هشدار نسبت به خطر مدرك‌گرايي در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي



هشدار نسبت به خطر مدرك‌گرايي در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي

رئيس دانشكده مهندسي دانشگاه شهيد چمران با تاكيد بر ضرورت توسعه تحصيلات تكميلي گفت: براي آن‌كه اين توسعه با چالش مواجه نشود بايد همزمان با توسعه دوره‌هاي مختلف و گشايش رشته‌هاي جديد، آزمايشگاه‌ها تجهيز و حداقل‌هاي پژوهشي براي دانشجويان اين مقاطع تامين شود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دكتر محمد جورابيان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بيان اين مطلب عنوان كرد: به علت كثرت فارغ‌التحصيلان مقطع كارشناسي، تقاضا براي ورود به مقاطع تحصيلات تكميلي در دانشگاه شهيد چمران بسيار بالا است كه همين امر ضرورت توسعه دوره‌هاي تحصيلات تكميلي را ايجاب مي‌كند.

وي با اشاره به عملكرد نسبتاً خوب دانشكده مهندسي در اين زمينه، به تصويب رشته كارشناسي ارشد مهندسي برق - گرايش مخابرات - و راه‌اندازي اين رشته از سال 92 اشاره و تصريح كرد: به طور معمول در رشته‌هاي فني تامين تجهيزات و نيازهاي پژوهشي دانشجويان تحصيلات تكميلي يك الزام است كه اين مسئله و كمبود فضاي آموزشي و پژوهشي يكي از چالش‌هاي اصلي فراروي دانشكده مهندسي براي توسعه تحصيلات تكميلي است.

رئيس دانشكده مهندسي دانشگاه شهيد چمران اهواز افزود: براي آنكه دوره‌هاي تحصيلات تكميلي موفقي داشته باشيم بايد هركدام از گروه‌هاي آموزشي آزمايشگاه‌هاي تخصصي خود را داشته باشند و اين‌كه صرفا به گذراندن يك مجموعه دروس نظري و اعطاي مدرك بسنده شود، در دانشكده‌هاي فني معنا ندارد. بنابراين هم‌زمان با راه‌اندازي رشته‌هاي جديد و افزايش پذيرش دانشجو بايد فضاهاي آموزشي و پژوهشي توسعه يابد.

جورابيان تاكيد كرد: هيچ‌گاه از وضعيت امكانات و تجهيزات آزمايشگاهي راضي نبوديم و تنها مي‌توان گفت اين امكانات در حد معمولي جوابگو بوده‌‌ است؛ امكانات دانشگاه حتي درحد دانشگاه‌هاي پيشرفته و توسعه يافته در سطح ايران نيست كه بتوانيم پاسخ‌گوي نيازهاي اصلي دانشجويان در مقاطع تحصيلات تكميلي باشيم اما با اين حال اساتيد با استفاده از گرانت(پژوهانه) هاي خود به تجهيز آزمايشگاه‌ها كمك مي‌كنند و بخشي از تجهيزات موردنياز آزمايشگاه‌ها هم از محل پروژه‌هاي تحقيقاتي مشترك با صنعت تامين مي‌شود.

وي با اشاره به چشم‌انداز كلي كشور براي دستيابي به رتبه علمي نخست منطقه در افق 1404، خطر مدرك‌گرايي در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي را يك چالش تهديدكننده در اين بخش دانست و افزود: در بخش فني اجازه نمي‌دهيم و در واقع نمي‌توانيم توسعه بي‌رويه داشته باشيم و اين توسعه بايد با دقت و كارشناسي و با توجه به امكانات موجود انجام شود تا كيفيت‌هاي آموزشي حفظ شود.

رئيس دانشكده مهندسي دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اينكه بيشترين بخش امتيازآور در رتبه‌بندي دانشگاه‌ها فعاليت‌هاي پژوهشي است، خاطرنشان كرد: ما خواستار ارتقاء رتبه علمي دانشگاه هستيم و توليد مقالات علمي بدون دانشجوي تحصيلات تكميلي و توسعه دوره‌هاي تحصيلات تكميلي امكان‌پذير نيست؛ البته با تحقق اين توسعه، بخشي از نيازها از محل فعاليت‌‌هاي اساتيد، قرارداد با صنايع و بخشي هم از بودجه وزارت علوم تامين مي‌شود.

جورابيان با اشاره به نسبت 30 به 70 دانشجويان كارشناسي به تحصيلات تكميلي در برخي دانشگاه‌هاي صنعتي كشور مانند اميركبير و صنعتي شريف، تصريح كرد: اين نسبت در دانشگاه شهيد چمران اهواز معكوس است، تعداد دانشجويان كارشناسي بسيار بيشتر از دانشجويان كارشناسي ارشد و يك وزنه كاملاً نامتعادل برقرار است. البته نبايد تنها به دانشجويان تحصيلات تكميلي متمركز شد و دانشجويان پايه هم بايد حفظ و هدايت شوند.

وي يكي از نيازهاي پژوهشي را دسترسي به منابع علمي معتبر داخلي و خارجي عنوان كرد و افزود: در اين زمينه دانشگاه بسيار خوب عمل كرده و كارهاي خوبي در سطح كشور انجام شده‌ است. دسترسي به پايگاه‌هاي علمي در پژوهش و توسعه تحصيلات تكميلي يك ضرورت است و اگر امكانات آزمايشگاهي كامل نيست حداقل دسترسي به اين منابع بايد كامل باشد.

رئيس دانشكده مهندسي دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اين‌كه در صورت تامين بودجه لازم، مشكلات اصلي توسعه تحصيلات تكميلي رفع مي‌شود، توضيح داد: بودجه عمراني و پژوهشي دانشكده بسيار محدود است. البته كارهايي در دانشكده براي استفاده حداكثري از فضاهاي موجود و توسعه فضاي آموزشي پژوهشي در حال انجام است كه روند آن‌ها كند است.

جورابيان با اشاره به وجود حدود 30 رشته ـ‌ گرايش در مقاطع مختلف در دانشكده مهندسي خاطرنشان كرد: هر رشته و گرايش نيازهاي خاص خود را دارند؛ البته بخشي از تجهيز آزمايشگاه‌ها از طريق قرارداد با صنعت فراهم شد؛ براي مثال در بخش برق از بودجه‌اي كه شركت برق منطقه‌اي در ارتباط با پروژه پژوهشي خود به دانشگاه اختصاص داد، در تجهيز آزمايشگاه ها هزينه شد و حدود 700 تا 800 ميليون تومان براي خريد تجهيزات آزمايشگاهي از تعامل با صنعت تخصيص يافت./ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------