قبل از به دنیا آمدن به فکر تناسب اندام باشید !!



 

 

قبل از به دنیا آمدن به فکر تناسب اندام باشید

 

تغذیه مادر در طول دوران بارداری نه تنها می تواند اثرات کوتاه مدتی روی سلامت کودک بگذارد بلکه می‌تواند تا سالهای پایانی دبستان موجب ابتلای کودک به چاقی شود و ...

 

گرچه تغذیه خوب و مناسب در تمام دوران زندگی ضامن بقا و سلامت انسان است اما در برخی از دوره های آسیب‌پذیر زندگی مانند شیرخواری ، كودكی ، بلوغ ، بارداری و شیردهی از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد.

 

محققان نیوزيلندی دریافتند که رژیم غذایی نامناسب مادر در زمان بارداری قادر است در DNA جنین تغییراتی ایجاد کند که این تغییرات در کودکی خطر ابتلا به چاقی را افزایش می دهند.

 

تغذیه مادر در طول دوران بارداری نه تنها می تواند اثرات کوتاه مدتی روی سلامت کودک بگذارد بلکه می‌تواند تا سالهای پایانی دبستان موجب ابتلای کودک به چاقی شود.

 

گروهی از محققان موسسه «لیگینز» دانشگاه آکلند نیوزيلند که نتایج یافته های خود را در مجله «دیابت» منتشر کرده اند در بررسیهای خود این فرضیه را تقویت کردند که تغییرات اپی ژنتیک، یعنی تغییرات عملکرد DNA بدون تغییر ساختار آن، می توانند روی چاقی اثر بگذارند.

 

این محققان در این خصوص توضیح دادند: «ما برای اولین‌بار نشان دادیم که استعداد چاقی تنها یک نتیجه ساده تعامل ژنها و سبک زندگی ما نیست ، بلکه می تواند در طول توسعه جنین بر پایه آن چیزی که مادر به عنوان غذا مصرف می کند شکل بگیرد. تغذیه مادر می تواند تغییرات مهم اپی ژنتیکی ایجاد کند که خطر چاقی در کودکی را افزایش می دهند.»

 

براساس گزارش تاپ نیوز، این محققان به منظور رسیدن به این نتایج، خون بند ناف حدود 300 نوزاد را آزمایش و تغییرات اپی ژنتیک حاضر در 5 ژن را بررسی کردند.

 

این بررسیها نشان داد که وجود این تغییرات می تواند در 25 درصد از موارد پیش بینی کند که کودک در سنین 6 تا 9 سال چاق خواهد شد.

 

40 هفته از آخرین روز دوره قاعدگی زمانی استريال، كه زنان به عنوان دوران حاملگی باید سپری نمایند . در این دوران تغییرات مختلفی در سیستم های هورمونی، ایجاد می‌شود .

 

تهوع در سه ماهه اول حاملگی ، مشكلات دستگاه گوارش و یبوست در سه ماهه سوم حاملگی، كمر درد و تورم اندامها در نتیجه رشد جنین ، تغییر وزن و تغییر پوزیشن عادی، علایمی‌هستند كه به علت این تغییرات هورمونی ایجادمی‌شوند .

 

رژیم غذایی صحیح قبل از حاملگی و در طول مدت بارداری شامل مصرف مواد غذایی مورد نیاز و پرهیز از غذاهای مضر نقش بسیار مهمی‌ را در سلامت مادر در دوران حاملگی و همچنین سلامت نوزاد بعد از زایمان دارد .به عنوان مثال مصرف 4 /0 میلی گرم اسید فولیك یك ماه قبل از شروع حاملگی و اقدام به آن در پیشگیری از عوارض عصبی در نوزادان در طول28 روز اول دوره حاملگی بسیار موثر است. آنچه می‌خورید هم به سلامت شما و هم به سلامت جنین كه در رحم دارید كمك خواهد كرد .

 

در حقیقت در تمام دوران بارداری ، شما دو نفر در همه چیز با هم شریك هستید، با هم نفس می‌كشید ، با هم غذا می‌خورید و با هم می‌نوشید، پس سعی كنید از این فرصت برای ایجاد یك عادت غذایی خوب استفاده نمايید تا ضمن اجتناب از خستگی و فرسودگی خودتان ، رشد و تكامل مطلوب فرزندتان نیز تامین شود .

 

توصیه می‌شود در برنامه غذایی روزانه خود همه گروههای غذایی را بگنجانید چون استفاده از یك گروه ، مواد مغذی مورد نیاز شما را تامین نمی‌كند، همچنین علاوه بر سه وعده غذای اصلی ، در فواصل آن یعنی حدود ساعت 10 صبح و عصر ، بر حسب اشتهای خود از برخی مواد غذایی به عنوان میان وعده استفاده نماييد . درست است كه در دوران بارداری باید بیشتر غذا بخورید ولی به این معنا نیست كه به اندازه دو نفر بخورید، به یاد داشته باشید كه شما برای دو نفر غذا می‌خورید نه به اندازه دو نفر .

منبع : tehrooz.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------