راه های مختلف اندازه گیری چربی بدن



چربی بدن, روشهای اندازه گیری چربی بدن, روشهای سنجش چربی بدن

 BMI یک نوع اندازه گیری ریاضیاتی است که وزن و قد را مقایسه می کند

 

بهترین و بدترین روشهای اندازه گیری چربی بدن
بله، ترازوی خانه وزنتان را می گوید اما هرگز نمی تواند همه داستان را نشانتان دهد. یک فرد لاغر همچنان ممکن است چربی بدنی ناسالم داشته باشد که زیر پوستش با شادی به این سمت و آن سمت می رود. همچنین ممکن است یک ورزشکار عضلانی که هیچ چربی بدنی اضافه ای ندارد روی ترازو وزنش زیاد باشد و بر اساس اندازه گیری های سنتی دارای اضافه وزن تشخیص داده شود.

 

در ادامه راه های مختلف اندازه گیری چربی بدن را به شما معرفی می کنیم، بعضی از آنها مرسوم است بعضی خیر و بعضی شما را به یاد روزهایی که به باشگاه می رفتید می اندازد. همچنین به شما خواهیم گفت که هر کدام از این تست ها تا چه حد قابل اعتماد است.

 

-- BMI
چیست: یک نوع اندازه گیری ریاضیاتی است که وزن و قد را مقایسه می کند. عدد بدست آمده به فرد می گوید کمبود وزن دارد، طبیعی است، اضافه وزن دارد، و یا اینکه چاق است.
مفید است؟ بله، گاهی اوقات. یک تحقیق در سال 2012 نشان داد 29 درصد از افراد با وزن طبیعی، درصد چربی بدنی در حد یک فرد چاق دارند. پس این نوع اندازه گیری ممکن است کسانی را که به نظر لاغرند اما چربی بدنی فراوانی با خود حمل می کنند را نتواند شناسایی کند.
یک مشکل دیگر: اگر کاملا متناسب و عضلانی باشید، از آنجایی که وزن عضله از چربی بیشتر است ممکن است BMI شما را به عنوان فردی دارای اضافه وزن نشان دهد.

چه کار کنیم: اگر می خواهید از چنین شاخصی استفاده کنید بهتر است نتایج را با یک کارشناس درمیان بگذارید.

 

 -- فاصله ران ها
چیست: توسط صفحات وبی و مدی در سال 2013 محبوب شدو طرفداران این روش ادعا می کردند اگر بایستی پاهای خود را به هم بچسبانی و میان دو ران فاصله وجود داشته باشد پس لاغری.
کار می کند؟ نه. چارلی سلتزر، متخصص تغذیه در فیلادلفیا می گوید: این حالت تنها به ساختار استخوانی و عضلانی مربوط می شود و ربطی به چاقی یا لاغری ندارد.
چه کار کنیم: دلیلی ندارد که جلوی آینه بایستید و دنبال فاصله بگردید. متخصصان می گویند چنین شیوه هایی به تصور فرد از بدنش ضربه می زند و می تواند باعث اختلال در خوردن نیز شود.

 

-- میتوانی عضلات شکمت را ببینی؟
چیست: اگر سیکس پک ( شش تکه ) دارید پس متناسب هستید.
مفید است؟ تا حدودی. مقدار چربی که زیر پوست خود حمل می کنید بازتابی است از آنچه به صورت سوخت و سازی در بدنتان رخ می دهد. اما داشتن چنین عضلاتی نیازمند مقدار فوق العاده کمی چربی بدن، ورزش بسیار زیاد و رژیمی به شدت کم کالریست.


چه کار کنیم: به خود در آینه نگاه کن، چه چیزی می بینی؟ اگر می توانید عضلات خود را ببینید ( نیاز نیست حتما شش تکه باشد ) و فقط یک مشت چربی را در حال تکان خوردن نمی بینید پس اوضاعتان خوب است. اما اگر چنین نبود هم به این معنا نیست که باید از همان موقع یک رژیم دیوانه وار را شروع کنید. تغییر عادات سبک زندگی می تواند کمکتان کند. اگر فکر می کنید برای این کار نیاز به کمک دارید بهتر است با یک مجموعه در ارتباط باشید که به خوبی در مسیر درست قرارتان دهد.

 

روشهای اندازه گیری چربی بدن,چربی بدن,روشهای سنجش چربی بدن

 اندازه ایده آل دور کمر برای مردان کمتر از 101 سانتی متر است

 

-- اندازه دور کمر
چیست: برای خانم ها اندازه ایده آل دور کمر 89 سانتی متر است و برای مردان کمتر از 101 سانتی متر.
مفید است؟ بله، با توجه به گفته متخصصان، این شاخص نشان دهنده چربی دور شکم است که فرد را در خطر حمله قلبی، دیابت و سکته مغزی قرار می دهد. دکتر ویلیام یانسی مدیر مرکز غذایی و تناسب اندام دانشگاه دوک، از شاخص دور کمر برای بیمارانی که اضافه وزن دارند ( نه چاق ها ) استفاده می کند.
چه کار کنیم: نوار متر را دور میان تنه و درست بالای استخوان ران قرار دهید. باید کاملا دور میان تنه باشد اما نه خیلی کیپ. هنگام اندازه گیری نفس خود را بیرون دهید.

 

-- نسبت دور کمر به باسن
چیست: خانم هایی که نسبت دور کمر به باسنشان بالای 0.8 باشد بیشتر در خطر بیماری هستند.
مفید است؟ بله. تحقیقات نشان داده هر دو شاخص نسبت کمر به باسن و دور کمر با مقدار خطر بیماری قلبی در ارتباط هستند، و محققان توصیه می کنند که پزشکان این شاخص ها را در ارزیابی بیماری های قلبی و عروقی به کار ببرند. با اینکه این روش تا حدودی رایج شده است اما بعضی پزشکان دیگر از آن استفاده نمی کنند.

 

-- چالش ناف
چیست: یک دست را دور پشت کمر خود بپیچید، اگر توانستید ناف خود را لمس کنید پس لاغرید!
مفید است؟ اصلا! این هم مانند شاخص فاصله بین ران ها بی فایده است. چالش ناف فقط می تواند نشانتان دهد که چقدر دستتان انعطاف پذیر است! نه اینکه بگوید چاقید یا لاغر. بسیاری از خانم هایی که تناسب اندام داشتند در این چالش شکست خوردند.
چکار کنیم: دور کمر خود را با یک متر بگیرید نه با دست!


-- چالش استخوان ترقوه
چیست: چند سکه یک شکل را در فضای استخوان ترقوه بچینید. سر جای خود ماندند یا افتادند؟ اگر توانستید نگهشان دارید پس لاغرید.
مفید است؟ معمول است که نه. این مورد را نیز به دو مورد قبلی اضافه کنید.
چه کار کنیم: دکتر سلتزر می گوید: برای کسانی که با چنین شاخص هایی در مورد بدن خود قضاوت می کنند نگرانم. درست مانند دیگر شاخص هایی که مد می شود این مورد نیز روی تصور شخص از شکل بدنش تاثیر منفی می گذارد.

 

چربی بدن,روشهای اندازه گیری چربی بدن,روشهای سنجش چربی بدن

دستگاه بیوالکتریکی امپدانس درصد چربی بدن را در برابر بافت بدون چربی محاسبه می کند

 

-- تجزیه و تحلیل بیوالکتریکی امپدانس
چیست: یک ماشین است که سیگنال های الکتریکی را  به بدن می فرستد و دوباره دریافتشان می کند. سپس دستگاه درصد چربی را در برابر بافت بدون چربی محاسبه می کند.
مفید است؟ تقریبا. آزمایشگاه های کاهش وزن دستگاه های بزرگتری دارند که ترکیب بدن را محاسبه می کند و دقیق تر هستند. اما این تکنولوژی برای ترازوی های خانگی و دستگاه های دستی نیز تولید شده است. مشکل اینجاست که دقت چنین دستگاه هایی کم است.
چکار کنیم: اگر در خانه یکی دارید همچنان می توانید از آن استفاده کنید. با اینکه نمی تواند میزان دقیق درصد چربی بدنتان را بگوید ولی اگر در حال کاهش وزن باشید می تواند بگوید که درصد چربی بدنتان کم شده یا خیر. و البته درست مانند ترازو نباید وقت و بی وقت از آن استفاده کنید.

 

-- چالش ریسمان
چیست: یک راه جالب برای اندازه گیری نسبت دور کمر به قد است. اگر دور کمرتان کمتر از نصف قدتان باشد، سالم هستید.
مفید است؟ بله. یک تحقیق در سال 2014 نشان داد این شاخص می تواند کسانی که توسط BMI درست تشخیص داده نشده اند را کمک کند. محققان می گویند این روش ارزان و راحت است و همه گروه ها می توانند از آن استفاده کنند.
چکار کنیم: با یک ریسمان قد خود را بگیرید. ریسمان را به دو قسمت مساوی تا کنید. ببینید که آیا ریسمان دور کمرتان را می گیرد یا خیر.

 

-- وزن زیر آب
چیست: با نام وزن هیدرو استاتیک نیز شناخته می شود، در این روش فرد داخل یک مخزن آب قرار می گیرد و با جابجایی آب اندازه چربی در برابر بافت بدون چربی گرفته می شود.

مفید است؟ انتقاداتی به آن وارد است که استفاده از آن را دشوار می کند. تا جایی که می توانید باید هوا را از لباس خود بیرون کنید و تا می توانید از ریه ها نفس بکشید، که می تواند باعث بروز خطا شود. همچنین مقایسه آن با دیگر شاخص های اندازه گیری چربی بدن دشوار است. هچنین تحقیقات نشان داده نتایج این دستگاه مقداری خطا در محاسبات نیز دارد.
 چه کار کنیم: پیدا کردن چنین دستگاهی تنها در برخی آزمایشگاه ها مقدور است، پس روی راه های دیگر حساب کنید.


-- اسکن DEXA
چیست: استفاده از اشعه X معمولا برای ارزیابی خطر تراکم یا پوکی استخوان مرسوم است. اما برای محاسبه مقدار چربی نیز می تواند استفاده شود.


مفید است؟ این روش خیلی سریع و آسان می تواند مقدار چربی، عضله و توده استخوان را در همه جای بدن نشان دهد. نتایج حتی می تواند نشان دهد که چه مقدار چربی احشایی دارید، چربی خطرناکی که در میان تنه جمع می شود و با دیابت و بیماری قلبی در ارتباط است. تحقیقات نشان داده درصد خطای این اسکن کم است. این دستگاه روی افراد لاغر و دارای کمبود وزن خیلی خوب جواب می دهد.
چه کار کنیم: اگر دوست دارید امتحانش کنید باید ببینید در شهری که زندگی می کنید چنین اسکنی وجود دارد یا خیر. همچنین قیمت این اسکن نیز بالا است.

منبع : kermany.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------