وزيرعلوم:‌ حذف دختران در كنكور 91 جوسازي رسانه‌هاي بيگانه است



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

کارگروه «اقتصاد مقاومتی» در وزارت علوم تشكيل شد

وزيرعلوم:‌ حذف دختران در كنكور 91 جوسازي رسانه‌هاي بيگانه است

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در پاسخ به برخي اظهارات مبني بر پذيرش جنسيتي در كنكور 91، گفت: اين اخبار از جوسازي‌هاي رسانه‌هاي بيگانه ناشي مي‌شود.

دكتر كامران دانشجو در ضيافت افطاري كه به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود، طي نشستي در جمع خبرنگاران با بيان اينكه حذف دختران در پذيرش كنكور91 جوسازي رسانه‌هاي بيگانه است، تاكيد كرد: حذف جنسيتي يك حاشيه سازي است كه به آن دامن زده مي‌شود و موضوعي است كه از طرف رسانه‌هايي چون بي بي سي و VOA نشات مي‌گيرد و بايد گفت كه زماني آنها از ما ناراحت مي‌شوند كه كار ما درست است.

وي با بيان اينكه 90 درصد كل ظرفيت كنكور امسال بين دختران و پسران رقابتي بوده است، گفت:تنها حدود 5 درصد از ظرفيت‌ها مربوط به مردان و حدود 5 يا 6 درصد نيز مربوط به زنان است كه حدود 5 درصد زنان شامل دانشگاه‌هاي الزهرا(س)، حضرت معصومه(س)، كوثر بجنورد و برخي دانشگاه‌هاي دخترانه ديگر نيز مي‌شود و حدود 5 درصد ظرفيت مردان نيز شامل دانشگاه‌هايي چون امام حسين(ع)، مالك اشتر و غيره مي‌‌شود.

وزارت علوم را در دست اندازهاي سياسي نيندازيد

وي خطاب به رسانه‌ها با تاكيد بر اينكه وزارت علوم را در جناح‌هاي سياسي قاطي نكنيد، تصريح كرد: ما يك مجموعه علمي و دانشگاهي هستيم بنابراين اين مجموعه را در دست اندازهاي سياسي نيندازيد. چرا كه تمام تلاش ما اين است كه در مسير علم و پويايي توام با دين حركت كنيم البته اين موضوع باعث نمي‌شود كه ما شور و نشاط سياسي در دانشگاه‌هاي خود نداشته باشيم اما ما را از بعد سياسي تحليل نكنيد.

تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم

دانشجو همچنين در بخش ديگر سخنان خود اظهار كرد:‌ چند روز پس از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، کارگروه اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم تشکیل شد تا ابعاد این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وي همچنين از راه اندازي كميته تخصصي «رسانه و علوم ارتباطات» براي اولين بار در حوزه برنامه‌ريزي معاونت آموزشي وزارت علوم خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه اين كميته در دانشگاه‌ها نيز ايجاد شود تا بحث خبرنگاري از بعد علمي در دانشگاه‌هاي ما با ظرفيت بيشتري انجام گيرد.

وزير علوم با بيان اينكه رقابت بين دانشگاه آزاد و وزارت علوم معنا ندارد و دانشگاه آزاد زير مجموعه آموزش عالي كشور و وزارت علوم است تصريح كرد: چه در زمان آقاي جاسبي و چه در حال حاضر، سياست ما رقابت نبوده است و اگر تغييراتي در دانشگاه آزاد ايجاد شد براي پويايي و حفظ بالندگي اين مجموعه بوده است.

دانشجو با اشاره به تصويب 2800 كدرشته تحصيلي در زمان رياست جاسبي، گفت: اين در حالي است كه يك هزار و 700 كد رشته‌ مربوط به دانشگاه آزاد بوده است.

وي در خصوص بحث ضرورت كاهش ظرفيت دوره كارشناسي و افزايش دوره‌هاي تحصيلات تكميلي دانشگاه‌ها، گفت: زماني كه اين موضوع مطرح مي‌‌شود، رسانه‌ها در اين زمينه عكس العمل نشان مي‌دهند. در صورتيكه اجراي طرح آمايش آموزش عالي بايد بر اساس برنامه‌ها انجام شود.

ضرورت اصلاح هرم تكنسين در كشور

وي همچنين در خصوص گسترش هرم تكنسين در كشور، تصريح كرد: اين موضوع نيز بايد در دستور كار قرار گيرد در حال حاضر اين بحث گسترش هرم تكنسين در دو دانشگاه علمي كاربردي و فني حرفه‌اي در حال انجام است.

ايجاد 21 هزار شغل در وزارت علوم

وي با بيان اينكه بحث ايجاد اشتغال بايد از سوي دستگاه‌هاي ديگر انجام گيرد، تصريح كرد در آموزش عالي تكليف ما ايجاد شغل نيست اما با اين وجود با ايجاد پارك‌هاي علم و فناوري و شركت‌هاي دانش بنيان توانسته‌ايم 21 هزار شغل ايجاد كنيم.

وي در ادامه سخنانش در خصوص جايگاه كرسي‌هاي آزاد انديشي با بيان اينكه جاي كرسي هاي آزاد انديشي در درون دانشگاه‌هاست و ما در حال حاضر در حالت گذار در اين كرسي‌ها به سر مي بريم و نه تثبيت، تصريح كرد: كرسي‌هاي آزاد انديشي شأن دارد كه بايد آنرا حفظ كنيم.

وي ادامه داد: برخي‌ها براي برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي مي ترسند اين شان شكسته شود. اما برپايي كرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه‌ها يك فرصت است كه همانند برخي موارد همچون آزمون دكترا تا به يك حالت ثبات برسد نوساناتي خواهد داشت.

يك ميليون و 200 هزار متقاضي ورود به دوره‌هاي تحصيلات تكميلي داريم

وي با اشاره به آمار متقاضيان دوره‌هاي تحصيلات تكميلي دانشگاه‌ها، گفت:‌ يك ميليون متقاضي كارشناسي ارشد و 200 هزار داوطلب دوره‌هاي دكترا در كشور داريم اگر به خواسته اين دسته از دانشجويان توجه نشود اين متقاضيان ممكن است براي ادامه تحصيل به كشورهاي ديگر بروند.

ظرفيت پذيرش 30 هزار دانشجوي دكتري داريم

وزير علوم همچنين با اشاره به 30 هزار عضو هيات علمي استاديار به بالا در دانشگاه‌ها، تصريح كرد: اگر هر كدام از اين اعضاي هيات علمي يك نفر دانشجوي دكترا بگيرد ما مي‌توانيم با همين تجهيزات موجود 30 هزار عضو هيات علمي داشته باشيم در حالي كه در حال حاضر ظرفيت آزمون دكتري از 5 هزار به 12 هزار نفر در سال 91 رسيده است، به عبارت ديگر هم اكنون براي پذيرش 20 هزار دانشجوي دكتراي ديگر ظرفيت داريم، البته در اين زمينه مراقب هستيم كه كيفيت را فداي كميت نكنيم همچنين كميت را نيز فداي كيفيت نمي‌كنيم.

دانشجو با بيان اينكه دانشگاه از 80 سال گذشته شكل گرفته كه طي اين 80 سال چه از بعد مناسبات و شكل و چه از بعد محتوا درست مقلد آن طرف بوده‌ايم ، گفت: تغيير دادن اين موضوع نيازمند كمك است. در حال حاضر ما به دنبال ايجاد دانشگاه ايراني – اسلامي و بومي هستيم.

وزير علوم همچنين خطاب به رسانه‌ها گفت: شما رسانه‌ها آيينه تمام نماي خواسته‌‌هاي مردم هستيد و ما را نيز همانگونه كه هستيم به مردم بشناسانيد و از شما انتظار داريم كه ضمن انتقال خواسته‌هاي افكار عمومي به ما كمك كنيد كه در اهداف برنامه پنجم توسعه و نقشه جامع علمي موفق عمل كنيد.

وي در خصوص انتقاد خبرنگاران مبني بر بسته بودن درب دفتر برخي از مسئولان وزارتي و دانشگاه‌ها به روي خبرنگارها گفت: اين موضوع سياست من نيست و نبوده و نخواهد بود و اگر در جايي اين اتفاق رخ دهد تذكر مي‌دهم.

وزير علوم در خاتمه در خصوص پيشنهاد خبرگزاري ايسنا مبني بر ايجاد اتاق فكر براي خبرنگاران در وزارت علوم، تصريح كرد: اين موضوع بسيار پيشنهاد خوبي است و پيگيري مي‌شود./ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------