شناسایی کرم هیولای ۴۰۰ میلیون ساله

غالباً گذشته در قالب جعبه پاندورایى از هیولاهای وحشتناک ترسیم می شود. در حالی که بسیاری از دیرینه شناسان این ادعای کلیشه ای را رد می کنند، اما دانشمندان با آغوش باز از کرم تازه کشف شده معروف به “وبستروپریون آرمسترانگى”(Websteroprion armstrongi) استقبال کرده و آن را پذیرفته اند.

تصاویر کرم هیولای ۴۰۰ میلیون ساله,درباره کرم هیولا

وبستر آرمسترانگى را در مجموعه فسیل های واقع در موزه سلطنتی اونتاریو کشف کردند

بنا به گفته محققان، این پرنس تاریکی دوران پالئوزوئیک که در حدود ۴۰۰ میلیون سال پیش در دریاها جولان می کرد، سرمنشأ سختی دارد. پژوهش های جدید بطور جامع به یافته های سه دانشمند جسور می پردازد که “وبستر آرمسترانگى” را در مجموعه فسیل های واقع در موزه سلطنتی اونتاریو کشف کردند. نمونهٔ گردآوری شده از حوزه رودخانه موس در اونتاریوى کانادا ظاهراً از اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی در این موزه بوده است. اگر چه این فسیل فقط حاوی آرواره های این جاندار بود – که طول آن تقریبا یک تا دو سانتی متر تخمین زده شده – اما دانشمندان بر این باورند که بدن این جاندار عظیم بیش از یک متر بوده است.

براساس مطالعات انجام شده توسط “لوک پارى” از دانشگاه بریستول در دانشکده علوم زمین، اکثر آرواره های کرم فسیل شده تنها با کمک میکروسکپ قابل رویت اند. پاری گفت: بنابراین، می توان عنوان بزرگترین فسیل شناخته شده از کرم های حلقوی Annelid را به آن داد که مورد منحصر بفردى از کرم چند تار کهن به شمار می رود. پاری افزود: زمانی که در سال ۲۰۱۴ در کانادا بر روی پروژه متفاوتی به همراه دیو رودکین کار می کردم، این نمونه را به من نشان دادند. دیو فکر کرد که شاید این ها به لحاظ اندازه شان حائز اهمیت باشند. من بعدها نمونه را به پیش متس اریکسون بردم که تا آن زمان اطلاعات چندانی در مورد این نمونه ها نداشت. وی تخصص ویژه ای در خصوص این آرواره های فسیلی دارد و احتمال داد که بزرگترین نمونه شناخته شده باشند؛ پژوهش های بعدی بر ادعای اریکسون مهر تایید زد. بیشتر کرم های فسیل شده دارای آرواره هایی به اندازه ۰٫۱ تا ۲ میلی متر می باشند.

پارى طی توضیحاتی گفت: ما با نگاه کردن به شکل آرواره ها می توانیم بگوئیم که این کرم ارتباط نزدیکی با سایر کرم های مشابهی دارد که در اندازه های بزرگ تر یافت می شدند. برای مثال، خویشاوند کنونی این جانور یعنی کرم “بابیت” می تواند تا ۳ متر هم رشد کند. این گروه ویژه از حیوانات اگر در محیط مناسبی زندگی بکنند، از ظرفیت کافی برای رشد در اندازه های هیولا مانند برخوردار می شوند.

شناسایی کرم هیولا,کرم هیولای ۴۰۰ میلیون ساله

آرمسترانگى یک کرم چند تار eunicidan است، یعنی بدنی طولانی و مجهز به هفت شاخک دارد

بر طبق مطالعات تیم، آرمسترانگى یک کرم چند تار eunicidan است؛ یعنی بدنی طولانی و مجهز به هفت شاخک دارد. گرچه تیم پژوهشی ابهامات و پرسش هایی درباره محل و نحوه زندگی آرمسترانگى دارد، اما به دلیل اندازه غیر عادی آن می دانند که آرمسترانگى شکارچی سختی بوده است. پارى همچنین خاطر نشان کرد: ما در روی نمونه، مرجان هایی را شناسایی کرده ایم؛ پس می دانیم که این موجود باید در دریای سطحی گرمی زندگی کرده باشد. گرچه ما به قرائن مستقیمی در مورد رژیم غذایی این حیوان دسترسی نداریم، اما وقتی این کرم های آرواره دار تا این اندازه بزرگ شوند، به عنوان شکارچیان فرصت طلب به زندگی شان ادامه می دهند.

احتمال می رود که آرمسترانگى از سایر حیوانات بزرگ تغذیه کرده باشد، چرا که کرم های بابیت به شکار ماهی، اختاپوس و ماهی مرکب می پردازند. سرانجام تیم تصمیم گرفت که کرم هیولا مانند آنان سزاوار یک نام هیولا مانند و وحشت انگیز می باشد. آرمسترانگ به پاس خدمات “درک آرمسترانگ” انتخاب شد که موفق به یافتن این نمونه شده بود، اما وبستر از تمجید محققان از نوازنده باس متال یعنی الکس و بستر نشأت می گیرد.

منبع: bigbangpage.com - gizmodo.com