تازه های اعمال مستحبی

دعای آخر ماه مبارک رمضان

دعای وداع ماه مبارک رمضان

دعای وداع ماه مبارک رمضان شیخ کلینی رضوان الله علیه در کتاب کافی روایت کرده از ابو بصیر از حضرت…

ثواب خواندن نماز شب و نافله‌ي صبح



نماز شب،فضیلت نماز شب, ثواب خواندن نماز شب

 

و اصبر لحكم ربّك فانّك باعيننا و سبّح بحمد ربّك حين تقوم، و من اللّيل فَسَبِّحهُ و ادبار النّجوم.
در طريق ابلاغ حكم پروردگارت صبر و استقامت كن چرا كه تو در حفاظت كامل ما قرار دادي و هنگامي كه برمي‌خيزي پروردگارت را تسبيح و حمد گوي و (همچنين) به هنگام شب او را تسبيح كن و به هنگام پشت كردن ستارگان و طلوع صبح.

«طور ، 48 و 49»


در اين آيه پيامبر را در مقابل اين همه كارشكني‌ها و تهمت‌ها و ناسزاها دعوت به صبر و استقامت مي‌كند، مي‌فرمايد: (در طريق ابلاغ حكم پروردگارت صبر و شكيبايي و استقامت كن.
اگر تو را كاهن و مجنون و شاعر مي‌‌خوانند صبر كن و اگر آيات قرآن را افتراهايي مي‌پندارند كه به خدا بسته شده است شكيبايي نما و اگر در برابر اين همه براهين منطقي باز به لجاج و عناد ادامه مي‌دهند استقامت به خرج ده، مبادا دلسرد و يا ضعيف و ناتوان شوي.


و از آنجا كه راز و نياز با خدا و نيايش و عبادت او و تسبيح و تقديس ذات پاك او، به انسان آرامش و نيرو مي‌بخشد به دنبال دستور صبر مي‌فرمايد:


و سبح بحمد ربك حين تقوم.
هنگامي كه برمي‌‌خيزي تسبيح و حمد پروردگارت را بجا آور.


هنگامي كه در سحرگاه براي عبادت و نماز شب برمي‌‌خيزي و هنگامي كه از خواب براي اداي نماز واجب برمي‌‌خيزي و هنگامي كه از هر مجلس و محفلي برمي‌خيزي، حمد و تسبيح او كن.
مفسران در اين آيه تفسيرهاي گوناگوني دارند ولي جمع ميان همه‌ اينها نيز ممكن است، چه در سحرگاه براي نماز شب، و چه بعد از خواب براي اداي فريضه، و چه بعد از قيام از هر مجلس باشد.


آري روح و جانت را به تسبيح و حمد خدا نور و صفا ببخش، زبانت را به ذكر او خشبو كن، از ياد او مدد بگير و براي مبارزه با كار شكني‌هاي دشمن آماده شو.


در روايات متعددي آمده است كه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ هنگامي كه از مجلس برمي‌خاست تسبيح و حمد به جا مي‌آورد و مي‌فرمود:


انّه كفّارة المجلس.
اين تسبيح و حمد كفاره‌ مجلس است![1]


و من اللّيل فسبّحه و ادبار النّجوم.
همچنين در شب او را تسبيح كن و به هنگام پشت كردن ستارگان و طلوع صبح.


بسياري از مفسران جمله‌ (و من اللّيل فسبحه) را به (نماز شب) تفسير كرده‌اند، (و ادبار النجوم) را به دو ركعت نافله صبح كه در آغاز طلوع فجر و به هنگام پنهان شدن ستارگان در نور صبح انجام مي‌شود.

 

به هر حال عبادت و تسبيح و حمد خدا در دل شب و در آغاز طلوع فجر لطف و صفاي ديگري دارد و از تظاهر و ريا دورتر است و آمادگي روحي براي آن بيشتر مي‌باشد چرا كه كارهاي مشغول كننده‌ زندگي روزانه تعطيل است استراحت شبانه به انسان آرامش بخشيده،‌ قال و غوغا فرو نشسته و در حقيقت همزمان با وقتي است كه پيامبر به معراج رفت و در مقام (قاب قوسین) در آن خلوتگه راز قرار گرفت و با خداي خود به راز و نياز پرداخت.


و به همين دليل در آيات مورد بحث روي اين دو وقت تكيه شده است.


و در حديثي از پيغمبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي‌خوانيم:


ركعتا الفجر خير من الدّنيا و ما فيها.
دو ركعت نافله‌ صبح براي تو بهتر است از دنيا و آنچه در دنياست.[2]

 

[1] . تفسير الميزان، ج 19، ص 24.

[2] . تفسير نمونه، ج 22، ص 467 الي 469.

منبع:andisheqom.com

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------