وزارت علوم: مسوول حذف دختران در 77 رشته دانشگاهي نیستیم



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

وزارت علوم: مسوول حذف دختران در 77 رشته دانشگاهي نیستیم

اين مقام مسوول در وزارت علوم با صراحت عنوان كرد: امكان برگزاري كلاس‌هاي خاص به صورت مجزا براي دختران و پسران و همچنين ميزان ظرفيت پذيرش دختر و پسر به‌عهده خود دانشگاه‌هاي پذيرنده است.

جام جم آنلاين :  رييس‌جمهور به وزير علوم درباره مخالفت با تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌ها مي‌گذرد، اما حالا مسوولان 36 دانشگاه كشور برخلاف موضع رئيس‌جمهور، اعلام كرده‌اند كه در جريان كنكور امسال، از بين دختران كنكوري دانشجو نمي‌پذيرند.با بالا گرفتن دامنه نارضايتي‌هاي بسياري از داوطلبان كنكور، خيلي‌ها منتظر اعلام موضع وزارت علوم درخصوص حذف جنسيتي برخي از رشته‌هاي كنكور 91 بودند.

احمدي‌نژاد در آن نامه رسمي به‌صراحت عنوان كرده بود؛ «شنيده شده است كه در برخي دانشگاه‌ها، رشته‌ها و كلاس‌هاي تك‌جنسيتي بدون لحاظ تبعات اعمال مي‌گردد. ضروري است فوري از اين اقدامات سطحي و غيرعالمانه جلوگيري شود.» اما حالا در دفترچه انتخاب رشته كنكور امسال، وضع به‌گونه‌اي است كه دختران كنكوري تنها به دليل جنسيت‌شان نمي‌توانند در 77 رشته مقطع كارشناسي به دانشگاه‌ها راه يابند.

گرچه در كنكور سال گذشته هم دو رشته تحصيلي از ظرفيت پذيرش دختران حذف شده بود، اما امسال حتي رشته‌هايي چون حسابداري، علوم تربيتي و راهنمايي و مشاوره ـ كه تحصيل در اين رشته‌ها ربطي به جنسيت متقاضي ندارد ـ از تيغ تيز حذف جنسيتي در امان نمانده‌اند.

وزارت علوم: ما مسوول نيستيم

با بالا گرفتن دامنه نارضايتي‌هاي بسياري از داوطلبان كنكور، خيلي‌ها منتظر اعلام موضع وزارت علوم درخصوص حذف جنسيتي برخي از رشته‌هاي كنكور 91 بودند.

در حالي كه ابتدا مسوولان وزارت علوم نسبت به اين موضوع واكنش اعتراضي نشان دادند و حتي وزارت علوم در مكاتبه با اين مراكز آموزش عالي، خواستار توضيح دانشگاه‌ها درباره دلايل اين اقدام اخير شد، اما ابوالفضل حسني، مديركل شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم در همين رابطه به مهر اعلام كرد: شوراي گسترش آموزش عالي، هيچ گونه دخالتي در درج ظرفيت پذيرش دانشجو براي دانشگاه‌ها در پورتال سازمان سنجش ندارد.

اين مقام مسوول در وزارت علوم با صراحت عنوان كرد: امكان برگزاري كلاس‌هاي خاص به صورت مجزا براي دختران و پسران و همچنين ميزان ظرفيت پذيرش دختر و پسر به‌عهده خود دانشگاه‌هاي پذيرنده است.

حال با توجه به مواضع كج‌دار و مريز وزارت علوم در موضوع حذف جنسيتي رشته‌ها، اين سوال پيش مي‌آيد، چرا در حالي كه اين وزارتخانه مسئول مستقيم نظارت بر فرآيند آموزش عالي در تمام دانشگاه‌هاي كشور است، اما هم‌اكنون وزارت علوم نسبت به تفكيك جنسيتي دانشگاه‌ها از خود سلب مسئوليت مي‌كند؟

دلايل مبهم دانشگاه‌ها براي حذف جنسيتي رشته‌ها

در شرايطي كه در كنكور امسال، حتي رشته‌هايي مثل حسابداري و شيمي محض هم قرباني حذف جنسيتي شده‌اند، مسوولان برخي از دانشگاه‌ها در اظهارنظرهايي متفاوت به توضيح اين تصميم تازه خود پرداخته‌اند؛ توضيحاتي كه البته بيشتر از آن كه به‌دلايل منطقي اين موضوع اشاره كند، به دليل‌تراشي‌ها و بازي با كلمات شباهت دارد.

به‌طور مثال، محمد حسين رامشت، رييس دانشگاه اصفهان در اين باره مي‌گويد: در بررسي كه صورت گرفت مشخص شد 98 درصد خانم‌هاي فارغ‌التحصيل رشته معدن در اين رشته مشغول به كار نيستند؛ اين درحالي است كه هزينه‌اي كه در طول دوره دانشجويي صرف دانشجو مي‌شود بايد بازگشت داشته باشد، بنابراين نياز است كه پذيرش رشته‌ها ساماندهي شود.

حسن زمانيان، رييس دانشگاه لرستان نيز معتقد است: برخي رشته‌ها ماهيت مردانه دارند و بايد مرد پذيرش كرد، مانند رشته دامپزشكي كه ماهيت آنها مردانه است و نياز است كه هر ساعت از شبانه‌روز براي كار دامپزشكي در روستا حاضر شد و اين كار از عهده مردان برمي‌آيد.

اين در حالي است كه از ابتداي تشكيل اين رشته‌ها در دانشگاه‌هاي كشور پذيرش دختران در اين رشته‌ها پيش‌بيني شده بود و نمي‌توان پذيرفت كه بعد از چند دهه، ناگهان روساي دانشگاه‌ها متوجه شده‌اند اين رشته‌ها به درد دختران نمي‌خورد.

زمانيان عنوان مي‌كند كه صفر كردن پذيرش دختران يا پسران در برخي رشته‌ها، حاكي از ساماندهي كردن پذيرش‌هاست نه حذف آن و اين در واقع بيشتر شبيه به بازي با كلمات است.

رييس دانشگاه صنعت نفت هم با بيان اين كه اين دانشگاه ديگر دانشجوي دختر پذيرش نخواهد كرد، تاكيد مي‌كند: سختي شرايط كار و نبود نياز فعلي وزارت نفت، منجر به حذف پذيرش دانشجويان دختر در مقطع كارشناسي شده است.

غلامرضا راشد خاطرنشان مي‌كند: البته در سال‌هاي پيش هم تنها 10درصد پذيرش به دانشجويان دختر اختصاص پيدا مي‌كرد، يعني از 30 نفر تنها سه نفر دانشجوي دختر (در دانشگاه صنعت نفت) پذيرش مي‌شد.

دانشگاه محقق‌اردبيلي هم از جمله دانشگاه‌هايي است كه در جريان كنكور امسال، ركورددار حذف جنسيتي در 24 رشته دانشگاهي است.

مسعود گنجي، رييس اين دانشگاه مي‌گويد: پذيرش دانشجويان دختر در اين رشته‌ها حذف نشده است؛ پذيرش در دانشگاه محقق‌اردبيلي دوظرفيتي شده است؛ به اين گونه كه اگر دو روان‌شناسي عمومي و باليني در دانشگاه تدريس مي‌شود، مهرماه يكي از اين روان‌شناسي‌ها به دانشجويان دختر و يكي به دانشجويان پسر اختصاص داده مي‌شود و در بهمن‌ماه پذيرش بالعكس خواهد بود.

در هر حال با وجود اعتراض‌هاي ادامه‌دار بسياري از داوطلبان دختر كنكور نسبت به روند بي‌سابقه تفكيك جنسيتي رشته‌ها، همچنان اين وضع تغيير نكرده است و شايد اگر در نهايت اين مشكل در كنكور 91 حل نشود، آنگاه بتوان آزمون سراسري امسال را جنسيتي‌ترين كنكور تاريخ نظام آموزشي كشور دانست./جام جم آنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------