاره شده بود که طی دو هفته تعدادی از دانشجویان دانشگاه «تهران» و «علم‌و‌صنعت» به کمیته انضباطی برای پاره‌ای از توضیحات فراخوانده شده‌اند؛ احضارهایی که بیشتر به صورت تلفنی بوده، در صورتی که مطابق قانون همه احضارهای دانشجویان به کمیته‌های انضباطی باید به صورت کتبی انجام شود. در همین رابطه و برای روشن‌تر شدن ابعاد ماجرا با سرسنگی (معاون فرهنگی دانشگاه تهران) به گفت‌و‌گو پرداختیم.

سرسنگی با اشاره به وظایف کمیته انضباطی دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه تهران کمیته انضباطی دارد و این کمیته وظیفه دارد؛ اگر کسی از دانشجویی شکایت کرد یا گزارشی مبنی بر اینکه دانشجویی تخلف کرده، کمیته؛ دانشجو را دعوت می‌کند و دانشجو اظهارات خود را یادداشت می‌کند، سپس در شورایی مطرح می‌شود که آیا تخلفی صورت گرفته یا خیر؟

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دعوتنامه‌ها حتما کتبی است و به هیچ وجه افراد تلفنی دعوت نمی‌شوند، گفت: البته ممکن است با فرد تماس بگیرند و بپرسند که آیا نامه به دستشان رسیده یا اینکه به فرد اطلاع دهند که نامه را بگیرد. فرد بعد که می‌‌آید؛ کل پرونده در اختیارش گذاشته می‌شود، جوابیه را می‌نویسد یا اگر هم خواست در شورا حضور می‌یابد و به صورت حضوری پاسخ دهد.

سرسنگی با اشاره به اینکه در نامه‌ها علت احضار دانشجو نوشته نمی‌شود، عنوان کرد: نامه‌ها ممکن است دست افراد مختلف بیفتد و به این دلیل که هنوز تخلف دانشجو ثابت نشده، ذکر کردن علت؛ حرمت نگذاشتن به آبروی افراد است. امکان دارد فردی نامه را در فضای مجازی بگذارد و با آبروی افراد بازی کند. از همین رو فرد به کمیته می‌آید در حضور خودش آنجا علت مطرح می‌شود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که در دو هفته اخیر دقیقا چه تعداد به کمیته احضار شدند و به چه علت بوده است؟ افزود: در دو هفته اخیر در مجموع ۵ نفر احضار شدند و نامه‌های مستند موجود است. علت احضار هم هیچ ربطی به مسایل صنفی و حجاب نداشته است و البته معذور هستم و نمی‌توانم علت اصلی احضار را عنوان کنم.

او ادامه داد: متاسفانه دوستان از حسن نیت و احساس پاک دانشجویان سوءاستفاده کردند و عنوان کردند که علت احضار بخاطر مسایل صنفی بوده و نکات خلافی را به رسانه‌ها گفته‌اند.

سرسنگی گفت: دانشگاه تهران ۵۵ هزار دانشجو دارد و احضار گسترده صحت ندارد و اینکه این‌ها با چه استنادی گفته‌اند احضار گسترده و گروهی جای تعجب دارد. تعداد قلیلی دارند با احساسات دانشجویان بازی می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که چه تعداد دانشجو در سال ۹۴ به کمیته احضار شدند؛ گفت: تعداد این افراد نسبت به جامعه دانشجویی خیلی نیست. عمده پرونده‌ها در کمیته انضباطی بیشتر مشکلات آموزشی و امتحانات است.

سرسنگی در واکنش به اینکه به نظر می‌رسد؛ دانشجویان نگران بازگشت فضای امنیتی باشند، گفت: کجا فضا امنیتی شده؟ در یک ماه اخیر دیگر باید چه کار می‌کردیم؟ ۵۰ برنامه داشتیم. از هر جناجی؛ جلودارزاده، حدادعادل، سردار نقدی، عارف و حتی کسانی که در دروه قبل ممنوع بودند؛ اجازه دادیم به دانشگاه بیایند و حرفشان را بزنند و دانشجویان خود قضاوت کنند. ۵۰۰ دانشجو در تالار علامه با حضور رییس و معاونان مسایل و انتقاد خودشان را گفتند و کسی به کمیته احضار نشد.

وی ادامه داد: اینکه ۵ دانشجو خلاف شخصی کنند و چون نمی‌توانیم؛ شرعا و عرفا علت احضار را علنی کنیم؛ واقعا درست است که این‌ها بگویند بخاطر مسایل صنفی احضار شده‌اند؟ کمیته مرجع قانونی است و اتفاقا از حرمت افراد حفاظت می‌کند و برای حفظ حرمت و آرامش دانشجویان کمیته ایجاد شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: اینکه گفته شده علت احضار مربوط به انتخابات بوده هم درست نیست و واقعیت ماجرا چیز دیگری است. ۵ دانشجو رسانه‌ها را چند روز است درگیر خود کرده‌اند و حرف‌های غیرواقعی می‌زنند.

 

اخبار دانشگاه - ایلنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------